Τελικά πρέπει να ζεσταίνουμε τον κινητήρα;
Στις υψηλές στροφές δημιουργούνται προβλήματα φθοράς από τη διαστολή των πιστονιών
Έντονες διαφορές στη θερμοκρασία της κυλινδροκεφαλής προκαλούν ρωγμές
Μεγάλος σύμμαχος το ζέσταμα και η υπομονή
Οι κρύες συνθήκες κρύβουν ρίσκο ως προς την λίπανση του κινητήρα
Είναι ένα από τα πιο «ευαίσθητα» θέματα: Ο λόγος για το ζέσταμα του κινητήρα, ένα ζήτημα το οποίο έχει πάρει διαστάσεις… μύθου και μας απασχολεί ιδιαίτερα την χειμερινή περίοδο. Μπορούμε να ξεκινήσουμε κατευθείαν την πορεία μας ή επιβάλλεται να αναμένουμε λίγα λεπτά, ούτως ώστε να «πιάσει» σωστή θερμοκρασία ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας; Aλλα θα σου πουν οι παλιοί του χώρου, άλλα θα σου πουν οι καινούργιοι, όμως ποια είναι η αλήθεια και τι πρέπει να γνωρίζουμε για το ζέσταμα;
Γενικότερα, οφείλουμε να σημειώσουμε πως το λιπαντικό κινητήρα σε κρύες συνθήκες, είναι πιο παχύρρευστο και πιο πυκνό από ό,τι όταν ο κινητήρας έχει ζεσταθεί, ενώ εξαρτάται και ο τύπος του λαδιού. Ακόμη, κάποτε ήταν σύνηθες κατά την χειμερινή περίοδο να τοποθετείται πιο αραιά το λάδι ώστε να βελτιωθεί η εν ψυχρώ λειτουργία του κινητήρα, κάτι το οποίο με τα χρόνια και την εξέλιξη των προϊόντων, έγινε περιττό. Όμως, πρέπει να επισημάνουμε ότι κατά την κρύα εκκίνηση, ειδικά τις κρύες ημέρες του χειμώνα, χρειάζεται επιπλέον χρόνος για να φτάσει το λάδι στα σημεία λίπανσης του κινητήρα. Εάν βιάζεστε και επιταχύνετε γρήγορα, τότε θέτετε το ρίσκο της μη επαρκούς λίπανσης και την εμφάνιση προβλημάτων όπως η φθορά και η βλάβη στον κινητήρα.
Δέστε τις ζώνες σας, εκκινήστε και πιστώστε λίγο χρόνο στο αυτοκίνητό σας. Προσέξτε, διότι εκτός της ανάγκης για σωστή λίπανση του κινητήρα σε όλα τα απαραίτητα σημεία, θέλουμε και την διατήρηση χαμηλών στροφών. Γενικότερα, όσο είναι κρύος ο κινητήρας μη βιάζεστε να πατήσετε το πεντάλ του γκαζιού.
Στις υψηλές στροφές δημιουργούνται προβλήματα φθοράς από τη διαστολή των πιστονιών
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, ασχέτως αν τροφοδοτείται με βενζίνη ή πετρέλαιο, αποτελείται από εκατοντάδες εξαρτήματα, το οποίο σημαίνει πως κάθε ένα από αυτά, διαστέλλεται με διαφορετικούς ρυθμούς κατά τη διαδικασία θέρμανσης. Σε ό,τι αφορά τα πιστόνια, αυτά θερμαίνονται από την καύση η οποία γίνεται στους κυλίνδρους(και κατά συνέπεια διαστέλλονται, δηλαδή μεγαλώνουν σε περιφέρεια) με ταχείς ρυθμούς. Όμως, τα τοιχώματα των κυλίνδρων, θέλουν περισσότερο χρόνο για τη διαδικασία αυτή, με αποτέλεσμα το λεγόμενο «διάκενο», δηλαδή την απόσταση μεταξύ των πιστονιών και των τοιχωμάτων του κυλίνδρο, να γίνεται εξαιρετικά μικρή. Αυτή η αντίδραση μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στις υψηλές στροφές του κινητήρα, με τις αυξημένες θερμοκρασίες να δημιουργούν την ακόμη μεγαλύτερη διαστολή των πιστονιών. Έτσι, το υπερβολικά μεγάλο μέγεθός τους, προκαλεί την φθορά στις οπές των κυλίνδρων και ζημιές όπως απώλεια συμπίεσης ή πτώση πιστονιών, ακόμη και εμπλοκή του εμβόλου.
Έντονες διαφορές στη θερμοκρασία της κυλινδροκεφαλής προκαλούν ρωγμές
Και μιλώντας για ζημιές μέσω της διαστολής, δεν είναι μόνο τα πιστόνια αυτά τα οποία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα. Μεταξύ της κυλινδροκεφαλής και του μπλοκ του κινητήρα, βρίσκεται η φλάντζα. Επειδή πρόκειται για κατασκευές από διαφορετικά υλικά μεταξύ τους, εάν ο κινητήρας δεν προθερμανθεί ομαλά, τα εξαρτήματα δεν θα έχουν τη δυνατότητα να διασταλούν ομοιόμορφα και κατά συνέπεια, μπορεί να εμφανίσουν ρωγμές.
Μια ακόμη αιτία εμφάνισης των ρωγμών μπορεί να είναι η κατά τόπους ανάπτυξη θερμότητας, ένα φαινόμενο το οποίο μπορούμε να εξηγήσουμε με παράδειγμα – ξανά – την κυλινδροκεφαλή. Κατά την καύση, ο θάλαμός της ζεσταίνεται ταχύτερα από ό,τι το υπόλοιπό της. Οι διαφορετικές θερμοκρασίες που επικρατούν είναι ικανές, έστω και μακροπρόθεσμα, να οδηγήσουν σε φθορά του υλικού.
Μεγάλος σύμμαχος το ζέσταμα και η υπομονή
Πέραν των όσων αναφέραμε νωρίτερα περί διαστολών υπό υψηλές θερμοκρασίες, υπάρχει ακόμη ένα ζήτημα στους κρύους κινητήρες. Το καύσιμο που δεν κατάφερε να καεί και έχει υποστεί συμπύκνωση στα κρύα τοιχώματα του κυλίνδρου, μετατράπηκε σε σταγονίδια. Αυτού του είδους οι επικαθίσεις προκαλούν φθορά τόσο στα -παγωμένα- τοιχώματα, όσο και στο φίλτρο του λαδιού και μιας και μιλάμε για αναλώσιμα τμήματα, αυξάνεται η πιθανότητα εμφάνισης κάποιας βλάβης.
Εν κατακλείδι, τι να κάνετε για να αποφύγετε δυσάρεστες συγκινήσεις; Απλούστατα, επιλέξτε να ζεστάνετε με απαλό τρόπο τον κινητήρα. Δείξτε χαλαρότητα και υπομονή: Σκεφτείτε τον εαυτό σας, θα αντέχατε να πραγματοποιείτε σπριντ κάθε φορά που ξεκινάτε να κινείστε; Ακόμη και οι κορυφαίοι αθλητές, κάνουν ζέσταμα πρωτού κληθούν για τους αγώνες. Όπως εμείς οι άνθρωποι δε θέλουμε να «καούμε», το ίδιο ισχύει με τον κινητήρα, δεν «καρφώνουμε» το πόδι στο γκάζι.