Στις κρύες συνθήκες, η απόδοσης της μπαταρίας πέφτει, ενώ παράλληλα ο κινητήρας εκκινείται με μεγαλύτερη δυσκολία. Αν συνδυάσουμε αυτά τα 2 δεδομένα, καταλαβαίνουμε πως αν η μπαταρία δεν είναι καλοσυντηρημένη, το χειμώνα μπορεί να μείνουμε ένα πρωί χωρίς αυτοκίνητο. Βλέπουμε πως μπορούμε να αποφύγουμε κάποιο τέτοιο ενδεχόμενο.
Περιορίστε την χρήση εξαρτημάτων που καταναλώνουν πολύ ρεύμα: Αν δεν είναι αναγκαίο, μην χρησιμοποιείτε μεγάλους καταναλωτές ρεύματος στις προαναφερθείσες σύντομες μετακινήσεις, ή όταν ο κινητήρας είναι σβηστός. Λειτουργίες όπως τα θερμαινόμενα καθίσματα ή οι θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όταν χρειάζονται. Αν είναι δυνατόν, αποφεύγετε τη σύνδεση gadgets στην πηγή εξόδου 12V.
Διατηρείστε τη μπαταρία καθαρή: Ένα σημαντικό τμήμα της συντήρησης της μπαταρίας είναι η καθαριότητά της, αφού μέσω της υγροποιημένης βρωμιάς ρέουν ρεύματα διαρροής, τα οποία αποφορτίζουν αργά και σταδιακά τη μπαταρία μακροπρόθεσμα. Έτσι, πρέπει να ελέγχετε τακτικά πως οι επαφές και οι συνδέσεις είναι καθαρές.
Ελέγξετε την τάση της μπαταρίας: Ιδανικά, το βολτάζ της μπαταρίας πρέπει να είναι πάνω από 12,6V. Αν πέσει κάτω από αυτό το νούμερο, ενδέχεται να προκληθεί ζημιά. Προκειμένου να αποφευχθεί αυτό, καλό είναι να κάνουμε συχνό έλεγχο στην τάση της μπαταρίας, και να την φορτίζουμε όταν αυτό είναι απαραίτητο. Παρεμπιπτόντως, ακόμα και μια αποσυνδεδεμένη μπαταρία εκφορτίζεται σταδιακά με τον καιρό, και για αυτό το λόγο πρέπει να ελέγχεται και αυτή.
Κρατήστε τη μπαταρία ζεστή: Αν θέλετε να πάρετε ακόμα περισσότερα μέτρα προφύλαξης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα θερμικό κάλυμμα, το οποίο δεν θα επιτρέψει στη μπαταρία σας να αποκτήσει την χαμηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Σημαντικό: μετά το πέρασμα του Χειμώνα πρέπει να αφαιρέσετε αυτό το κάλυμμα, αλλιώς υπάρχει κίνδυνος υπερθέρμανσης!
Ποια είναι τα πρώτα σημάδια μίας αδύναμης μπαταρίας;
Πριν «μείνετε» τελείως από μπαταρία, αυτή δείχνει κάποια προειδοποιητικά σημάδια κόπωσης. Καταρχάς, η μίζα γυρίζει πιο αργά και «κουρασμένα». Αν η δυσκολία είναι τόσο μεγάλη που το μοτέρ ίσα που καταφέρνει να εκκινήσει, τότε η ώρα της πλήρους βλάβης κοντοζυγώνει. Συμβουλή: Μπορείτε να ελέγξετε την τάση της μπαταρίας εμπειρικά, ακόμα και αν δεν έχετε το κατάλληλο όργανο. Με τον κινητήρα σβηστό και τα κλειδιά στη θέση της ανάφλεξης, ανάψτε τα φώτα του αυτοκινήτου. Αν μετά από λίγο χρόνο η φωτεινότητά τους μειωθεί αισθητά, σημαίνει πως η μπαταρία είναι «πεσμένη». Αυτό το τεστ γίνεται καλύτερα στο σκοτάδι.
Παρόλα αυτά, μία αποφορτισμένη μπαταρία δεν σημαίνει αναγκαστικά πως χρήζει αλλαγής. Για την ώρα, απλά φορτίστε την. Αυτό μπορεί να γίνει κάνοντας μία μεγάλη διαδρομή, κατά προτίμηση για περισσότερα από 30 λεπτά και σε πορεία, χωρίς «σταμάτα-ξεκίνα», ή αλλιώς με κάποιον φορτιστή. Αν η μπαταρία δείξει συμπτώματα ξανά εκφόρτισης σύντομα, τότε θα πρέπει να ελεγχθεί. Για να μην δυσκολέψετε και άλλο το έργο της, όλα τα ηλεκτρικά εξαρτήματα όπως φώτα, ραδιόφωνο και κλιματισμός θα πρέπει να είναι σβηστά προτού εκκινήσετε το αυτοκίνητο.
Αν δεν «πάρει μπροστά» με την πρώτη απόπειρα, μην μιζάρετε συνεχόμενα για πάνω από 10 δευτερόλεπτα. Περιμένετε για τουλάχιστον μισό λεπτό και ξαναπροσπαθήστε.
Τι κάνουμε αν «μείνουμε» από μπαταρία
Το αυτοκίνητο δεν εκκινεί! Τι να κάνω;
Στην περίπτωση που ξεμείνετε από μπαταρία, υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να «βάλετε εμπρός» το αυτοκίνητό σας.
Εκκίνηση με καλώδια μπαταρίας
Αν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί εντελώς, το αυτοκίνητο θα χρειαστεί εξωτερική πηγή ρεύματος, προκειμένου να εκκινηθεί. Για αυτό, θα χρειαστείτε καλώδια μπαταρίας και άλλο ένα όχημα. Μπορείτε να διαβάσετε εδώ αναλυτικά τη αυτή τη διαδικασία, και τι πρέπει να προσέχετε.
Τα ονομαζόμενα «booster», ή αλλιώς εκκινητές, είναι ένα χρήσιμο αξεσουάρ το οποίο απλουστεύει τη διαδικασία, αφού δεν είναι απαραίτητη η παρουσία δεύτερου οχήματος.
Εκκίνηση με σπρώξιμο
Αυτή η μέθοδος είναι εφικτή μόνο σε οχήματα που έχουν μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, και ενδείκνυται μόνο για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, αφού προκαλείται φθορά στον καταλύτη από τα άκαυστο μείγμα καυσίμου που δημιουργείται. Επίσης, η μπαταρία θα πρέπει να έχει λίγη τάση ακόμα, και ας μην επαρκεί για τη λειτουργία της μίζας.
Προκειμένου να εκκινήσετε έτσι το αυτοκίνητό σας, θα πρέπει κάποιος να σπρώξει το όχημα ενώ έχετε επιλέξει κάποια «μεσαία» σχέση στο κιβώτιο, συνήθως δευτέρα ή τρίτη και κρατάτε πατημένο το συμπλέκτη. Μόλις το αυτοκίνητο αρχίσει να κυλάει για λίγα μέτρα, αφήστε το συμπλέκτη απότομα. Ο κινητήρας θα τεθεί σε λειτουργία!
Φόρτιση
Όπως αναφέραμε, μία άδεια μπαταρία δεν είναι απαραίτητο πως χρήζει άμεσης αλλαγής. Αν γίνεται, φορτίστε την το βράδυ με μία κατάλληλη συσκευή. Μπορεί το πρόβλημα να λυθεί.
Αποθείωση της μπαταρίας
Αν η μπαταρία δεν μπορεί να φορτιστεί πλέον, αυτό συμβαίνει επειδή με τον καιρό έχουν δημιουργηθεί αρκετά άλατα θειικού οξέος στις πλάκες μολύβδου που βρίσκονται σε αυτήν. Όταν ο σχηματισμός των θειικών αλάτων είναι μεγάλος, εμποδίζεται η επαφή του στοιχείου με τον ηλεκτρολύτη, και αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει πλέον.
Η απομάκρυνση των θειικών αλάτων γίνεται μέσω φορτίσεων με παλμούς ρεύματος, και γίνεται με μία συσκευή που ονομάζεται «παλμικός αποθειικωτής». Μετά από αυτή τη διαδικασία, η μπαταρία ανακτά μερική από ή και όλη την αρχική της χωρητικότητα. Αν θέλετε να προλάβετε αυτό το γεγονός, μπορείτε να τοποθετήσετε μόνιμα μία γεννήτρια παλμών στη μπαταρία σας, η οποία, στην καλύτερη περίπτωση, θα διπλασιάσει το προσδόκιμο ζωής της.
Γιατί κάνει τόσο κακό η εκφόρτιση της μπαταρίας;
Το μεγαλύτερο κακό στις μπαταρίες ασκείται από την βαθιά εκφόρτιση. Αυτό συμβαίνει όταν για παράδειγμα τα φώτα έχουν μείνει ανοιχτά όλο το βράδυ, ή αν έχουμε καιρό να κινήσουμε το αυτοκίνητο. Τότε, η τάση της θα πέσει κάτω από το κρίσιμο επίπεδο και η χωρητικότητα μειώνεται δραστικά, ορισμένες φορές στο σημείο πλήρους καταστροφής.
Σημαντικό: Ποτέ μην αφήνετε τις μπαταρίες αποφορτισμένες για μεγάλο χρονικό διάστημα! Αν η τάση της παραμείνει κάτω των 12,4V για αρκετό καιρό, αρχίζουν και δημιουργούνται θειικά άλατα, τα οποία περιορίζουν την ικανότητα της μπαταρίας να φορτιστεί. Αν συμβεί αυτό, είναι απαραίτητη η διαδικασία της αποθείωσης.