5 φωτογραφίες »

Είμαστε έτοιμοι να αφήσουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;

Διαβάστηκε από 4962 αναγνώστες - 11/11/2020

Η τάση θέτει την ηλεκτροκίνηση ως το μέλλον στους τέσσερις τροχούς. Πόσο εύκολο όμως είναι να βάλουμε stop σε συνήθειες 130 και πλέον χρόνων, εγκαταλείποντας οριστικά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;

 
 
Το μέλλον δεν έχει χώρο για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οι εποχές έχουν αλλάξει ριζικά και ενδέχεται στο μέλλον το πρώτο σύγχρονο μοντέλο κατασκευής του Καρλ Μπεντς (1886) να μην έχει πλέον διάδοχο. Ολοένα και περισσότερες χώρες ασπάζονται την κοινή άποψη πως το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα ξεχωρίζει για τον εναλλακτικό τρόπο κίνησης.

Πολλές περιοχές με τις ενέργειές του επιβεβαιώνουν την συγκεκριμένη στροφή. Ενδεικτική της γενικότερης φιλοσοφίας είναι η απόφαση του προέδρου της Χριστιανοκοινωνικής Ένωσης Βαυαρίας (CSU) και πρωθυπουργού του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βαυαρίας. Πιο συγκεκριμένα, ο Markus Söder επέβαλε απαγόρευση οχημάτων βενζίνης και diesel με χρονικό ορίζοντα ως το 2035. Παρόμοιας λογικής και η θέση του Dirk Messner, επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος, και της αμερικανικής πολιτείας της Καλιφόρνιας, η οποία από το 2035 θέλει μόνο να επιτρέψει για κυκλοφορία πόλης αποκλειστικά σε αυτοκίνητα που δεν αποτελούνται από κινητήρες εσωτερικής καύσης. Χωρίς μάλιστα να είναι μόνοι στην πορεία αυτή. Η Γαλλία, όπως και ο Καναδάς, στοχεύουν στον συγκεκριμένο περιορισμό έως το 2040, στη Μεγάλη Βρετανία το 2035 και στις Κάτω Χώρες ακόμη και το 2030. Η κατάσταση είναι παρόμοια στην Ιρλανδία, τη Σουηδία και τη Δανία, χώρες οι οποίες θέλουν να βάλουν απαγορευτικό στους κινητήρες καύσης σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας.


 
Φυσικά, ο τρίτος Νόμος του Νεύτωνα για την δράση και την ίση-αντίθετη αντίδραση έχει και στην προκειμένη περίπτωση εφαρμογή με την ύπαρξη αντίθετης θεωρίας. Ανεξάρτητο και μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο οικονομικής έρευνας και think tank με έδρα το Κίελο της Γερμανίας αμφισβήτησε πρόσφατα τα οφέλη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, μια πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκινητικότητα θα αυξήσει τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά σχεδόν 20 τοις εκατό μόνο στον γερμανικό τομέα αυτοκινήτων. Αυτό, με τη σειρά του, θα οδηγούσε σε αυξημένη χρήση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αντιθέτως, είναι πιο φιλική προς το κλίμα η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τη μείωση του μεριδίου των ορυκτών καυσίμων - ειδικά του άνθρακα - στο μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας παρά να επιλέγεται ο τρόπος αυτός για την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
 
Πριν από πέντε χρόνια, το ZEV Alliance (ZEV = Zero Emission Vehicle / Zero Emission Vehicle) δημιουργήθηκε ως μια ελεύθερη συνομοσπονδία κρατών που θέλει να κάνει την κυκλοφορία αυτοκινήτων ουδέτερη ως προς το κλίμα έως το 2050 με μηδενικές εκπομπές αέριων ρύπων. Για να συμβεί αυτό πρέπει να πάψουν να κυκλοφορούν τα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ή diesel. Εκτός από τη Γερμανία, μόνο δέκα πολιτείες στις ΗΠΑ, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% όλων των νέων αμερικανικών εγγραφών αυτοκινήτων, ανήκουν στη συμμαχία. Σε μια χώρα όπως η Γερμανία, θα πρέπει να δημιουργηθεί μια τεράστια ποσότητα πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για την ουδετερότητα του κλίματος. Η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθυστερεί, ειδικά στη Γερμανία. Στην Βαυαρία, μόλις έξι νέες ανεμογεννήτριες τέθηκαν σε λειτουργία το 2019 λόγω αυξανόμενων καταγγελιών.
 


Τεράστιο ρόλο στην εξέλιξη των πραγμάτων θα διαδραματίσουν οι ισχυροί παίκτες στον χώρο της αυτοκίνησης. Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, μια πιθανή απαγόρευση καύσης είναι θέμα συζήτησης εδώ και χρόνια και δεν αποκλείεται άμεσα να τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για οριστικές αποφάσεις. Ως τώρα, μόνο το μικρό νησί Hainan, σαν πρότυπη περιοχή, έχει εκδώσει απαγόρευση οδήγησης για τα συμβατικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030.
 
Αν ωστόσο κυβερνητικά δοθεί συγκεκριμένη κατεύθυνση τα πάντα θα επηρεαστούν. Η Κίνα εδώ και χρόνια θέτει τον τόνο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Εάν η χώρα αποφασίσει εντελώς να μεταβεί στην ηλεκτρονική κινητικότητα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να είναι έτοιμοι να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, αλλιώς η βιωσιμότητά τους απειλείται μαζικά. Η ΕΕ ψάχνει επίσης μια ημερομηνία για τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα καύσης. Ειδικότερα, για τις οικονομικά προβληματικές χώρες της Νότιας Ευρώπης, η μετάβαση σε καθαρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι δύσκολη για τα επόμενα 10 έως 15 χρόνια. Η συνεχιζόμενη κρίση της εξάλλου με τον κορωνοϊό έκανε τις συνθήκες ακόμη πιο δύσκολες.
 
Το ερώτημα που παραμένει έχει να κάνει με το εάν θα ισχύει απαγόρευση σε όλους τους νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης ή μόνο σε εκείνους που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Τα αιτήματα για τεχνητά καύσιμα, τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα, εκφράζονται ολοένα και περισσότερο σε ολόκληρο τον κόσμο.



Η εντατική ανάγκη ηλεκτρικής ενέργειας αναγκάζει σε τεράστιες επενδύσεις στην επέκταση της πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με τους συμβούλους της Stahl Automotive Consulting (SAC), τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να συμβάλουν σε οικολογικό και οικονομικό επίπεδο στην προστασία του κλίματος. Η μετατροπή ολόκληρου του γερμανικού τομέα αυτοκίνησης στην αξιοποίηση αυτού του είδους καυσίμου θα εξοικονομήσει περίπου 180 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως. Η σύγκριση των διαφορετικών εννοιών κίνησης, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου, οδηγεί, σύμφωνα με το SAC, στο αποτέλεσμα «ότι η ηλεκτρονική κινητικότητα δεν είναι μια λογική λύση για τη μείωση του CO2» και ότι τα συνθετικά καύσιμα έχουν την μεγαλύτερη προοπτική. Παρόλο που εξοικονομούν ελαφρώς λιγότερες εκπομπές ανά χιλιόμετρο από το υδρογόνο, η συνολική ισορροπία είναι πολύ πιο θετική, καθώς αν συγκριθούν έχουν χαμηλότερο πρόσθετο κόστος και είναι πιο εύκολο να εφαρμοστούν λόγω της υπάρχουσας υποδομής.