8 φωτογραφίες »

Αισθητήρες λάμδα: τα… καθαριστικά του κινητήρα

Διαβάστηκε από 1028 αναγνώστες - 29/10/2020

Οι ρύποι που εκπέμπει ο κινητήρας του αυτοκινήτου χρειάζονται φιλτράρισμα. Την δύσκολη αυτή αποστολή αναλαμβάνουν οι αισθητήρες λάμδα, μέσα από μία περίπλοκη αλλά ενδιαφέρουσα διαδικασία.

 
 
Η ορολογία των μερών ενός αυτοκινήτου μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι. Πολλά μικρά εξαρτήματα υπηρετούν διάφορες λειτουργίες για να αποδώσουν το συνολικό και πολύπλοκο αποτέλεσμα της κίνησης των τεσσάρων τροχών. Σήμερα, λοιπόν, το «μάθημα» αφορά του αισθητήρες λάμδα, μέσω των οποίων εξασφαλίζουμε χαμηλές εκπομπές ρύπων. Ας δούμε αναλυτικά κάθε λεπτομέρεια για τον διεθνώς γνωστό όρο ως «lambda probe».
 
Ο αισθητήρας λάμδα βρίσκεται στο σύστημα εξάτμισης των κινητήρων εσωτερικής καύσης και καθορίζει την περιεκτικότητα σε οξυγόνο στα καυσαέρια. Το σύστημα διαχείρισης κινητήρα χρησιμοποιεί αυτές τις τιμές για τη ρύθμιση περιεκτικότητας του μείγματος αέρα-καυσίμου, έτσι ώστε ο καταλύτης του αυτοκινήτου να επιτυγχάνει την υψηλότερη δυνατή απόδοση «καθαρών» ρύπων. Ο αισθητήρας λάμδα ουσιαστικά λειτουργεί εποπτικά σαν ρυθμιστικός μηχανισμός.
 
Ένας άλλος αισθητήρας λάμδα που χρησιμοποιείται πλέον σε πολλά αυτοκίνητα είναι ο λεγόμενος διαγνωστικός αισθητήρας. Έχει εγκατασταθεί πίσω από τον καταλυτικό μετατροπέα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο των τιμών καυσαερίων, αλλά δεν επηρεάζει τη διαχείριση που κάνει ο κινητήρας. Δυστυχώς, ο αισθητήρας λάμδα είναι ευάλωτος στα σφάλματα. Εάν ο αισθητήρας λάμδα είναι ελαττωματικός όταν λειτουργεί ως αισθητήρας ελέγχου, μπορεί να προκαλέσει αφενός αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, αφετέρου μειωμένη απόδοση του κινητήρα. Επιπροσθέτως, δυσχεραίνει και η ποιότητα των ρύπων που εκπέμπει ο κινητήρας.


 
Ρόλος του αισθητήρα λάμδα
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, ο αισθητήρας λάμδα χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο σε βενζινοκινητήρες. Η χρήση του αισθητήρα καυσαερίων σε συνδυασμό με την επιλογή αμόλυβδης βενζίνης δημιούργησε την ανάγκη κατασκευής του ρυθμιζόμενου καταλυτικού μετατροπέα (καταλύτη). Με τη συμβολή του αισθητήρα λάμδα, το control system του κινητήρα υπολογίζει την περιεκτικότητα σε οξυγόνο στα καυσαέρια. Ο ρυθμιστής μείγματος μπορεί να ρυθμίσει ιδανικά την αναλογία καυσίμου-αέρα στην καύση κατά τη διάρκεια ψεκασμού βενζίνης από τα μπεκ. Οι τιμές οξυγόνου στα καυσαέρια πρέπει να προσεγγίζουν το μηδέν σε μέγιστο δυνατό βαθμό, καθώς το οξυγόνο εμποδίζει τη μείωση των τοξικών οξειδίων του αζώτου στον καταλυτικό μετατροπέα. Δεν υπάρχει πλέον λειτουργικός βενζινοκινητήρας τον συγκεκριμένο αισθητήρα.
 
Στους κινητήρες diesel εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με σκοπό συμβάλλει στη συμμόρφωση με τις αντίστοιχες νόμιμες τιμές εκπομπών. Οι κινητήρες diesel με αισθητήρες λάμδα έχουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στα σφάλματα, καθώς οι επιβλαβείς καύσεις μπορούν να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν όταν το όχημα ακινητοποιείται. Ο αισθητήρας λάμδα ελέγχει επιπροσθέτως τους καταλυτικούς μετατροπείς αποθήκευσης NOX, παρέχει πληροφορίες για τον έλεγχο του καταλυτικού μετατροπέα, ο οποίος πρέπει να ανανεώνεται ανά διαστήματα για να διατηρηθεί η χωρητικότητά του.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει