Πώς να διατηρήσεις τον έλεγχο σωστά υπό συνθήκες βροχής
Να κινείστε δεξιά, με συχνές επιβραδύνσεις και έχοντας έτοιμα τα αντανακλαστικά σας
Αν μπορείτε αποφύγετε δασώδεις περιοχές, φραγμένες υδρορροές και μακριά από λακκούβες
Στη Γερμανία το 15% των οδηγών δεν τηρεί ούτε το ελάχιστο όριο στο βάθος πέλματος
Η υδρολίσθηση προκαλεί την απώλεια πρόσφυσης με το δρόμο
Βρισκόμαστε «στην καρδιά» του φθινοπώρου και διατηρούμε πορεία… ολοταχώς για τον χειμώνα. Πτώση της θερμοκρασίας, περισσότερη υγρασία και κυρίως, βροχές χαρακτηρίζουν τις καιρικές συνθήκες αυτής της περιόδου. Ειδικά το τελευταίο, αν και μπορούμε να πούμε πως δεν είναι και το συχνότερο φαινόμενο στην χώρα μας, μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί από τις χειρότερες προκλήσεις για έναν οδηγό. Οι υαλοκαθαριστήρες ναι μεν σε βοηθούν αλλά στην πραγματικότητα μόνο ευχάριστη δε λες την παρουσία τους, δημιουργείται κίνηση, οι δρόμοι γεμίζουν εύκολα νερό μα και κυρίως,το οδόστρωμα αποτελεί κίνδυνο για τους οδηγούς.
Ειδικά υπό συνθήκες έντονης βροχόπτωσης, το ελαστικό σχεδόν «επιπλέει», πάνω στα στρώματα νερού, ένα φαινόμενο το οποίο αποκαλείται «υδρολίσθηση» και έχει ως συνέπεια την απώλεια πρόσφυσης με το οδόστρωμα. Στην ουσία, το πέλμα του ελαστικού αδυνατεί να απομακρύνει όλο το νερό που βρίσκεται από κάτω του.
Τι πρέπει λοιπόν να κάνετε σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή όταν βρεθείτε στο δρόμο, υπό έντονη βροχόπτωση και με την υδρολίσθηση να παραμονεύει;
Να κινείστε δεξιά, με συχνές επιβραδύνσεις και έχοντας έτοιμα τα αντανακλαστικά σας
Αρχικά, καλό θα ήταν να πραγματοποιείτε εγκαίρως αλλαγές στα ελαστικά σας. Όπως έχουμε τονίσει, η κάθε εποχή έχει τις δικές της απαιτήσεις. Τις χειμερινές περιόδους, ελέγξτε το βάθος πέλματος και βεβαιωθείτε ότι σας έχουν απομείνει τουλάχιστον 4 χιλιοστά. Ακόμη, να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να κυκλοφορείτε στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Ακόμη κι αν υπάρχει κάποια υποχρέωση, προέχει τόσο η δική σας ασφάλεια, όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Και στο πλαίσιο αυτό, μιας και οι συνθήκες θα είναι αρκετά πιο απαιτητικές, πάντα να κινείστε με σύνεση, να… φλερτάρετε με τις συχνές επιβραδύνσεις και κυρίως, να έχετε τα αντανακλαστικά σας έτοιμα. Τέλος, στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης, απενεργοποιήστε τον κινητήρα και αποφύγετε τις απότομες κινήσεις με κάθε κόστος.
Δεν υπάρχει κάποιος σαφής κανόνας σύμφωνα με τον οποίο θα οριστεί το ποια θα είναι η ταχύτητά σας, καθώς και το ποιο είναι το όριο της ποσότητας του νερού το οποίο θα μεγαλώσει τον κίνδυνο. Εάν δείτε ότι το νερό «σκεπάζει» το δρόμο και τη λωρίδα όπου κινείστε, τότε ναι, τίθεται σε ισχύ το όριο ταχύτητας. Εάν πάλι μιλάμε για ψιλόβροχο, τότε μπορείτε να ακολουθείτε την προβλεπόμενη μέγιστη ταχύτητα του οδικού δικτύου που βρίσκεστε. Σε κάθε περίπτωση, εάν αντιληφθείτε αλλαγή στη διεύθυνση του αυτοκινήτου ή τον θόρυβο κατά την πορεία, τότε - αστραπιαία - αφήστε το πόδι σας από το γκάζι.
Αν μπορείτε αποφύγετε δασώδεις περιοχές, φραγμένες υδρορροές και μακριά από λακκούβες
Ο κίνδυνος για την παρουσία του φαινομένου της υδρολίσθησης καραδοκεί σε τμήματα του δρόμου στα οποία «μπουκώνουν» εύκολα από το νερό της βροχής. Οδόστρωμα με βαθιές λακκούβες, δασώδεις περιοχές (τα φύλλα που πέφτουν είναι εύκολο να φράξουν τις υδρορροές), αλλά και το υψόμετρο παίζουν ρόλο στη διαμόρφωση αυτών των συνθηκών. Όταν το όχημα κινείται σε ευθεία και βρεθεί αντιμέτωπο με την υδρολίσθηση, το αυτοκίνητο δεν ανταποκρίνεται στο τιμόνι και η πέδηση περιορίζεται. Εάν πάλι συμβεί κατά την στροφή, το όχημα ωθείται προς τα έξω χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα επαναφοράς.
Η ταχύτητα με την οποία ένα ελαστικό αρχίζει να «επιπλέει», εξαρτάται τόσο από το βάθος του πέλματός του, όσο και από το ύψος που έχει σχηματίσει το νερό στο δρόμο. Όσο πιο ψηλά φτάνει αυτό, τόσο περισσότερο σκεπάζεται το πέλμα και κατά συνέπεια, τόσο μεγαλύτερη η απώλεια πρόσφυσης. Το νόμιμο ελάχιστο όριο αυτού είναι στα 1,6 mm μα σε περιπτώσεις μπόρας, δεν είναι το ικανοποιητικότερο (ειδικά σε περίπτωση που μιλάμε για ελαστικά φθαρμένα, ταλαιπωρημένα και προς την ώρα της αντικατάστασής τους).
Στη Γερμανία το 15% των οδηγών δεν τηρεί ούτε το ελάχιστο όριο στο βάθος πέλματος
Σίγουρα, η βέλτιστη απόδοση επιτυγχάνεται όταν και τα τέσσερα ελαστικά μοιράζονται το ίδιο βάθος πέλματος. Εάν αντικατασταθούν μόνο δύο από αυτά, τότε τα λάστιχα με το καλύτερο πέλμα θα πρέπει να τοποθετηθούν στον πίσω άξονα. Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τα χειμερινά ελαστικά (τα οποία συνήθως έχουν μια προκαθορισμένη κατεύθυνση κίνησης η οποία υποδεικνύεται από ένα βέλος στο πλευρικό τους τοίχωμα), πρέπει να εξασφαλισθεί η σωστή τοποθέτησή τους, ώστε να μην προκύψουν θέματα ασφάλειας.
Ένα καλό ελαστικό βροχής είναι σε θέση να αποστραγγίζει εύκολα και γρήγορα το νερό από το πέλμα προς τα πλάγια. Ακόμη, διαθέτει γόμα η οποία παρέχει βελτιωμένη πρόσφυση σε συνθήκες βροχής, ενώ ανάμεσα στα πληρωτικά του υλικά, βρίσκεται το πυρίτιο το οποίο αντικαθιστά την αιθάλη για ακόμη πιο καλή απόδοση. Τέλος, όπως αναφέραμε νωρίτερα, το βάθος των αυλακώσεων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 4 mm.
Οι Γερμανοί συνάδελφοι προχώρησαν σε έναν έλεγχο στο βάθος του πέλματος των ελαστικών σε διάφορα αυτοκίνητα που πέρασαν τόσο από πρατήρια καυσίμων, όσο και χώρους στάθμευσης σε διάφορα πολυκαταστήματα. Από το σύνολο 60 οχημάτων, τα 9 από αυτά δεν πληρούσαν ούτε το ελάχιστο βάθος πέλματος των 1,6 mm που προβλέπονται από τον νόμο, που σημαίνει πως το 15% των Γερμανών οδηγών, έρχεται αντιμέτωπο με το πρόστιμο που προβλέπει η χώρα τους (75 ευρώ), μα κυρίως, την έκθεση σε κίνδυνο τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους γύρω τους.
Σχολιάστε |