Χάρη στα αυτοκίνητα του μέλλοντος, θα μπορείτε να φτάνετε άνετα στον προορισμό σας με τη βοήθεια του αυτόματου πιλότου και την έξυπνη διαχείριση της κυκλοφορίας. Όλα αυτά όμως απαιτούν γρήγορη σύνδεση δεδομένων, κάτι που θα γίνει εφικτό με το 5G. Ποια είναι τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματά του για τη δικτυωμένη και αυτόνομη οδήγηση; Ποιες είναι οι προοπτικές του 5G;
Τα αυτοκίνητα, που κινούνται αυτόνομα, είναι το όνειρο πολλών κατασκευαστών, αλλά και οδηγών. Βέβαια, θα περάσουν αρκετά χρόνια ακόμη μέχρι τα πλήρως αυτόνομα οχήματα να βρεθούν στην πραγματικότητα στους δρόμους, με τους επιβάτες να νιώθουν άνετα στο πίσω κάθισμα. Οπωσδήποτε, πριν πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω, στην ατζέντα βρίσκεται η δικτυωμένη οδήγηση, η οποία, χάρη στη νέα γενιά ασύρματης επικοινωνίας5G, θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της καθημερινής ζωής μας στο όχι πολύ μακρινό μέλλον.
Αυτόνομη και δικτυωμένη οδήγηση: Ποιες είναι οι μεταξύ τους διαφορές;
Συχνά γίνεται λόγος για «αυτόνομη οδήγηση», ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για τη «δικτυωμένη οδήγηση». Κατά την αυτόνομη οδήγηση, το αυτοκίνητο αναλαμβάνει περισσότερο ή λιγότερο τον έλεγχο εξ ολοκλήρου. Οι παρεμβάσεις από τον οδηγό είναι ελάχιστα απαραίτητες ή ιδανικά ακόμα και καθόλου. Στη δικτυωμένη οδήγηση, από την άλλη πλευρά, το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί τους δικούς του αισθητήρες, αλλά και πληροφορίες από αισθητήρες άλλων οχημάτων, καθώς και από φανάρια, από πινακίδες κυκλοφορίας, από «κουτιά» ασύρματης ενημέρωσης των οδηγών, από το δρόμο και πολλές άλλες πηγές, προκειμένου να βοηθήσουν τον οδηγό. Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητο κινείται πολύ κοντά σε ένα εργοτάξιο και ο οδηγός δεν το αντιλαμβάνεται, το όχημα επιβραδύνει από μόνο του. Αν, επίσης, το φανάρι αλλάξει γρήγορα από κίτρινο σε κόκκινο, το αυτοκίνητο φρενάρει και πάλι αυτόματα. Αυτά είναι μόνο δύο παραδείγματα για το πώς η δικτυωμένη οδήγηση αυξάνει την ασφάλεια και το επίπεδο της άνεσης.
Φυσικά, είναι σημαντικό ένα αυτόνομα κινούμενο όχημα να είναι σε θέση να λειτουργεί ακόμα και χωρίς δίκτυο κινητής τηλεφωνίας. Διαφορετικά, τα σχετικά με την αυτονομία θέματα δε θα αποκτούσαν το νόημα, που θα έπρεπε, σε περιοχές χωρίς λήψη.
Για αυτό, λοιπόν, η δικτύωση μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη. Ένα δικτυακά αυτόνομο όχημα, για παράδειγμα, μπορεί να κινηθεί πολύ πιο αναμενόμενα σε σχέση με ένα άλλο, που δεν είναι δικτυωμένο. Με μια σύνδεση κινητής τηλεφωνίας, το αυτοκίνητο θα μπορεί να λαμβάνει πληροφορίες από άλλα, πιο απομακρυσμένα αυτοκίνητα ή και από τη σχετική υποδομή και, επομένως, θα γνωρίζει ήδη πολύ νωρίτερα τι συμβαίνει στη διαδρομή, όπως π.χ. ότι το τέλος ενός μποτιλιαρίσματος βρίσκεται μετά από την επόμενη στροφή ή ότι ο πολύ ολισθηρός πάγος βρίσκεται μέσα στα επόμενα δύο χιλιόμετρα. Ένα αυτοκίνητο χωρίς δικτύωση μπορεί να «δει» μόνο κατά μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μπροστά με τους δικούς του αισθητήρες και ίσως αντιδράσει απότομα και για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Παρόλα αυτά, θα μπορεί ακόμη να κινείται αυτόνομα.
Το 5Gπροωθεί την αυτοματοποίηση των I.X.
Το πρότυπο SAE J3016 περιγράφει με απόλυτη ακρίβεια τα έξι επίπεδα αυτοματισμού στα μηχανοκίνητα οχήματα. Όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο, τόσο λιγότερα άτομα είναι απαραίτητο να ελέγχουν το ίδιο το αυτοκίνητο και τόσο πιο αυτόνομα κινείται το όχημα μέσα στην κυκλοφορία. Ένα αυτοκίνητο επιπέδου 5 θεωρητικά δε χρειάζεται πλέον ούτε τιμόνι ούτε πεντάλ.
Επίπεδο 0 = Καμία αυτοματοποίηση: Ο οδηγός κατευθύνει το αυτοκίνητο, όντας ουσιαστικά ανεξάρτητος, αν και υπάρχει μια σειρά διαθέσιμων συστημάτων υποβοήθησής του (π.χ. προειδοποίησης κατά την αλλαγή λωρίδας ή για επερχόμενο κίνδυνο στην «τυφλή» γωνία κ.τ.λ.).
Επίπεδο 1 = Συστήματα υποβοήθησης: Ο οδηγός εξακολουθεί να οδηγεί μόνος του, αλλά τα συστήματα υποβοήθησης μερικές φορές επεμβαίνουν ήπια σε ελιγμούς, που γίνονται από το τιμόνι ή τα φρένα (υποβοήθηση διατήρηση λωρίδας με «ανάποδο» τιμόνι, προσαρμοστικός έλεγχος ταχύτητας κτλ.).
Επίπεδο 2 = Μερική αυτοματοποίηση: Το αυτοκίνητο μπορεί να εκτελεί παράλληλα ελιγμούς αλλαγής πορείας και επιβράδυνσης, αλλά ο οδηγός έχει πλήρη έλεγχο ακόμη και μπορεί να παρέμβει ανά πάσα στιγμή.
Επίπεδο 3 = Αυτοματοποίηση υπό όρους: Ο οδηγόςδεν οδηγεί πλέον μόνος του, αλλά ενδέχεται ανά πάσα στιγμή να του ζητηθεί να παρέμβει. Ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα μπορούσε να μεταφέρει πιο άνετα τους επιβάτες του μέσα σε κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Επίπεδο 4 = Υψηλή αυτοματοποίηση: Ο οδηγός δε χρειάζεται πλέον να είναι έτοιμος, ώστε να παρέμβει οποτεδήποτε. Ωστόσο, είναι πιθανό οι λειτουργίες αυτοματισμού να μην είναι διαθέσιμες υπό όλες τις συνθήκες ή μόνο σε ειδικές.
Επίπεδο 5 = Πλήρης αυτοματοποίηση:Το αυτοκίνητο ελέγχει όλους τους ελιγμούς και κυριαρχεί των ιδιοτήτων ενός οδηγού-ανθρώπου, που δε χρειάζεται πλέον να επέμβει.
Κυκλοφοριακή δικτύωση: Το 5G είναι η ιδανική οδός μετάδοσης
Το πρότυπο C-V2X (cellular vehicle to everything), που εξελίχθηκε από τη διεθνή επιτροπή 3GPP, χρησιμοποιείται για τη δικτύωση μεταξύ οχημάτων, αλλά και με το περιβάλλον τους. Αυτό χωρίζεται περαιτέρω σε διάφορους τομείς εφαρμογής όπως ο C-V2V (vehicle to vehicle) για επικοινωνία με άλλα οχήματα, ο C-V2I (vehicle to infrastructure) για επαφή με την υποδομή της κυκλοφορίας ή ο C-V2P (vehicle to person) για σύνδεση με άτομα, που είναι πεζοί. Το C-V2X έχει ήδη εξελιχθεί για το LTE, τον προκάτοχο του 5G. Αλλά αυτά ακριβώς είναι τα πλεονεκτήματα που παρέχει το 5G -ιδιαίτερα οι σύντομοι χρόνοι απόκρισης και η υψηλή ανθεκτικότητα- που καθιστούν το νέο πρότυπο κινητών επικοινωνιών ιδανικό για τη δικτύωση της κυκλοφορίας.