3 φωτογραφίες »

AdBlue: Πόσο αβλαβές είναι για τον κινητήρα?

Διαβάστηκε από 38150 αναγνώστες - 10/9/2020

Πόσο απαραίτητο είναι το AdBlue και κάθε πότε πρέπει να το γεμίζουμε; Υπάρχουν φθηνότερες εναλλακτικές; Δείτε όσα πρέπει να γνωρίζετε εάν έχετε diesel αυτοκίνητο.

 
 
Το ποσοστό επιτυχίας του στη μείωση των NOx αγγίζει το 90%
Οι βιομηχανίες στράφηκαν στην τεχνολογία επιλεκτικής κατάλυσης, ώστε να μειωθούν δραστικά τα NOx των dieselοκινητηρων. Το σύστημα Εκλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (Selective Catalytic Reduction) είναι η τεχνολογία επεξεργασίας καυσαερίων για τα οχήματα diesel, μέσω της οποίας μετατρέπονται τα οξείδια του αζώτου (NOx) σε υδρατμούς και άζωτο, με την χρήση ενός υδατικού διαλύματος με το όνομα AdBlue. Το άζωτο είναι ένα εντελώς ακίνδυνο αέριο το οποίο βρίσκεται στην ατμόσφαιρα σε πολύ μεγάλο ποσοστό και το αναπνέουμε καθημερινά. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα diesel διαθέτουν την τεχνολογία SCR με φίλτρο σωματιδίων DPF για την επεξεργασία των καυσαερίων. Με την προσθήκη του AdBlue που περιέχει ουρία, ο καταλυτικός μετατροπέας μετατρέπει τα οξείδια του αζώτου (NOx) σε άζωτο και νερό.
 
Κάθε πότε θέλει γέμισμα;
Όπως και με τα καύσιμα, έτσι και με το AdBlue, όταν ο αισθητήρας αντιληφθεί πως πλησιάζει στο τέλος του, ανάβει η αντίστοιχη προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό, ενημερώνοντας τον οδηγό. Συνήθως, αυτό γίνεται όταν ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου υπολογίσει πως παραμένει αρκετό υγρό για ακόμα 2.000χλμ.  Εάν αδειάσει εντελώς το δοχείο, τότε το αυτοκίνητο παύει να λειτουργεί και μπαίνει αυτόματα στο πρόγραμμα έκτακτης ανάγκης.
 


Πώς κάνουμε refill στο AdBlue;
Στα νεότερα αυτοκίνητα, ακριβώς δίπλα από το σημείο ανεφοδιασμού βενζίνης, υπάρχει και μία δεύτερη υποδοχή για τον ανεφοδιασμό AdBlue. Σε παλαιότερα μοντέλα η δεξαμενή ήταν στο πορτ-παγκάζ και από εκεί δεχόταν απευθείας το υγρό. Μπορείτε να προμηθευτείτε AdBlue από πρατήρια βενζίνης και να συμπληρώσετε μόνοι σας μέχρι να φουλάρει η δεξαμενή όμως προσέξτε ΜΗΝ ρίξετε σταγόνα του καταλάθος στην υποδοχή του καυσίμου. Σε περίπτωση τέτοια, μην βάλετε μπρος το αυτοκίνητο και ενημερώστε το συνεργείο.

Πόσο κοστίζει; Υπάρχουν φθηνότερες εναλλακτικές;
Οι τιμές για το AdBlue ποικίλουν αρκετά. Εάν αγοράσετε από το διαδίκτυο, η μέση τιμή είναι 1 ευρώ το λίτρο, ενώ σε βενζινάδικα ή καταστήματα λιανικής συνήθως με 20 ευρώ έχετε ένα πλήρες γέμισμα της δεξαμενής. Στην αγορά υπάρχουν πολλά χημικά που υπόσχονται τις ικανότητες του AdBlue με μικρότερο κόστος. Μείνετε μακριά από οποιαδήποτε τέτοια λύση καθώς κανένα άλλο προιόν δεν έχει λάβει πιστοποίηση ISO και ουσιαστικά είναι σα να παίζετε κορώνα γράμματα πολλά μέρη του αυτοκινήτου όπως και την εγγύηση του φυσικά.

Γιατί είναι απαραίτητο;
Επειδή τα πρότυπα εκπομπών γίνονται ολοένα αυστηρότερα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναγκάζονται να μειώσουν τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου των οχημάτων τους. Ένα σημαντικό βήμα σε αυτήν την εξέλιξη ήταν η εισαγωγή του προτύπου Euro 6, ενώ πλέον το όριο είναι στα 80 γραμμάρια NOx ανά 100χλμ. σε όλα τα diesel αυτοκίνητα, το οποίο είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί χωρίς την απαραίτητη χημική βοήθεια. Εδώ έρχεται η ικανότητα του AdBlue η οποία στους νέους κινητήρες, είναι πιο απαραίτητη από ποτέ, καθώς όσο πιο λιτή είναι η καύση που πετυχαίνουν, τόσο υψηλότερη η θερμοκρασία, άρα ακόμα μεγαλύτερη η δημιουργία NOx.


 
Από την θεωρία, στην πράξη
Το συγκεκριμένο υγρό αποτελείται από 32.5% ουρία και 67.5% απιονισμένο νερό. Αυτό εγχύεται στο σύστημα εξαγωγής μέσω μίας αντλίας, με την ποσότητα να μεταβάλλεται κάθε φορά ανάλογα με την ταχύτητα και το φορτίο του οχήματος. Στην συνέχεια, εντός του καταλύτη γίνεται η χημική αντίδραση, το AdBlue θερμαίνεται και απελευθερώνει αμμωνία, η οποία αντιδρά με τα οξείδια του αζώτου και τα μετατρέπει σε αβλαβές άζωτο και υδρατμούς.

Η μέση κατανάλωση στα 1.5 λτ. ανά 1.000χλμ. αντιπροσωπεύει το 90% των diesel οχημάτων ενώ εδώ αξίζει να αναφέρουμε πως μπορεί το υγρό αυτό να μην είναι βλαβερό για τον άνθρωπο, όμως η επαφή του με δέρμα και τα μάτια πρέπει να αποφεύγεται. Επίσης, εάν σας χυθεί καταλάθος AdBlue στο αυτοκίνητο, ξεπλύνετε το σημείο με άφθονο νερό.