«Τρομάζουν» οι προβλέψεις για επερχόμενες ανατιμήσεις στα καύσιμα
Το θετικό σενάριο κάνει λόγο για αυξήσεις ως και 10 λεπτά του ευρώ
Στόχος η μείωση των ρύπων με κύριο άξονα τις οδικές μεταφορές αλλά με τι κόστος;
Υβριδικά καύσιμα, η πρόταση για οικονομική ελάφρυνση των νοικοκυριών
Το 2027 η εκκίνηση του νέου συστήματος εμπορίας καυσίμων
Το θετικό σενάριο κάνει λόγο για αυξήσεις ως και 10 λεπτά του ευρώ
«Ανατιμήσεις στα καύσιμα», μια φράση η οποία σίγουρα ακούγεται όλο και συχνότερα το τελευταίο διάστημα και τείνει να γίνει συνήθεια. Πότε με τις εξελίξεις που σχετίζονται με την Μέση Ανατολή, πότε με άλλου είδους κρίσεις, οι ανοδικές τιμές όλο και εμφανίζονται περισσότερο. Αυτή την φορά όμως, όλα δείχνουν ότι βαίνουμε προς μια μόνιμη αύξηση. Η επερχόμενη εκκίνηση λειτουργίας των νέων κανονισμών για την ενέργεια, τους ρύπους και το περιβάλλον αναμένεται να επιφέρουν την αύξηση ως και 10 λεπτά του ευρώ στα καύσιμα. Συγκεκριμένα, το ζητούμενο είναι οι προμηθευτές των καυσίμων να αγοράσουν δικαιώματα άνθρακα, έτσι ώστε να καλύψουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα. Όμως, για να γίνει αυτό, όλα δείχνουν πως το κόστος αυτό θα μεταφερθεί στους καταναλωτές, μέσω των αυξήσεων που προαναφέραμε.
Στόχος η μείωση των ρύπων με κύριο άξονα τις οδικές μεταφορές αλλά με τι κόστος;
Πίσω στο 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιούργησε το ETS2, ένα σύστημα το οποίο θα καλύπτει τις μεταφορές και την στέγαση, σε ένα ευρύτερο άξονα ο οποίος στοχεύει στην μείωση των εκπομπών έως και 55% μέχρι το 2030. Πιο συγκεκριμένα, το νέο αυτό σύστημα έχει ως κύριους γνώμονες ενδιαφέροντος ό,τι αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις οδικές μεταφορές, τα κτίρια και άλλους τομείς που δεν καλύπτονται από το ισχύον ETS, όπως τις μικρές βιομηχανίες. Η «γέννησή» του προέκυψε από την ανάγκη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την λήψη πιο έντονων μέτρων προς τον στόχο της ουδετερότητας από τον άνθρακα έως το 2050, τον παρόντα δηλαδή στόχο της Ε.Ε. . Η αναφορά των εκπομπών θα γίνεται από τους ίδιους τους προμηθευτές των καυσίμων. Το μεγάλο ερώτημα που γεννάται είναι σε τι ύψη θα φτάσει το κόστος της πληρωμής των καύσιμων, καθώς δεν μιλάμε για αποκλειστικά ένα επίπεδο όπως το οδικό, αλλά περισσότερα.
Υβριδικά καύσιμα, η πρόταση για οικονομική ελάφρυνση των νοικοκυριών
Πάνω σε αυτό το ερώτημα, έχουν ήδη ληφθεί κάποιες αποφάσεις, έτσι ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος για το «φούσκωμα» των οικονομικών υποχρεώσεων των νοικοκυριών και δη των πιο ευάλωτων οικονομικά. Mια εξ αυτών, αφορά την φύλαξη μέρους των εσόδων σε ένα κοινωνικό ταμείο, το οποίο θα προσφερθεί στην ενίσχυση όσων έχουν χαμηλό εισόδημα, αλλά και μικρών επιχειρήσεων οι οποίες θα επιζητήσουν ενίσχυση για έργα που αφορούν την ενεργειακή απόδοση, τις μεταφορές και οτιδήποτε ενισχύει την απανθρακοποίηση. Από την άλλη, υπάρχουν και οι πιο δύσπιστοι, αλλά και όσοι θεωρούν πως «υπάρχει χώρος» για την λήψη πρόσθετων μέτρων. Η Ομοσπονδία Διανομέων Καυσίμων του Βελγίου προχώρησε στη δική της πρόταση – πίεση προς την Ε.Ε. , η οποία αφορά την χρήση υβριδικών καυσίμων με συστατικό το φυτικό έλαιο. Ένα το μέτρο το οποίο, όπως υποστηρίζει ο επικεφαλής της Ομοσπονδίας, Johan Mattart, θα μπορέσει να βοηθήσει τα νοικοκυριά, καθώς δεν είναι όλα σχεδιασμένα και κατάλληλα ώστε να αντέξουν οικονομικά μια αντλία θερμότητας. Ακόμη, σχολίασε με ιδιαίτερο νόημα την παρούσα κατάσταση, χρησιμοποιώντας μια χαρακτηριστική ατάκα περί των στρατηγικών των κυβερνήσεων: «οι κυβερνήσεις παρέχουν κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων την στιγμή που πολλοί δεν μπορούν να αντέξουν την συντήρησή του».
Το 2027 η εκκίνηση του νέου συστήματος εμπορίας καυσίμων
Σε κάθε περίπτωση, το νέο σύστημα για την ουδετεροποίηση των ρύπων, είναι σχεδιασμένο ώστε να εκκινήσει με κάθε επισημότητα το 2027. Πριν από αυτό όμως, προέχουν τα πρώτα, αναγνωριστικά βήματα. Η παρακολούθηση και αναφορά των ρύπων αναμένεται για το 2025. Τα σχέδια παρακολούθησης αποτελούν μέρος των αδειών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, με τις εκθέσεις εκπομπών να πρέπει να υποβάλλονται από έως και τις 30 Απριλίου του κάθε έτους. Από το 2026, όλα τα δεδομένα για το κάθε καταγεγραμμένο έτος θα πρέπει να επαληθεύονται από διαπιστευμένο επαληθευτή. Μέχρι τότε όμως, πρέπει να δούμε και το τι θα επικρατεί στην αγορά των καυσίμων και των τιμών αυτών. Σε περίπτωση υπέρογκων τιμών η έναρξη του προγράμματος θα μπορούσε να μπει «στα πιτ» έως και το 2028, καθώς απαιτείται η ομαλή εφαρμογή του. Η πορεία των εξελίξεων θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μα κυρίως, το πόσο θα επηρεαστεί η τσέπη μας.
Σχολιάστε |