Hyundai Ioniq 5 N: Οδηγούμε το ηλεκτρικό SUV «θηρίο» των 650 ίππων
Χρόνοι αντίστοιχοι με Porsche, έπειτα από την διαδικασία προθέρμανσης των μπαταριών
Εντυπωσιακή δύναμη και ικανότητες εντός πίστας, όμως δεν διαρκούν για πολύ
Ποικίλα προγράμματα οδήγησης και παραμετροποίησης, 400 χλμ. αυτονομία σε λειτουργία ECO
SUV «για πίστα» με 650 ίππους και κόστος 74.990 ευρώ
Η Hyundai κοστολογεί το Ioniq 5 N στα 74.990 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του κράτους για τα ηλεκτρικά οχήματα) και ομολογουμένως αυτή η τιμή να φανεί υπερβολική για όσους δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται. Η αλήθεια είναι πως, για ένα sports car με ανάλογες επιδόσεις, μια τέτοια τιμή θα ήταν πραγματική ευκαιρία. Κι όμως, μιλάμε για ένα βαρύ SUV που μάλιστα είναι αμιγώς ηλεκτρικό, κι αυτό μάλλον πρόκειται να ενοχλήσει πολλούς petrolheads που αναπολούν ισχυρούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όπως και να έχει, το πώς αποδίδουν 650 «ηλεκτρικοί» ίπποι σε ένα άκαμπτο σασί ενός SUV που ζυγίζει πάνω από δύο τόνους παραμένει ένα ενδιαφέρον ερώτημα που θέλουμε να ανακαλύψουμε οδηγώντας το. Πάντως, η Hyundai είναι ιδιαίτερα υπερήφανη γι ΄αυτό, με το αγωνιστικό της τμήμα «N» να έχει δαπανήσει πολλούς πόρους και χρόνο για την εξέλιξη του. Πως τα πάει, λοιπόν, σε δρόμους και σε πίστα;
Χρόνοι αντίστοιχοι με Porsche, έπειτα από την διαδικασία προθέρμανσης των μπαταριών
Δεν αρκούν μόνο τα άλογα για να κάνουν ένα αυτοκίνητο ικανό σε μία πίστα. Και η Hyundai το γνωρίζει καλά, ώστε να βάλει το έμβλημα της «Ν» επάνω σε αυτό το SUV. Παρόλο που η απλή λογική συνιστά πως ένα όχημα 2,2 τόνων δεν θα είναι ανταγωνιστικό και απολαυστικό σε συνθήκες πίστας, το Ionic 5 N αποδεικνύει το αντίθετο. Στην πίστα του Contidrom test facility κοντά στο Ανόβερο της Γερμανίας, όπου το οδηγήσαμε, ο χρόνος του είναι παραπλήσιος με αυτόν μιας Porsche Cayman GTS και καλύτερος από μίας Mercedes AMG C 63. Ο τρόπος που επιτυγχάνεται αυτό είναι αρκετά πρωτόγνωρος. Για να αποδώσει το Ionic 5 N τα μέγιστα, δηλαδή τους 650 ίππους και τα 770 Nm ροπής, στο κορυφαίο πρόγραμμα οδήγησης, πρέπει να μπει σε διαδικασία προετοιμασίας των μπαταριών που διαθέτει. Αυτό σημαίνει πως ο οδηγός, πριν να δαμάσει όλη αυτή την δύναμη, πρέπει να περιμένει 10 λεπτά. Ευτυχώς, τα αγωνιστικά ανακλινόμενα bucket προσφέρουν έναν ευχάριστο χώρο αναμονής.
Εντυπωσιακή δύναμη και ικανότητες εντός πίστας, όμως δεν διαρκούν για πολύ
Όταν οι μπαταρίες ζεσταθούν, τα πράγματα «αγριεύουν». Πολύ λίγα αυτοκίνητα μπορούν να επιταχύνουν στην έξοδο γρήγορων στροφών με τέτοιο τρόπο, αλλά και να φτάσουν στο επόμενο σημείο φρεναρίσματος τόσο γρήγορα παρέχοντας στον οδηγό τόση δύναμη στο δεξί πεντάλ. Η επιτάχυνση από τα 100 στα 200 χλμ./ώρα είναι καθηλωτική και ο τρόπος που «κρύβει» τα κιλά του αξιόλογος. Αυτό, χάρη στην καλή κατανομή και στο χαμηλό κέντρο βάρους του οχήματος. Παράλληλα, βοηθάνε και τα προαιρετικής επιλογής ελαστικά Pirelli P Zero Corsa HN, που αναλαμβάνουν τον δύσκολο ρόλο να συγκρατήσουν στο δρόμο ένα τόσο βαρύ και δυνατό όχημα. Όσο καλά επιταχύνει το SUV με τις τρομερές επιδόσεις, άλλο τόσο φρενάρει. Μόλις 32,2 μ. χρειάζονται για την ακινητοποίηση του από τα 100 χλμ./ώρα χάρη στα φρένα με τεράστιους δίσκους 400 χλστ. Παρόλα αυτά, σε μόλις 6 γύρους στην πίστα, δηλαδή 25 χλμ. τα φρένα και τα ελαστικά γίνεται αντιληπτό ότι αρχίζουν να «στρεσάρονται» από τις απαιτήσεις, ενώ οι μπαταρίες, παρά το ζέσταμά τους, δεν παρέχουν την αρχική δύναμη στο Ioniq 5 N. Μετά από μία στάση για φόρτιση και κρύωμα των μηχανικών μερών, είναι ξανά έτοιμο για δράση.
Ποικίλα προγράμματα οδήγησης και παραμετροποίησης, 400 χλμ. αυτονομία σε λειτουργία ECO
Εντυπωσιακή είναι η πολυπλοκότητα και η ποικιλία στα προγράμματα οδήγησης και παραμετροποίησης του οχήματος. Το Ioniq 5 N μπορεί να προσομοιώσει την εμπειρία οδήγησης ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης που διαθέτει κιβώτιο ταχυτήτων, με την παραγωγή ήχων αλλά και την ανάλογη συμπεριφορά κατά την οδήγησή του. Ακόμη, διαθέτει ESC (σύστημα διατήρησης ελέγχου) βελτιστοποιημένο για διάφορες γνωστές πίστες, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης 11 σταδίων, launch control και ηλεκτρονικό διαφορικό πίσω άξονα eLSD. Για όσους δεν νοιάζονται μόνο για τους χρόνους, υπάρχει μέχρι και λειτουργία για drift. Τέλος, αν και τα σήματα «Ν» του αγωνιστικού τμήματος της Hyundai προτείνουν αγωνιστική χρήση, το Ionic 5 N στο πρόγραμμα ECO μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καθημερινές μετακινήσεις με ευκολία. Η αυτονομία, που σε συνθήκες πίστας μπορεί να «πέσει» και στα 50 χλμ., με απλή οδήγηση φτάνει τα 400 χλμ. Η τεχνολογία 800-volt επιτρέπει γρήγορη φόρτιση με συνεχές ρεύμα ισχύος 240 kW με την διαδικασία από ποσοστό μπαταρίας 10% σε 80% να ολοκληρώνεται σε μόλις 18 λεπτά.