autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
6 φωτογραφίες »

Η Βίβλος αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

18/6/2021

Πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις με μια φόρτιση του ηλεκτρικού σου αυτοκινήτου; Ποιο έχει τη μεγαλύτερη αυτονομία; Πόσο κοστίζουν 100 χιλιόμετρα με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Οι απαντήσεις μας σε αυτά και σε άλλα σχετικά ερωτήματα θα σας βοηθήσουν στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου!

-Γιατί η αυτονομία είναι τόσο σημαντική;
-Πόσο μακριά φτάνεις με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
-Ποιο έχει τη μεγαλύτερη αυτονομία;
-Τι επιπτώσεις έχει η επιλογή μεγάλης μπαταρίας;
-Τι τύπος ηλεκτρικού αυτοκινήτου σού ταιριάζει;
-Πόσο κοστίζουν 100 χιλιόμετρα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
-Πώς μετράται η κατανάλωση;
-Γιατί το χειμώνα μειώνεται η αυτονομία;
 
Ο ανεφοδιασμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παίρνει χρόνο, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που η μπαταρία κοντεύει να αδειάσει. Είναι απόλυτα λογικό λοιπόν όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές να ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τον τομέα της αυτονομίας. Όσο περισσότερα τα χιλιόμετρα ανά φόρτιση, τόσο λιγότερες στάσεις για ανεφοδιασμό, τόσος περισσότερος χρόνος για να κάνετε άλλα πράγματα ση ζωή σας!
Δηλαδή, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τη μεγαλύτερη αυτονομία είναι και το καλύτερο; Όχι απαραίτητα!
Κατά μέσον όρο η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας είναι περίπου στα 330 χιλιόμετρα ανά φόρτιση. Αυτός ο αριθμός αυξάνεται εδώ και πέντε χρόνια, παρότι τελευταία έχουν παρουσιαστεί αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης με αυτονομία που δεν ξεπερνά κατά πολύ τα 200 χιλιόμετρα, ενώ κάποια δεν φτάνουν ούτε εκεί. Ένα ακόμα θέμα που έχει να κάνει με την αυτονομία είναι και ο τρόπος μέτρησης που ακολουθείται. Από το Σεπτέμβρη του 2018 εφαρμόζεται το νέο πρότυπο WLTP (Worldwide harmonized Light-duty Test Procedure – Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων), αντί για το πιο γενναιόδωρο NEDC (New European Driving Cycle – Νέος Ευρωπαϊκός Κύκλος Οδήγησης).


 
Αυτά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τη μεγαλύτερη αυτονομία
Παραδοσιακά η Tesla προσφέρει τη μεγαλύτερη αυτονομία, με πρωτοποριακά μοντέλα σαν το Model S, το Model 3 και το Model X. Εδώ μιλάμε για 500 έως 600 χιλιόμετρα αυτονομίας – σε κάποιες μάλιστα εκδόσεις έχουμε ακόμα μεγαλύτερη. Ωστόσο οι υπόλοιποι κατασκευαστές αρχίζουν να κλείνουν τη διαφορά σιγά-σιγά. Όπως συμβαίνει όμως με όλα τα οχήματα, έτσι και στα ηλεκτρικά έχουμε απόκλιση μέχρι και 15% στα νούμερα που δίνουν οι κατασκευαστές σε σχέση με την πραγματικότητα. Τα δέκα καλύτερα σε αυτονομία μοντέλα στην ελληνική αγορά αυτή τη στιγμή είναι τα εξής:

Tesla Model S Long Range (652 χιλιόμετρα)
BMW iX (630 χιλιόμετρα) 
Tesla Model 3 (614 χιλιόμετρα)
Ford Mustang Mach-E (600 χιλιόμετρα)
VW ID.3 (548 χιλιόμετρα)
Tesla Model X (547 χιλιόμετρα, κατ εκτίμηση)
VW ID.4 (520 χιλιόμετρα)
Skoda Enyaq IV (510 χιλιόμετρα)
Audi e-tron GT (487 χιλιόμετρα)
Hyundai Kona Electric (484 χιλιόμετρα)
 
Οι μεγάλες μπαταρίες αυξάνουν την τιμή και το βάρος
Η μεγάλη αυτονομία που βλέπετε να έχουν αρκετά μοντέλα οφείλεται κυρίως στη χρήση μπαταριών μεγαλύτερης χωρητικότητας. Αυτές όμως κάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ζυγίζουν, και να κοστίζουν, περισσότερο – πράγμα που αποτρέπει αρκετούς υποψήφιους ιδιοκτήτες από το να τα επιλέξουν λόγω του υψηλού κόστους απόκτησης, παρόλα τα οικονομικά κίνητρα που παρέχει η πολιτεία για να ενισχύσει την αγορά τους. Ωστόσο η μεγάλη αυτονομία δεν είναι ζητούμενο για όλους τους οδηγούς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αν πούμε ότι ο μέσος Έλληνας οδηγός γράφει περίπου 13.000 χιλιόμετρα κάθε χρόνο, αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 35 χιλιόμετρα την ημέρα. Με τέτοιους ρυθμούς, όποιο μοντέλο και να πάρετε, σας καλύπτει τις ανάγκες χωρίς να χρειάζεται καν φόρτιση κάθε μέρα.


 
Τι τύπος ηλεκτρικού αυτοκινήτου σου ταιριάζει;
Όλοι μας λοιπόν πρέπει να αναρωτηθούμε τι τύπος ηλεκτρικού αυτοκινήτου μάς ταιριάζει. Είναι απαραίτητο να αγοράσουμε ένα (συνήθως ακριβότερο) αυτοκίνητο με μεγάλη αυτονομία, ή μήπως είναι προτιμότερο ένα αυτοκίνητο πόλης, που βγάζει λιγότερα χιλιόμετρα με κάθε φόρτιση, όπως τα Smart EQ, το Fiat 500 Electric ή το Honda E, και που κοστίζει λιγότερο; Μήπως να πάμε σε ένα πιο ευρύχωρο μοντέλο, όπως είναι το DS 3 Crossback E-Tense; Αν οι ανάγκες μας αφορούν μεγάλα ταξίδια, μήπως θα πρέπει να εξετάσουμε τη λύση των υβριδικών plug-in, που συνδυάζουν ηλεκτρισμό με κινητήρα εσωτερικής καύσης;
 
Κατανάλωση: πόσο κοστίζουν τα 100 χιλιόμετρα με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Όπως είναι απολύτως λογικό, η αυτονομία έχει να κάνει με την κατανάλωση. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν κατά μέσον όρο 17 κιλοβατώρες (kWh) για κάθε 100 χιλιόμετρα. Με άλλα λόγια, μια κιλοβατώρα αρκεί για να καλύψετε περίπου 5,9 χιλιόμετρα. Όπως συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες, η κατανάλωση εξαρτάται από το βάρος του αυτοκινήτου και, ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, από τις οδηγικές συνήθειες του οδηγού (πόσο βαρύ δεξί πόδι έχει, με τι ταχύτητες επιλέγει να κινηθεί, πόσα υποσυστήματα που καταναλώνουν ενέργεια, όπως ο κλιματισμός, χρησιμοποιεί). Για να υπολογίσετε το συνολικό κόστος μιας διαδρομής με το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο, πρέπει να πολλαπλασιάσετε την τιμή της κιλοβατώρας με τον αριθμό κιλοβατωρών που καταναλώσατε.



Διαιρώντας το αποτέλεσμα αυτό με τα χιλιόμετρα που διανύσατε, παίρνετε το κόστος κατανάλωσης ανά χιλιόμετρο, το οποίο κατόπιν πολλαπλασιάζετε με το 100 για να βγάλετε το κόστος ανά 100 χιλιόμετρα. Παράδειγμα: αν οδηγήσετε 300 χιλιόμετρα με ένα Nissan Leaf (κατανάλωση στις 16,6 kWh ανά 100 χιλιόμετρα), θα πληρώσετε συνολικά 5,478 ευρώ (0,11 ευρώ ανά κιλοβατώρα επί 49,8 kWh κατανάλωσης). Διαιρώντας το με το 300 που είναι τα συνολικά χιλιόμετρα παίρνετε κόστος χιλιομέτρου 0,018. Πολλαπλασιάζοντας επί 100 έχετε κόστος 1,826 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Βέβαια αυτοί οι υπολογισμοί δεν είναι απόλυτα ακριβείς, αφού οι τιμή της κιλοβατώρας διαφέρει ανάλογα με το πού γίνεται η φόρτιση (στο σπίτι ή σε σταθμό φόρτισης) και με το τιμολόγιο (το νυχτερινό ρεύμα είναι φθηνότερο π.χ.).
 
Είναι σημαντικό επίσης το πόσο γρήγορα φορτίζεται η μπαταρία του αυτοκινήτου. Αυτό δεν εξαρτάται μοναχά από το σημείο φόρτισης, αλλά και από την τεχνολογία που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας. Πρέπει επίσης να έχετε στο νου ότι κατά τη διάρκεια της φόρτισης της μπαταρίας έχουμε απώλειες ενέργειας της τάξης του 1-2 %.



Πώς μετράται η κατανάλωση και η αυτονομία;
Όπως στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έτσι και στα ηλεκτροκίνητα ισχύει το πρότυπο WLTP, που αναφέρουμε παραπάνω. Όπως είναι λοιπόν κατανοητό, όσο μεγαλύτερη η μέση ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη η κατανάλωση σε κιλοβατώρες. Στην αρχή των μετρήσεων στους πάγκους δοκιμών, η μπαταρία θα πρέπει να είναι πλήρως φορτισμένη. Στο τέλος, το αυτοκίνητο επιστρέφει στο φορτιστή και στο καλώδιο φόρτισης μπαίνει ένας μετρητής, ο οποίος υπολογίζει τις απώλειες ενέργειας κατά τη φόρτιση.
Τώρα, το πρότυπο WLTP βασίζεται στους νέους κύκλους οδήγησης WLTC (Worldwide Light-duty Test Cycles - Παγκόσμια Εναρμονισμένοι Κύκλοι Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων), βάσει των οποίων τα αυτοκίνητα χωρίζονται βάσει της αναλογίας ισχύος/βάρους.

Η δοκιμή αποτελείται από 4 μέρη, το καθένα με διαφορετική μέγιστη ταχύτητα. Χαμηλή (μέση ταχύτητα 18,9 km/h, τελική ταχύτητα 56,5 km/h), μεσαία (μέση 39,5 km/h, τελική 76,6 km/h), υψηλή (μέση 56,6 km/h, τελική 97,4 km/h) και πολύ υψηλή (92 km/h, τελική 131,3 km/h. Επιπλέον τα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε συνεχείς διαδρομές 100 χιλιομέτρων. Η συνδυασμένη κατανάλωση καθορίζεται στο τέλος σε συνάρτηση με τη συνολική χωρητικότητα της μπαταρίας κι έτσι προκύπτει η θεωρητική αυτονομία. Και λέμε ότι η αυτονομία είναι θεωρητική, επειδή μεγάλο ρόλο παίζουν και οι συνθήκες κατά τη διάρκεια της μέτρησης, που λίγο δύσκολα να είναι απολύτως ίδιες με τις συνθήκες που θα αντιμετωπίζει ο οδηγός του ηλεκτροκίνητου στην πραγματικότητα.
 
Συμβουλές για περισσότερη αυτονομία το χειμώνα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο πολύ κρύο έχουν μικρότερη αυτονομία. Αυτό δε συμβαίνει μόνο επειδή οι μπαταρίες το χειμώνα αποφορτίζονται πιο γρήγορα, αλλά και λόγω της χρήσης βοηθητικών συστημάτων που καταναλώνουν πολλή ενέργεια. Υπάρχουν όμως τρόποι να το μετριάσετε αυτό. Το πιο σημαντικό είναι να ζεστάνετε το αυτοκίνητό σας πριν καν ξεκινήσετε να οδηγείτε, μέσω εφαρμογής στο κινητό για παράδειγμα, ενώ αυτό ακόμα είναι συνδεδεμένο στο φορτιστή. Επίσης, προτιμήστε να θερμαίνετε τα καθίσματα αντί για ολόκληρο το αυτοκίνητο, ενώ αν παρκάρετε σε κλειστό γκαράζ αντί στο δρόμο, όπως καταλαβαίνετε, η θερμοκρασία του αυτοκινήτου δεν θα πέφτει τόσο χαμηλά και έτσι δεν θα απαιτείται τόση ενέργεια για να ζεσταθεί το εσωτερικό. Αν είναι εφικτό, χρησιμοποιείτε τη λειτουργία Eco.

Όχι μόνο το χειμώνα αλλά γενικά, καλό είναι να οδηγείτε ομαλά, να επιταχύνετε μαλακά, να χρησιμοποιείτε το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, να αποφεύγετε το περιττό βάρος και να ελέγχετε συχνά την πίεση των ελαστικών σας. Όλα αυτά βοηθούν στην εξοικονόμηση ενέργειας και συνεπώς βελτιώνουν την αυτονομία.
 
Εκτός της αυτονομίας παίζουν ρόλο και τα εξής
Όσοι ενδιαφέρονται να αγοράσουν καινούργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει να υπολογίσουν και τους ακόλουθους παράγοντες:
 
-Υπάρχει κρατική επιδότηση που φτάνει μέχρι και 5.500 ευρώ για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου και επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για αντικατάσταση παλιού αυτοκινήτου με νέο ηλεκτρικό.
 
-Δίνονται οικονομικά κίνητρα για χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως εταιρικά.
 
-Προσφέρεται δωρεάν στάθμευση σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης.
 
-Προσφέρεται οικονομική ενίσχυση 500 ευρώ για αγορά φορτιστή.
 
-Η τοποθέτηση συστήματος φόρτισης στο σπίτι σας προσφέρει μεγάλα πλεονεκτήματα.
 
-Ο χρόνος φόρτισης και το κόστος σε σταθμούς φόρτισης μπορεί να διαφέρει σε σχέση με τη φόρτιση στο σπίτι.
 
-Η φόρτιση με μπρίζα σούκο εγκυμονεί κινδύνους.

Kοινοποίησε το »

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις