autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Στα πόσα χλμ. αλλάζω ιμάντα;

Στα πόσα χλμ. αλλάζω ιμάντα;

26/6/2024

Ο ιμάντας που κρατά την αρμονία στον κινητήρα σου
Αυτός κινεί τους εκκεντροφόρους για να ανοίξουν τις βαλβίδες τη σωστή στιγμή
Αν κοπεί ο ιμάντας κολλάει το μοτέρ και πάει για πέταμα ή επισκευή
Κάθε 60-100 χιλιάδες χλμ. πρέπει να τον αλλάζεις

Ο ιμάντας που κρατά την αρμονία στον κινητήρα σου

Ανοίγοντας το μπροστινό καπό του αυτοκινήτου σου θα δεις μέσα σε όλα τα εξαρτήματα και κάτι λαστιχένιους ιμάντες. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν τουλάχιστον 2 τέτοιους με τον σημαντικότερο όμως να μην είναι ορατός, μιας και έχει κάλυμμα που τον καλύπτει. Πρόκειται για τον ιμάντα χρονισμού.

Αυτός κινεί τους εκκεντροφόρους για να ανοίξουν τις βαλβίδες τη σωστή στιγμή

Ο ιμάντας χρονισμού συγχρονίζει διαφορετικά μηχανικά μέρη του κινητήρα, έτσι ώστε να λειτουργούν με πλήρη αρμονία. Παίρνει κίνηση απευθείας από τον στρόφαλο και κινεί συγχρονισμένα τους εκκεντροφόρους άξονες στην κεφαλή του κινητήρα. Η δουλειά των εκκεντροφόρων είναι με την κίνησή τους να ανοίγουν και να κλείνουν τις βαλβίδες του κινητήρα για να μπουν καύσιμο και αέρας στο χώρο καύσης (εδώ ανοίγουν οι βαλβίδες εισαγωγής) και στη συνέχεια να βγουν τα καυσαέρια που παράγονται από την καύση προς την πολλαπλή εξαγωγής και την εξάτμιση (εδώ ανοίγουν οι βαλβίδες εξαγωγής).

Αν κοπεί ο ιμάντας κολλάει το μοτέρ και πάει για πέταμα ή επισκευή

Έτσι λοιπόν η εναρμονισμένη κίνηση ανάμεσα στον στρόφαλο, τους εκκεντροφόρους και το άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων είναι απαραίτητη για να λειτουργήσει το μοτέρ. Αν ο μαέστρος αυτής της κίνησης, δηλαδή ο ιμάντας, κοπεί ή «καβαλήσει δόντι» (δηλαδή έφυγε από τον χρονισμό του στο γρανάζι του στροφάλου ή κάποιου από τους εκκεντροφόρους) τα παραπάνω μέρη του μοτέρ θα «τσουγκρίσουν» και θα σπάσουν. Συχνότερο φαινόμενο, μία ή περισσότερες βαλβίδες να μείνουν ανοιχτές επειδή ο εκκεντροφόρος θα σταματήσει να κινείται, με αποτέλεσμα το πιστόνι ανεβαίνοντας να χτυπήσει σε αυτές και να τις στραβώσει ή ακόμα χειρότερα να το τρυπήσουν κατά τη σύγκρουση.

Αν ο ιμάντας κοπεί ενώ ο κινητήρας κινείται με πολλές στροφές τότε πιθανό ο κινητήρας να γυρίσει μερικές φορές ακόμα και τα σπασμένα μέρη να κινηθούν μέσα στο μοτέρ με αποτέλεσμα μεγαλύτερη ζημιά ή και ολική καταστροφή.

Κάθε 60-100 χιλιάδες χλμ. πρέπει να τον αλλάζεις

Για να μη σου συμβεί ποτέ κάτι τέτοιο, πρέπει να ακολουθείς πιστά τα διαστήματα αλλαγής του ιμάντα που προβλέπει ο κατασκευαστής. Ανάλογα τον κινητήρα (και τη σχεδίαση του) αυτό πρέπει να γίνεται ακόμα και κάθε 60.000 χλμ., ενώ σαν «γενικός κανόνας» ο ιμάντας χρονισμού πρέπει να αλλάζει κάθε 100.000 χλμ. ή ανά +/-6 χρόνια. Η αντικατάστασή του απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις, για το λόγο αυτό πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από κάποιον επαγγελματία, μιας και εκτός από την αλλαγή του παλιού με έναν καινούργιο, γίνεται ξανά χρονισμός του κινητήρα, κάτι που αν γίνει λάθος θα προκαλέσει αντίστοιχη ζημιά με έναν κομμένο ιμάντα.

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις