autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Φρέναρε με τις ταχύτητες, σώσε τα φρένα σου!

Φρέναρε με τις ταχύτητες, σώσε τα φρένα σου!

20/12/2024

Engine Braking, φρενάρισμα μέσω του κινητήρα.
Αντίσταση από τον κινητήρα λόγω της έλλειψης αέρα στους κυλίνδρους.
Λιγότερη και πιο ήπια χρήση των φρένων, επεκτείνεται η ζωή των δίσκων και τακακιών.
Προγραμματισμένα να το κάνουν ακόμα και τα αυτόματα.

Engine Braking, φρενάρισμα μέσω του κινητήρα.

Προφανώς, το πρώτο που έρχεται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε την επιβράδυνση ενός αυτοκινήτου είναι τα φρένα του. Παρόλα αυτά, τα φρένα δεν είναι ο μόνος τρόπος να μειώσουμε την ταχύτητά του. Πιθανόν να έχετε παρατηρήσει πως πολλοί οδηγοί αγώνων κατεβάζουν προοδευτικά τις ταχύτητες κατά το φρενάρισμα, πριν προσεγγίσουν μία στροφή. Η τεχνική αυτή ονομάζεται «engine braking». Με απλά λόγια, αφορά την διαδικασία επιβράδυνσης ενός οχήματος αφήνοντας το γκάζι και κατεβάζοντας τις ταχύτητες χωρίς να απαιτείται η χρήση των φρένων. Σε τι οφείλεται όμως αυτό και ποιά είναι τα οφέλη αυτής της τεχνικής;

Αντίσταση από τον κινητήρα λόγω της έλλειψης αέρα στους κυλίνδρους.

Όταν απελευθερώνεται το πεντάλ του γκαζιού, η βαλβίδα εισαγωγής αέρα κλείνει και δημιουργείται κενό στην εισαγωγή του κινητήρα, το οποίο εμποδίζει τη ροή αέρα στους κυλίνδρους. Αυτό οδηγεί σε μείωση της ενέργειας που αρχίζει να δημιουργεί δύναμη επιβράδυνσης, η οποία βοηθά να μειωθεί η ταχύτητα του οχήματος ρίχνοντας την ταχύτητα του κινητήρα και των στροφών του (RPM). Η αντίσταση, λοιπόν, του κινητήρα μεταφέρεται μέσω του συστήματος μετάδοσης στους τροχούς. Το σύστημα μετάδοσης δημιουργεί πολλές τριβές μεταξύ των εξαρτημάτων του, οι οποίες επίσης συμβάλλουν στην επιβράδυνση. Το μεγαλύτερο, όμως, μέρος της επιβράδυνσης προκαλείται από το κενό που δημιουργήθηκε λόγω  της έλλειψης αέρα στους κυλίνδρους. Για μια σταδιακή επιβράδυνση με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, απαιτείται να αφαιρέσετε το πόδι σας από το γκάζι και να κατεβάσετε σε χαμηλότερη ταχύτητα, στη συνέχεια να απελευθερώσετε αργά το συμπλέκτη. Είναι σημαντικό να αφήσετε το όχημα να μειώσει την ταχύτητά του σε κατάλληλο επίπεδο και να κατεβάζετε ταχύτητες ένα βήμα τη φορά.

Λιγότερη και πιο ήπια χρήση των φρένων, επεκτείνεται η ζωή των δίσκων και τακακιών.

Το όφελος από την χρήση αυτής της τεχνικής σε καθημερινή οδήγηση μπορεί να είναι μεγάλο. Με το να κατεβάζει κανείς προοδευτικά τις ταχύτητες όταν θέλει να επιβραδύνει το όχημά του, βοηθάει καθοριστικά το έργο των φρένων και συγκεκριμένα των εξαρτημάτων που έρχονται σε τριβή, δηλαδή τα τακάκια και τους δίσκους. Όταν είναι ασφαλές, δοκιμάστε να κατεβάσετε μία ή δυο ταχύτητες όταν βρίσκεστε σε πορεία, για παράδειγμα όταν προσεγγίζετε ένα κόκκινο φανάρι. Αμέσως, θα παρατηρήσετε την ταχύτητα του αυτοκινήτου να μειώνεται αισθητά, ενώ η χρήση των φρένων για την ακινητοποίησή του θα είναι πολύ πιο ήπια. Αυτό παίζει καθοριστικό ρόλο στην μείωση των θερμοκρασιών που αναπτύσσονται μεταξύ των δίσκων και των τακακιών των φρένων, που οφείλονται εν μέρει για την φθορά τους. Παράλληλα, αυτή η τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στις κατηφόρες, προκειμένου να εμποδίσουμε το αυτοκίνητο να αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τα φρένα του. Ακόμα κι αν σε μία απότομη κατηφόρα είναι απαραίτητη η χρήση τους, με το κατέβασμα ταχυτήτων δεν θα είναι απαραίτητο να πιεστεί ιδιαίτερα το πεντάλ των φρένων. Έτσι, λοιπόν, θα επιτύχει κανείς την μακροζωία τους και θα καθυστερήσει την επίσκεψη στο service για αλλαγή δίσκων και τακακιών.

Προγραμματισμένα να το κάνουν ακόμα και τα αυτόματα.

Τέλος, η τεχνική του «Engine Braking» χρησιμοποιείται και στα αυτόματα αυτοκίνητα, χωρίς να χρειάζεται να επεμβαίνει ο οδηγός. Είναι προγραμματισμένα να κατεβάζουν ταχύτητα όταν αντιλαμβάνονται την επιβράδυνση του οχήματος, με σκοπό να υποβοηθούν το έργο των φρένων. Παρόλα αυτά, το κατέβασμα των ταχυτήτων από αυτά δεν είναι επιθετικό για λόγους άνετης οδήγησης και για να μην προκαλείται απότομη επιβράδυνση. Για κάτι τέτοιο, πολλά αυτόματα αυτοκίνητα διαθέτουν ρύθμιση όπου το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων μετατρέπεται σε ημιαυτόματο με την χρήση «paddles» πίσω από το τιμόνι. Έτσι, ο οδηγός μπορεί να κατεβάσει ταχύτητα όποτε θέλει, όπως ακριβώς θα έκανε και με ένα χειροκίνητο. Όπως και να έχει, η τεχνική του Εngine Βraking σε χειροκίνητα και αυτόματα αυτοκίνητα αποτελεί έναν πολύ χρήσιμο τρόπο να επιμηκύνει κανείς τον κύκλο ζωής των δίσκων και των τακακιών στα φρένα.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις