Πιέζουμε στα χιόνια το νέο Toyota GR Yaris
Διαβάστηκε από 27234 αναγνώστες - 9/2/2021
Στα τέλη του 2019 οδηγήσαμε για πρώτη φορά το GR Yaris της Toyota και στη συνέχεια περιμέναμε σχεδόν για… πάντα το αυτοκίνητο παραγωγής. Τώρα πια, όμως, είναι εδώ και χιονίζει. Υπέροχα!
Βρισκόμαστε στα τέλη του 2019 στην Πορτογαλία. Η Toyota μάς είχε προσκαλέσει για "χορό" με το πρωτότυπο GR Yaris, στην παλιά πίστα για αγώνες Grand Prix της Formula 1. Οι Ιάπωνες είχαν μαζί τους ένα μικρό αυτοκίνητο επιδόσεων, αλλά και επιπλέον φωτογραφίες από ιστορικά rallye αυτοκίνητα, όπως και μία κομψή τομή του σύνθετου συστήματος τετρακίνησης της εταιρείας τους. Οι Ιάπωνες, μέλη της ομάδας εξέλιξης, ήταν εμφανώς περήφανοι - και εμείς μείναμε εντυπωσιασμένοι.
Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, μας επιτράπηκε επιτέλους να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο παραγωγής και να το στρίψουμε θεαματικά, κάνοντας έξοδο από μια στροφή με το πίσω άκρο και, ουσιαστικά, κάθετα γύρω από αυτή. Παίξαμε μαζί του και το αποκαλέσαμε αυθόρμητα το "highlight της χρονιάς". Ωστόσο, μέχρι στιγμής του είχε αρνηθεί το πραγματικό στοιχείο του, το χιόνι, η λευκή μεγαλοπρέπεια. Εκεί, που δημιουργούνται αληθινά συναισθήματα ευτυχίας.
Στα χιόνια
Βρεθήκαμε κάπου σε ένα δάσος, κάτι διόλου ασυνήθιστο στη συγκεκριμένη περιοχή μεταξύ… Peiting και Oberammergau. Ο άσος των Rallye, Niki Schelle, μας συνόδεψε ως εκεί: Η παλιά ειδική διαδρομή "Wildsteig", του Rallye Oberland, όπου πάντα υπάρχει χιόνι, το οποίο σπάνια καθαρίζεται. Ό,τι ακριβώς χρειαζόμασταν: Μικρούς δρόμους, σφιχτές στροφές και μεγάλους όγκους από χιόνι στο πλάι τους. Το GR Yaris με τη μόνιμη τετρακίνηση αισθανόταν εκεί σαν στο σπίτι του. Το εσωτερικά -δηλαδή μέσα στην Toyota- εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης ελέγχεται μέσω ενός αλουμινένιου συστήματος μετάδοσης και χαρακτηρίζεται για την ελαφριά κατασκευή και το στιβαρό χαρακτήρα του. Σε τελική ανάλυση, το GR Yaris είναι το "homologation" μοντέλο για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rallye, οπότε έπρεπε να είναι σε θέση να καταφέρνει πολλά. Το έξτρα «πακέτο» υψηλής απόδοσης (HPP) του Yaris GR, περιλαμβάνει δύο μπλοκέ διαφορικά Torsen, τα οποία κατανέμουν τη ροπή ιδανικά μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα.
Στρίβοντας
Γύρω από τη στροφή, με το λευκό φόντο, μπορείτε να επιλέξετε είτε «απλά» να στρίψετε, είτε «απλά» με το δεξί πεντάλ να οδηγηθείτε σε υπερστροφή ισχύος, καθώς
μέσω του περιστροφικού διακόπτη μπροστά από τον επιλογέα του χειροκίνητου κιβωτίου, 6 σχέσεων, η κατανομή ισχύος εμπρός/πίσω μπορεί να ρυθμιστεί σε αναλογία από 60/40% ("normal") και 50/50% («πίστα») έως και 30/70% ("sport"). Ενώ, λοιπόν, η επιλογή «πίστα» είναι τέλεια για την ολοστρόγγυλη χάραξή της, η σαφώς πιο διασκεδαστική "sport" κρίνεται απαραίτητη στο χιόνι.
Με αυτόν τον τρόπο,
ένας ολισθαίνων μπροστινός άξονας μπορεί να μετατραπεί σε ένα εντυπωσιακό drift, που αξίζει να δει κανείς. Τα χειμερινά ελαστικά της Continental, που είχαν τοποθετηθεί, κάνουν την αίσθηση του τιμονιού πραγματικά καλή και, αν είναι απαραίτητο, το μηχανικό χειρόφρενο θα σας βοηθήσει, με δεδομένο ότι η Toyota σκόπιμα δεν εγκαθιστά ένα σύγχρονο, ηλεκτρικά ελεγχόμενο χειρόφρενο. Στο κάτω-κάτω, βρισκόμασταν σε ένα Rallye αυτοκίνητο. Σε αυτό
ταιριάζει επίσης απόλυτα το χειροκίνητο, 6άρι, κιβώτιο ταχυτήτων, του οποίου ο επιλογέας βρίσκεται, όπως στα αγωνιστικά αυτοκίνητα, σε υψηλότερη θέση σε σχέση με ένα συνηθισμένο σπορ αυτοκίνητο και είναι ανάλογος με τη θέση του καθίσματος.
Το γεγονός ότι η τελική ταχύτητα του
GR Yaris περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 km/h δε μας ενοχλεί υπ αυτές τις συνθήκες, αν και σίγουρα θα ήταν δυνατές περισσότερες… ομορφιές με την προσφερόμενη ισχύ. Παρεμπιπτόντως, από πλευράς κινητήρα,
η Toyota καταφέρνει και αποσπά 261 PS από ένα τρικύλινδρο μηχανικό σύνολο! Με άλλα λόγια, η ειδική ισχύς, δηλαδή τα PS ανά λίτρο χωρητικότητας, είναι σχεδόν 162 PS! και είναι εξαιρετικά εκμεταλλεύσιμη και αρμονικά προσβάσιμη. Σε στεγνό οδόστρωμα και με τα θερινά ελαστικά της Michelin από το «πακέτο» υψηλών επιδόσεων,
τα 100 km/h από στάση είναι ζήτημα μόλις 5,5 δευτερολέπτων. Εκτός από τα προαναφερθέντα μπλοκέ διαφορικά και το καλύτερης πρόσφυσης σετ ελαστικών, το «πακέτο» παρέχει στον οδηγό, με τις σπορτίφ ανησυχίες, επίσης ένα ενισχυμένο σύστημα πέδησης και σφυρήλατους τροχούς από ελαφρύ κράμα μετάλλων, 18 ιντσών.
Στην Ελλάδα, η τιμή του GR Yaris ξεκινά από 42.960 και φτάνει στα 50.550 ευρώ με το πακέτο υψηλών επιδόσεων HPP. Είναι ακριβό, αλλά αξίζει το κάθε ευρώ που θα δώσετε!