3 φωτογραφίες »

Spring: Περισσότερο αυτοκίνητο πόλης δε χρειάζεται κανείς

Διαβάστηκε από 2822 αναγνώστες - 23/4/2021

Το Spring Electric είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Dacia. Έχει ισχύ μόνο 45 PS, αλλά η αυτονομία του φτάνει τα 230 χιλιόμετρα. Η AUTO BILD έχει όλες τις πληροφορίες, τις τιμές και, φυσικά, το οδήγησε.

 
 
Με το Spring Electric, η Dacia λανσάρει το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητό της. Δεν προκαλεί έκπληξη με την τιμή του, καθώς είναι προσιτό, όπως συνηθίζεται με την Dacia. Ωστόσο, δε θα είναι τόσο φθηνό όσο αναμενόταν, αφού, αρχικά, κυκλοφόρησαν φήμες για τελική τιμή (μετά και από τις επιδοτήσεις) κάτω των 10.000 ευρώ. Τώρα, όμως, τα πράγματα είναι πια σαφή:

Η Dacia θα απαιτήσει (στην Ελλάδα) 22.000 ευρώ για το Spring Electric στη βασική εξοπλιστική εκδοχή "Comfort". Συμπεριλαμβανομένης, όμως, της επιδότησης υπέρ του περιβάλλοντος, η αρχική τιμή μειώνεται τότε στα σχεδόν 12.000 ευρώ. Περισσότερο σε σχέση με ό,τι περίμεναν οι περισσότεροι, αν και το Spring θα εξακολουθήσει να είναι το πιο προσιτό νέο ηλεκτρικό όχημα. Το κόστος κτήσης για την καλύτερα εξοπλισμένη εκδοχή "Comfort Plus" είναι κατά τι υψηλότερο. Από εκεί και πέρα, για την μπαταρία υφίσταται εγγύηση οκτώ ετών ή 120.000 χιλιομέτρων. Το Spring μπορεί επίσης να παραγγελθεί από την πιο πλήρη εκδοχή "Comfort Plus". Όσον αφορά το χρονικό σημείο έναρξης της κυκλοφορίας του (στη χώρα μας), αυτή έχει προγραμματιστεί για το φθινόπωρο του 2021, παρόλο που "Spring" σημαίνει στα ελληνικά «άνοιξη».



Το Dacia Spring Electric είναι η ευρωπαϊκή εκδοχή του κινεζικού Renault K-ZE. Με εξαίρεση τη γρίλια στην πρόσοψη και τα πίσω φώτα, τα αυτοκίνητα είναι παρόμοια, όπως έχει δείξει ήδη το πρωτότυπο Spring Electric. Το σχήμα θυμίζει ένα συρρικνωμένο Sandero Stepway, με τη συμπαγή δομή του και τις ράγες οροφής, με το σχήμα στην πίσω πλευρά και τα ελαφρώς προεξέχοντα πίσω φώτα και τους έντονους θόλους των τροχών, που δείχνουν πως εκτείνονται κατά πολύ προς τα πάνω. Συνηθισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: η μπροστινή γρίλια είναι κλειστή. Βέβαια, κοσμείται από στοιχεία χρωμίου σε σχήμα "C". Κάτω από το ευμέγεθες λογότυπο της Dacia κρύβεται η θύρα φόρτισης. Οι μπροστινοί προβολείς είναι χωρισμένοι στα δύο. Τα φώτα ημέρας σχηματίζονται κατά τη διάρκεια της λάμψης του ήλιου από στενές φωτιστικές γραμμές LED ακριβώς κάτω από το καπό. Μια άλλη μονάδα φώτων βρίσκεται πάνω από την ποδιά. Τα πλαστικά πάνελ στις ποδιές, στους θόλους των τροχών, στα μαρσπιέ και στις πόρτες υπογραμμίζουν τον SUV χαρακτήρα του Spring. Ο… υποτιθέμενος προφυλακτήρας στην πίσω πλευρά έχει επίσης τον ίδιο στόχο. Η εσωτερική σχεδίαση των πίσω φώτων παραπέμπει σε ένα… ξαπλωμένο "Υ". Επίσης, μια διακριτικής σχεδίασης αεροτομή οροφής είναι τοποθετημένη πάνω από το μάλλον μικρού ύψους πίσω παράθυρο.



Ταχύμετρο χωρίς αναλογικές ενδείξεις πια
Το Spring έχει υιοθετήσει πλήρως και το εσωτερικό του K-ZE. Κατά συνέπεια, ούτε η Dacia θα χρησιμοποιεί πλέον τα συμβατικής τεχνολογίας στρογγυλά όργανα. Η ένδειξη της ταχύτητας εμφανίζεται σε μια μικρή οθόνη 3,5 ιντσών στο κέντρο του πίνακα οργάνων. Γύρω από αυτήν είναι τοποθετημένες άλλες πληροφορίες. Σε αυτές μπορεί ο οδηγός να δει ποια σχέση είναι επιλεγμένη εκείνη τη στιγμή, πόσο πολύ φορτισμένη είναι η μπαταρία, αλλά και πόσο γρήγορα αποφορτίζεται η τελευταία. Για την κεντρική κονσόλα διατίθεται με επιπλέον χρέωση infotainment με σύστημα πλοήγησης σε οθόνη επτά ιντσών.


 
Το infotainment είναι συμβατό με τα Apple CarPlay και Android Auto. Αν το κινητό τηλέφωνο είναι συνδεδεμένο, τότε ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα «βοηθό» φωνής του smartphone μέσω ενός πλήκτρου στο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών. Ακριβώς από κάτω υπάρχουν τρία συνηθισμένα περιστροφικά χειριστήρια για το σύστημα κλιματισμού και τον ανεμιστήρα του. Μέσω περιστροφικού διακόπτη επιλέγεται επίσης η επιθυμητή σχέση του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Επίσης, το Dacia δεν εφοδιάζεται με ηλεκτρικά ελεγχόμενο χειρόφρενο. Έτσι, ο παλιός καλός χειροκίνητος επιλογέας του χειρόφρενου, που βρίσκεται ανάμεσα στα καθίσματα, είναι αυτός, που έχει αναλάβει την... αποστολή της εξασφάλισης της ακινησίας του αυτοκινήτου.

Οδηγώντας
Με μήκος μόλις 3,73 μέτρων, το Spring βρίσκεται κοντά στις τιμές μεγέθους μικρών αυτοκινήτων από τη δεκαετία του 1990. Εξ ου προκαλείται και η πρώτη ερώτηση: Πώς είναι τα πράγματα στο πίσω κάθισμα; Παρατηρείται εκεί μια αισθητή πίεση στα πόδια, αλλά πάνω απ όλα στην περιοχή του κεφαλιού. Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι θα περιμέναμε περισσότερα από την εκμετάλλευση των χώρων ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, παρά τις μικρές διαστάσεις του.

Ας περάσουμε, όμως, στην μπροστινή σειρά καθισμάτων και, δη, στην αριστερή πλευρά. Γυρίζουμε το περιστροφικό χειριστήριο στη θέση "D" και ξεκινάμε. Μέχρι τα 50 km/h, το πιτσιρίκι των 44 PS χρειάζεται σχεδόν έξι δευτερόλεπτα, χρόνος που είναι αποδεκτός και όλα γίνονται σωστά και με ευκολία. Παίρνοντας το δεξί πόδι από το αντίστοιχο πεντάλ, το Spring κάνει ανάκτηση ενέργειας, πάντοτε με την ίδια ροπή επιβράδυνσης. Δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε την υποσχόμενη αυτονομία (230 χιλιόμετρα κατά WLTP) παρά το επιφυλακτικό στιλ οδήγησης, αλλά οι θερμοκρασίες κυμαίνονταν εκείνη τη στιγμή γύρω από το σημείο ψύξης. Πάντως, περίπου 150 χιλιόμετρα ήταν εύκολο να επιτευχθούν. Από την πλευρά μας, συνιστούμε τη συγκράτηση στον αυτοκινητόδρομο, όχι μόνο λόγω της αυτονομίας. Γιατί σε συνδυασμό με το στενό πλάτος πέλματος των ελαστικών (165/70 R 14), το ελαφρύ, στενό και υψηλό Spring αντιδρά με εξαιρετική ευαισθησία στους πλευρικούς ανέμους. Επομένως, η σύστασή μας μετατρέπεται για την ακρίβεια ως εξής: κίνηση στη δεξιά λωρίδα με ταχύτητα 90 km/h. Βέβαια, εξαιτίας της χαμηλής ταχύτητας κίνησης, υπάρχουν και οφέλη, όπως ο χαμηλός θόρυβος κύλισης. Με τελική ταχύτητα 125 km/h, το ιδανικό πεδίο κίνησης του Spring βρίσκεται σαφώς δίπλα από τον αυτοκινητόδρομο, στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Έτσι, η τιμή της επιτάχυνσης των σχεδόν 20 δευτερολέπτων από στάση έως τα 100 km/h ταιριάζει περισσότερο στην εικόνα του e-SUV της Dacia.



Δεδομένης της χαμηλής τιμής, δεχόμαστε το σχεδόν χωρίς αίσθηση τιμόνι αδιαμαρτύρητα. Την ίδια στιγμή, ούτε η κολόνα του τιμονιού ούτε το κάθισμα του οδηγού ρυθμίζονται καθ ύψος. Πάντως, θα φιλούσαμε το χέρι σε όποιον μας παρείχε καθίσματα με πλευρική στήριξη, γιατί σε κάθε καμπή, τα... οπίσθια των επιβατών γλιστρούν προς την πλαϊνή άκρη της έδρας του καθίσματος. Συνολικά: δεν χρειάζεται κανείς κάτι περισσότερο στην πόλη.

Και ως όχημα μεταφοράς εμπορευμάτων
Το Spring θα είναι διαθέσιμο σε δύο εξοπλιστικές εκδοχές. Η βασική ονομάζεται "Comfort" και είναι πολύ λιτή: κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειριστήριο, ηλεκτρικά παράθυρα, αισθητήρα φώτων και χειροκίνητο σύστημα κλιματισμού περιλαμβάνει ο standard εξοπλισμός. Στην πιο περιεκτική εξοπλιστική εκδοχή "Comfort Plus" είναι standard, εκτός από τις πορτοκαλί πινελιές στους εξωτερικούς καθρέφτες, στις ράγες οροφής, στις πόρτες και στη γρίλια της πρόσοψης, ένα «πακέτο» τεχνολογίας, το οποίο αποτελείται από το infotainment με οθόνη επτά ιντσών, ένα σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης, με αισθητήρες στην πίσω πλευρά, καθώς και μια κάμερα οπισθοπορείας.

Επιπλέον, η θυγατρική της Renault θα λανσάρει αργότερα μια van εκδοχή μεταφοράς εμπορευμάτων. Το "Spring Electric Cargo" θα κυκλοφορήσει χωρίς πίσω καθίσματα, με αποτέλεσμα να χωρούν πια στο αυτοκίνητο αντικείμενα με όγκο 800 λίτρων και βάρους 325 κιλών. Ο μεγάλος χώρος αποσκευών διαχωρίζεται από τα μπροστινά καθίσματα μέσω ενός πλέγματος. Ως όχημα μεταφοράς εμπορευμάτων, το ηλεκτρικό όχημα θα διατίθεται μόνο σε λευκό χρώμα, ενώ οι χειρολαβές των θυρών και τα καλύμματα των καθρεφτών δε θα είναι βαμμένα. Τουλάχιστον, το σύστημα κλιματισμού και το ραδιόφωνο με σύνδεση Bluetooth και USB θα είναι σε κάθε περίπτωση διαθέσιμα.

Αυτονομία 230 χιλιομέτρων
Το Dacia Spring τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 44 PS και μέγιστης ροπής 125 Nm. Σύμφωνα με την Dacia, η τελική ταχύτητα των 125 km/h πρέπει να θεωρείται εξασφαλισμένη. Για να εξοικονομείτε, όμως, ηλεκτρικό ρεύμα, κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο μόνο ως «θαύμα επιτάχυνσης» δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού για να φτάσει από στάση έως τα 100 km/h πρέπει να περάσουν… ατελείωτα 19,1 δευτερόλεπτα. Μια μπαταρία 27,4 kWh χρησιμοποιείται ως συσσωρευτής ενέργειας, η οποία, σύμφωνα με την Dacia, εξασφαλίζει αυτονομία 230 χιλιομέτρων (κατά WLTP). Και, για να οδηγήσετε όσο το δυνατόν περισσότερο, εξοικονομώντας ενέργεια, το e-SUV διαθέτει και ένα "eco" πρόγραμμα οδήγησης, το οποίο περιορίζει την ισχύ στα 31 PS και το Spring δεν κινείται πλέον ταχύτερα από 100 km/h.

Η φόρτιση μπορεί να γίνει από πηγή εναλλασσόμενου ρεύματος με ισχύ 6,6 kW. Προαιρετικά, το Spring μπορεί να φορτιστεί με συνεχές ρεύμα και με έως 30 kW. Σε ταχυφορτιστές, η μπαταρία θα πρέπει να φορτίζεται μέσα σε 56 λεπτά κατά 80%, ενώ, σύμφωνα με την Dacia, μια πλήρης φόρτιση σε οικιακή πρίζα διαρκεί 13,5 ώρες. Ωστόσο, ο χρήστης μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει τη δική του εφαρμογή για να ελέγξει την υπολοιπόμενη αυτονομία από απόσταση, να ενεργοποιήσει τον κλιματισμό προτού ξεκινήσει τη διαδρομή του ή να προσδιορίσει πού ακριβώς έχει σταθμεύσει το Spring. Αν το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο με τον πάροχο της ηλεκτρικής ενέργειας, ο χρήστης του μπορεί είτε να ξεκινήσει, είτε να σταματήσει τη διαδικασία φόρτισης ή να δει για πόσην ώρα ακόμη πρέπει να φορτιστεί το Dacia Spring.

Συμπέρασμα
Εμείς θα πούμε ότι είναι καλοφτιαγμένο! Ο μινιμαλισμός της Dacia καθιστά το Spring εξαιρετικά συμπαθητικό. Όχι μόνο όσον αφορά την τιμή κτήσης, καθώς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα από τα λίγα του είδους του, που δεν έχει χάσει πολύ βάρος. Ωστόσο, η περιορισμένη ισχύς και η μικρή μπαταρία είναι στοιχεία, που αρκούν. Βέβαια, δεν πρέπει να παραμελούνται περαιτέρω η άνεση και η εργονομία. Γι αυτό, θα πούμε επίσης: «Φτιάξτε τα e-οχήματα καλύτερα στο μέλλον!»