autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS

5G για αυτοκίνητα: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα;

Διαβάστηκε από 10390 αναγνώστες - 3/5/2021

Σύμφωνα με μια έρευνα της αλυσίδας πληροφορικής “Bitkom”, οι περισσότεροι Γερμανοί ελπίζουν ότι το 5G θα τους παρέχει καλύτερη κάλυψη δικτύου και λιγότερα νεκρά σημεία, δηλαδή περιοχές με ασθενέστερο ή καθόλου σήμα. Στη Γερμανία, πάνω από όλα, η Telekom είναι επί του παρόντος πολύ αφοσιωμένη στην επέκταση του δικτύου 5G, ενώ η Vodafone συμμετέχει σε αυτά τα πράγματα λίγο πιο χαλαρά. Οι άλλοι δύο πάροχοι με άδεια 5G, η Telefonica και η 1 & 1 Drillisch, δεν έχουν καν ξεκινήσει ακόμη. Επίσης, λόγω της σημασίας της για τη δικτυωμένη οδήγηση, η κάλυψη δικτύου 5G θα ξεπεράσει κάποια στιγμή πιθανότατα αυτήν του LTE. Αλλά, ποια πλεονεκτήματα παρέχει το νέο πρότυπο συνδέσμων; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της ίδιας της τεχνολογίας;

  • Μεγαλύτερο εύρος ζώνης: Αυτό το πλεονέκτημα αναφέρεται συχνά πρώτο όταν πρόκειται για τη σύγκριση του 5G με παλαιότερα πρότυπα κινητής τηλεφωνίας. Έτσι, είναι δυνατές ταχύτητες λήψης δεδομένων της τάξης των 10 Gigabit ανά δευτερόλεπτο, αλλά και μεγαλύτερες. Στην πραγματικότητα, το LTE διαχειρίζεται μόνο το ένα δέκατο από αυτά και αυτό πολύ σπάνια.
  • Μικρότερος χρόνος απόκρισης: Πολύ πιο σημαντικός από το εύρος ζώνης είναι ο μικρότερος χρόνος απόκρισης (ή η λανθάνουσα κατάσταση) του 5G σε σύγκριση με τα προηγούμενα πρότυπα. Στόχος είναι η καθυστέρηση ενός χιλιοστού του δευτερολέπτου, κατά την οποία το σήμα φτάνει από τον πομπό στο δέκτη. Μια γρήγορη απόκριση είναι σημαντική (ακόμα και για την επιβίωση του ανθρώπινου παράγοντα), ειδικά μέσα στην κυκλοφορία. Όρος-κλειδί εδώ είναι οι «μικρές αποστάσεις ακινητοποίησης».
  • Υψηλότερη σταθερότητα: Το 5G έχει εξ αρχής σχεδιαστεί για να εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό συμμετεχόντων στο δίκτυο. Μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα έως και ένα εκατομμύριο συσκευές ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο! Πολυσύχναστοι δρόμοι, μαζικές εκδηλώσεις, εκατομμύρια χαιρετισμοί και ευχές τα μεσάνυχτα της παραμονής της Πρωτοχρονιάς; Το 5G λέγεται πως είναι ικανό να χειριστεί όλα αυτά χωρίς να καταρρεύσει το δίκτυο.
  • Δικτυακός τεμαχισμός/φορητός υπολογιστής Edge: Και οι δύο τεχνολογίες εφαρμόστηκαν ήδη με το LTE, αλλά θα πρέπει να γίνουν πιο σημαντικές και ευρύτερα διαδεδομένες με την επέκταση του 5G, ειδικά με δεδομένο ότι φέρνουν μεγάλα πλεονεκτήματα για τη δικτυωμένη οδήγηση: Ο τεμαχισμός του δικτύου διασφαλίζει ότι σημαντικά δεδομένα (όπως δεδομένα αισθητήρων ή προειδοποιητικά μηνύματα) θα φτάνουν στον προορισμό τους γρήγορα και με πληρότητα ακόμα και όταν όλο το δίκτυο είναι απασχολημένο με λιγότερο σημαντικά δεδομένα (όπως streaming ή μεγάλο όγκο λήψεων). Το Mobile Edge Computing, από την άλλη πλευρά, επιτρέπει στο αυτοκίνητό σας να επικοινωνεί με τα κοντινά οχήματα χωρίς τα δεδομένα να χρειάζεται να «κυνηγηθούν» πλήρως μέσω του cloud. Επίσης, τα «mini κέντρα δεδομένων» κατά μήκος του δρόμου χρησιμεύουν ως μεσάζοντες, ώστε οι αποστάσεις να παραμένουν μικρές και η επικοινωνία να είναι γρήγορη.


Δικτύωση με 5G: η κυκλοφορία του μέλλοντος
Η επέκταση του δικτύου θα διαρκέσει πολλά χρόνια ακόμη. Θα διαρκέσει ακόμα περισσότερο μέχρι να κυκλοφορήσει ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων με εξοπλισμό 5G. Και τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι το εξής: Πρέπει να δημιουργηθεί ένα αντίστοιχο νομικό πλαίσιο για την (εν μέρει έστω) αυτόνομη οδήγηση. Το τελευταίο ζήτημα μπορεί να χρειαστεί το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αλλά όταν φτάσει αυτή η ώρα, τα πλεονεκτήματα θα είναι πολλαπλά, ιδιαίτερα στον τομέα της ασφάλειας και της άνεσης:
  • Οι αισθητήρες άλλων αυτοκινήτων, αλλά και οχημάτων των εργοταξίων, στις γέφυρες των αυτοκινητόδρομων, στους φωτεινούς σηματοδότες, στις μπαριέρες των οδών ταχείας κυκλοφορίας, καθώς και σε άλλα τμήματα της υποδομής δίνουν στον όρο «προληπτική οδήγηση» μια εντελώς νέα διάσταση: τα μποτιλιαρίσματα ή τα οχήματα, που εμπλέκονται σε ατυχήματα δε θα είναι πλέον απροσδόκητα, για τον ολισθηρό πάγο θα δίνονται προειδοποιήσεις αρκετά νωρίς, όπως επίσης μπροστά από εργοτάξια. Ωστόσο, αν θα αντιδρά σε αυτά ο οδηγός ή το αυτοκίνητο, εξαρτάται από το βαθμό αυτοματοποίησης. Αυτό, όμως, δείχνει ότι η αυτόνομη και δικτυωμένη οδήγηση συμβαδίζουν.
  • Την ίδια στιγμή θα αυξηθεί επίσης η οδική ασφάλεια για πεζούς και ποδηλάτες, διότι καταρχάς τα 5G smartphone τους θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στην επικοινωνία. Με αυτόν τον τρόπο, ένας οδηγός φορτηγού δε θα παρέβλεπε πλέον εύκολα ένα ποδήλατο στην «τυφλή γωνία» του. Ωστόσο, η κρίσιμη ερώτηση εδώ είναι: Πώς θα ενσωματωθούν στο σύστημα πεζοί και ποδηλάτες χωρίς κινητό τηλέφωνο;
  • Τα δικτυωμένα ή ακόμα και τα αυτόνομα αυτοκίνητα μειώνουν έτσι κι αλλιώς το άγχος κατά την οδήγηση και, επιπρόσθετα, το 5G αυξάνει επίσης το επίπεδο της άνεσης μέσω της παροχής μουσικής και video-streaming απευθείας στο όχημα. Όμως, η έννοια της άνεσης ξεπερνά την ψυχαγωγία, καθώς στο εξωτερικό υπάρχουν ήδη γκαράζ με λειτουργία αυτόνομης στάθμευσης (φυσικά μόνο σε ένα δοκιμαστικό πλαίσιο), που υποδέχονται το αυτοκίνητο στην είσοδό τους. Ο οδηγός βγαίνει από το όχημα κι αυτό κατευθύνεται σε ένα δωρεάν χώρο στάθμευσης από τις τεχνολογικές υπηρεσίες του κτηρίου. Κατά συνέπεια, οι άνθρωποι δε θα έχουν άγχος ούτε κατά τη στάθμευση και ο υπεύθυνος  του γκαράζ θα μπορεί να εκμεταλλευτεί πιο αποτελεσματικά τον ακριβό χώρο στάθμευσης.
  • Τα φορτηγά θα εξοικονομούν πολύ καύσιμο, κινούμενα σε κομβόι. Όσο πιο κοντά κινούνται το ένα πίσω από το άλλο, τόσο πιο επιδραστικό θα είναι το αποτέλεσμα. Η δικτύωση διασφαλίζει την ασφάλεια παρά τη μικρή απόσταση, που μερικές φορές φτάνει τα μόνο 15 μέτρα. Αν το όχημα-οδηγός του κονβόι φρενάρει, αντιδρούν και τα υπόλοιπα φορτηγά αμέσως. Ο σύντομος χρόνος απόκρισης του 5G και η άμεση επικοινωνία μεταξύ τους (C-V2V) καθιστούν αυτό δυνατό. Τέλος, "platooning" είναι το όνομα αυτών των αυτοματοποιημένων κινήσεων, κατά τις οποίες πολλά φορτηγά είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους στην ίδια διαδρομή. Οι αντίστοιχες δοκιμές εκτελούνται ήδη σε δοκιμαστικές διαδρομές.
Αν, λοιπόν, προωθηθεί η επέκταση του δικτύου, το 5G μπορεί να αυξήσει τη δικτύωση της κυκλοφορίας σε ένα νέο επίπεδο τα επόμενα χρόνια και έτσι να αλλάξει ριζικά η μεμονωμένη/ατομική μετακίνηση. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα δείχνουν ότι βρίσκονται πολύ μακριά ακόμη, αλλά το δικτυωμένο αυτοκίνητο θα είναι σύντομα πραγματικότητα και θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα στο δρόμο προς την αυτοματοποίηση. Δε θα παρέχει μόνο περισσότερη άνεση κατά την οδήγηση, αλλά πάνω από όλα περισσότερη ασφάλεια.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει