Όταν πηγαίνεις με... πανιά. Το χειροκίνητο κιβώτιο της Hyundai, το «έξυπνο» iMT σασμάν, ρίχνει την κατανάλωση στα mild hybrid μοντέλα, σβήνοντας τον κινητήρα ενώ βρίσκεσαι στην Εθνικό Οδό. Αυτές είναι οι βασικές αρχές της λειτουργίας του.
Θα είναι χειροκίνητο αλλά θα έχει χαρακτηριστικά αυτόματου κιβωτίου. Λόγου χάρη, μπορείς να αλλάξεις ταχύτητα χωρίς να πατήσεις συμπλέκτη (στην Ελλάδα δεν διατίθεται η εν λόγω λειτουργία), ή να σβήσει τον κινητήρα ενώ ρολάρεις στην Εθνική και έχοντας μέσα κουμπωμένη την 6η σχέση. Μιλάμε για το «έξυπνο» κιβώτιο iMT που προσφέρεται αποκλειστικά στα ήπια υβριδικά μοντέλα της Hyundai και της Kia.
Με e-clutch πεντάλ, δεν υπάρχει μηχανικός συμπλέκτης
Καταρχάς, η ακριβής ονομασία του iMT κιβωτίου είναι «Intelligent Manual Transmission». Η εξέλιξή του συγκεκριμένου κιβωτίου έγινε το 2020 στο Τεχνικό Κέντρο της Hyundai Motor Group στη Γερμανία. Πρόκειται για ένα κλασικό 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων που ναι μεν έχει συμπλέκτη, είναι όμως τεχνολογίας by-wire. Το κιβώτιο, δηλαδή, δεν έχει μηχανική διασύνδεση με τον συμπλέκτη, αλλά υπάρχει ένα ηλεκτρονικό πεντάλ e-clutch, το οποίο και πετυχαίνει περιορισμό στην κατανάλωση καυσίμου των ήπια υβριδικών μοντέλων.
Όπως είπαμε, το iMT κιβώτιο της Hyundai το βλέπουμε αποκλειστικά και μόνο σε mild hybrid εκδόσεις με τους κινητήρες βενζίνης SmartStream (1,0 και 1,6 λτ.) και diesel EcoDynamics. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις 48βολτων Hyundai είναι το μικρό crossover Hyundai Kona και το οικογενειακό SUV Hyundai Tucson. Σε αμφότερα τα μοντέλα, μαζί με τον «βασικό» θερμικό κινητήρα, συνυπάρχει και ένα μικρότερης ισχύος ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο αποδίδει 16 ίππους (12 kW) και 55 Nm ροπής. Αυτός ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται με ενέργεια από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 0,44 kWh. Το όλο κύκλωμα 48V μαζί με το iMT κιβώτιο συνεργάζονται με την γεννήτρια/μίζα της μονάδας κίνησης, για αυτό και το «άναψε-σβήσε» του κινητήρα γίνεται... παιχνιδάκι.
Πώς μπαίνεις σε sailing
Ο στόχος της παραπάνω λειτουργίας είναι να μπεις σε κατάσταση coasting/sailing. Αυτό πραγματοποιείται μόλις ο οδηγός αφήσει το πόδι από το γκάζι. Σε τέτοιες περιπτώσεις το αυτοκίνητο ρολάρει για 3-4 δευτερόλεπτα (συνήθως) λόγω αδράνειας, προτού ο κινητήρας σβήσει ή μπει στο ρελαντί. Δεν υπάρχει καμία ανάγκη για ενέργεια κίνησης, παρά μόνο για τα υπόλοιπα περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου, κάτι που αναλαμβάνει το ηλεκτρικό μοτέρ και η μπαταρία ιόντων λιθίου. Μόλις ο οδηγός πατήσει το γκάζι, «τσιμπήσει» ελαφρά το φρένο ή κάνει κάποια απότομη κίνηση με το τιμόνι για αλλαγή κατεύθυνσης, τότε ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται ακαριαία. Προσοχή! Η «νεκρά» δεν σου γλιτώνει λεφτά, αλλά αντιθέτως «καις» περισσότερο. Σε περιπτώσεις sailing βλέπεις μπροστά σου ένα... καραβάκι με πανιά, λες και το αυτοκίνητο «πάει» μόνο με τον αέρα.
Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε «νεκρά», τότε καίει από 0,5 έως 1,0 λτ./100 χλμ.. Όταν όμως κινείται στην κατηφόρα χωρίς να πατάς γκάζι, τότε μπαίνει σε λειτουργία cut-off, ή πιο απλά δεν ψεκάζεται καύσιμο στο θάλαμο καύσης. Έτσι, καις λιγότερο ή καθόλου (έως 0,5 λτ./100 χλμ.).
Ένα σασμάν διαφορετικό από όλα τα άλλα
Χωρίς μηχανικό συμπλέκτη αλλά με e-clutch πεντάλ
Αφορά τα χειροκίνητα mild hybrid της Hyundai
«Καις» λιγότερο από 0,5 λτ./100 χλμ.
Στο καντράν βγαίνει εικονίδιο με πανιά
Ήξερες ότι με τη «νεκρά» καταναλώνεις περισσότερο από ό,τι αν αφήσεις ταχύτητα σε iMT mild hybrid της Hyundai; Με ποιον άλλο τρόπο προσπαθείς να «ρίξεις» την κατανάλωση στο δικό σου αυτοκίνητο;