4+1 φίλτρα στο αυτοκίνητο. Πότε τα αλλάζεις;
4+1 φίλτρα στο αυτοκίνητο. Πότε τα αλλάζεις;
Το φίλτρο καμπίνας προστατεύει τους επιβάτες από σκόνη και μικροοργανισμούς.
Το φίλτρο λαδιού συγκρατεί την «βρωμιά» από τα λάδια, ενώ το φίλτρο αέρα εμποδίζει την σκόνη να εισέρθει στον κινητήρα.
Τα σκουπίδια κατακρατούνται από το φίλτρο καυσίμου πριν φτάσουν στην αντλία.
Στα πετρελαιοκίνητα οχήματα υπάρχει ακόμα ένα φίλτρο, το DPF.
Το φίλτρο καμπίνας προστατεύει τους επιβάτες από σκόνη και μικροοργανισμούς
Η σωστή λειτουργία των φίλτρων σε ένα αυτοκίνητο, ο καθαρισμός τους, αλλά και η έγκαιρη αντικατάστασή τους είναι καθοριστικής σημασίας. Είτε συμβάλλουν στην σωστή λειτουργία του κινητήρα, είτε προστατεύουν τον άνθρωπο από βλαβερούς μικροοργανισμούς, ο κάτοχος πάντοτε θα πρέπει να είναι ενήμερος για την κατάστασή τους και να φροντίζει για την αλλαγή τους, όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο. Τα νεότερα φίλτρα έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε να εξασφαλίζουν υψηλής ποιότητας φιλτράρισμα, κατασκευασμένα από ίνες κυτταρίνης, συνθετικές ίνες ή και συνδυασμούς διαφορετικών υλικών στρωμάτων, ανάλογα την εφαρμογή τους. Τα φίλτρα που οποιοσδήποτε κάτοχος αυτοκίνητου πρέπει να γνωρίζει και να μεριμνά για την κατάσταση τους είναι το φίλτρο καμπίνας, το φίλτρο λαδιού, το φίλτρο αέρος και το φίλτρο καυσίμου. Αν, από την άλλη, είναι κανείς κάτοχος πετρελαιοκίνητου αυτοκίνητου, τότε οφείλει να γνωρίζει την ύπαρξη του φίλτρου DPF.
Το φίλτρο καμπίνας είναι υπεύθυνο στο να προστατεύει τον οδηγό από οτιδήποτε ανθυγιεινό υπάρχει στο εξωτερικό περιβάλλον. Κάποια παραδείγματα είναι η αλλεργική γύρη, η σκόνη και τα σωματίδια αιθάλης. Πρέπει να αναφερθεί πως, παρόλο που μπορεί να εκτεθεί και όταν δεν χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του, είναι σημαντικό να περιορίζεται η επαφή του με αυτά κατά την διάρκεια της οδήγησης. Ένα φτέρνισμα, οποιαδήποτε αλλεργία που μπορεί να προκαλέσει δάκρυσμα στα μάτια, μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο με κίνδυνο να συμβεί κάποιο ατύχημα. Γι ΄αυτό πρέπει κάθε κάτοχος οχήματος να φροντίζει να αλλάζει εγκαίρως το φίλτρο καμπίνας, το οποίο επηρεάζεται από την εξωτερική ατμόσφαιρα και με την πάροδο του χρόνου συσσωρεύονται και κατακρατούνται σε αυτό ανθυγιεινοί ρύποι και μικροοργανισμοί. Το φίλτρο αυτό, λοιπόν, επιβάλλεται να αντικαθιστάται μία φορά τον χρόνο, ενώ προτείνονται οι δύο αλλαγές του τον χρόνο αν θέλει κανείς να είναι ήσυχος. ' Αλλωστε είναι φθηνό και η αντικατάστασή του είναι μια πολύ εύκολη διαδικασία.
Το φίλτρο λαδιού συγκρατεί την «βρωμιά» από τα λάδια, ενώ το φίλτρο αέρα εμποδίζει την σκόνη να εισέρθει στον κινητήρα
Το φίλτρο λαδιού είναι καθοριστικής σημασίας για τον διαχωρισμό της «βρωμιάς» από τα λάδια του κινητήρα, τα οποία τροφοδοτούνται σε αυτόν και στα επιμέρους εξαρτήματά του, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη λίπανση. Αν το φίλτρο λαδιού δεν αλλαχθεί εγκαίρως, μπορεί να διαρρεύσουν οι ακαθαρσίες που συγκρατεί όπως το χώμα ή μικροσκοπικά μεταλλικά κομμάτια, τα οποία μπορεί να «φράξουν» τις οδούς λίπανσης του κινητήρα ή να χαλάσουν κάποια από τα επιμέρους εξαρτήματά του. Γι ΄αυτό και το φίλτρο λαδιού πρέπει να αντικαθιστάται σε κάθε αλλαγή λαδιών του αυτοκινήτου.
Εξίσου σημαντικό είναι το φίλτρο αέρα που προστατεύει τον κινητήρα αποτρέποντας διαφόρους παράγοντες από το να «εισέρθουν» σε αυτόν. Αυτοί είναι κυρίως η σκόνη, αλλά και μεγαλύτερα στοιχεία όπως χώμα και πέτρες, που χωρίς κάποια προστασία εύκολα θα εισέρχονταν στην εισαγωγή του κινητήρα δημιουργώντας σίγουρα μία σημαντική «ζημιά». Όπως είναι λογικό, αυτοκίνητα που κινούνται συχνά σε χωματόδρομους, συνίσταται να αλλάζουν πιο τακτικά το φίλτρο αέρος. Για συμβατική χρήση, προτείνεται να αντικαθιστάται μία φορά τον χρόνο ή κάθε 10.000 χλμ. Αν θέλει όμως κανείς να επεκτείνει την διάρκεια ζωής αυτού του φίλτρου, μπορεί να το αφαιρέσει από το κουτί που περιέχεται και να το καθαρίσει από την σκόνη ψεκάζοντας το προσεκτικά με αέρα.
Τα σκουπίδια κατακρατούνται από το φίλτρο καυσίμου πριν φτάσουν στην αντλία
Το φίλτρο καυσίμου έχει ως ρόλο το να αποτρέψει τα σκουπίδια και την σκόνη από το να εισέρθουν στο κύκλωμα καυσίμου του αυτοκινήτου. Αν αυτά «περάσουν» στην αντλία καυσίμου, είναι πιθανό να μπλοκάρουν την λειτουργία της. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να παρέχει την ζητούμενη ποσότητα καυσίμου με την απαραίτητη πίεση, με κίνδυνο να δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα στον κινητήρα του αυτοκινήτου. Στο παρελθόν, προτεινόταν η αντικατάσταση αυτού του φίλτρου κάθε 35.000 χλμ., όμως με τα εξελιγμένα καύσιμα και εξαρτήματα των αυτοκινήτων πλέον μπορεί να έχει διάρκεια ζωής έως και 100.000 χλμ. Γι αυτόν τον λόγο, ο κάτοχος συμβουλεύεται να ενημερωθεί από το βιβλίο συντήρησης του οχήματός του για το προτεινόμενο διάστημα αλλαγής του φίλτρου καυσίμου. Αν, από την άλλη, έχει πετρελαιοκίνητο όχημα, δεν υπάρχει φίλτρο. Εκεί γίνεται διαχωρισμός νερού πολλαπλών σταδίων, για την προστασία των σύγχρονων συστημάτων ψεκασμού πετρελαίου.
Στα πετρελαιοκίνητα οχήματα υπάρχει ακόμα ένα φίλτρο, το DPF
Μιας και αναφέρθηκε το καύσιμο diesel, δεν θα πρέπει να ξεχαστεί το φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων, αποκαλούμενο DPF, στα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Αυτό είναι υπεύθυνο για την κατακράτηση και εξουδετέρωση βλαβερών για τον άνθρωπο και το περιβάλλον σωματιδίων. Δεδομένης της χρησιμότητάς του, αλλά και της περίπλοκης τεχνολογίας ώστε να συγκρατεί τα σωματίδια πριν διαρρεύσουν στο περιβάλλον με καταστροφικές συνέπειες, η αντικατάστασή του είναι ακριβή. Η μακροβιότητά του εξασφαλίζεται μέσα από την χρήση καλού καυσίμου, αλλά και της σωστής συντήρησης του κινητήρα. Η διάρκεια ζωής του κάθε φίλτρου DPF διαφέρει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο και ο κάτοχος οφείλει να ενημερωθεί από τον οδηγό συντήρησης του οχήματός του. Λόγω του μεγάλου κόστους αντικατάστασης, πολλοί συχνά καταφεύγουν στον καθαρισμό του με σκοπό να επεκταθεί η διάρκεια ζωής του. Τα οφέλη αυτής της διαδικασίας είναι γνωστά και επιβεβαιώνονται από το γεγονός ότι καλύπτεται από γραπτή εγγύηση που διασφαλίζει την καλή λειτουργία του φίλτρου μετά τον καθαρισμό.