Μπορεί τα ηλεκτρικά και τα full υβριδικά να διατυμπανίζουν ότι είναι αθόρυβα και θα μειώσουν την ηχορύπανση των πόλεων, αλλά μάλλον δεν σκέφτηκαν ιδιαίτερα μια βασική ομάδα ανθρώπων, αυτών με τα προβλήματα όρασης!
Καθημερινά στο χώρο μας ακούμε σκηνικά που έγιναν στο δρόμο με ανθρώπους που δεν πήραν είδηση το ηλεκτρικό μοντέλο που οδηγούσαμε για δοκιμή και βγήκαν χωρίς να κοιτάξουν στην άσφαλτο. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις που οι οδηγοί αναγκάστηκαν να τρομάξουν ανθρώπους με προβλήματα όρασης γιατί δεν κατάφεραν να ακούσουν το ηλεκτροκίνητο όχημα να πλησιάζει. Αν και πολλά μοντέλα κάνουν ένα θόρυβο όταν κινούνται, αυτός δεν είναι αρκετός.
40% περισσότερες πιθανότητες να χτυπηθεί ένας πεζός από ένα ηλεκτρικό όχημα
Οι μελέτες είναι αμείλικτες στο θέμα των πιθανοτήτων όσο αφόρα την περίπτωση ατυχήματος μεταξύ πεζού κι αθόρυβου οχήματος. Είναι 40% περισσότερες σε σχέση με ένα όχημα που φέρει συμβατικό κινητήρα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι πρώτα αντιλαμβάνονται το ήχο της εξάτμισης, έστω κι υποσυνείδητα και μετά βλέπουν το αυτοκίνητο. Σκέψου τώρα τους ανθρώπους που έχουν πρόβλημα όρασης, με την Ευρωπαϊκή Ένωση Τυφλών να αναφέρει ξεκάθαρα ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος έγκειται στις χαμηλές ταχύτητες, μέχρι 40 χλμ./ώρα, όπου ακόμα κι ο θόρυβος κύλισης των ελαστικών δεν γίνεται εύκολα αντιληπτός.
19% περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσει ατύχημα ένα αθόρυβο όχημα
Εκτός από τους πεζούς, τα αθόρυβα ηλεκτρικά ή υβριδικά μοντέλα είναι πιο επικίνδυνα και για τους υπόλοιπους οδηγούς. Με το θόρυβο από την εξάτμιση και τον κινητήρα να μην υπάρχουν, δύσκολα γίνεται αντιληπτό από τα οχήματα με «κανονικό» μοτέρ η ύπαρξη των ηλεκτρικών γύρω τους. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι πιθανότητες να προκαλέσει ατύχημα ένα αθόρυβο όχημα είναι 19% περισσότερες σε σχέση με ένα θορυβώδες όχημα. Τελικά ίσως ισχύει το «Loud pipes save lives»...
Μπορεί η γεννήτρια παραγωγής ήχου στα ηλεκτρικά να βοηθήσει;
Αν και από το 2019, οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να εφοδιάζουν τα αθόρυβα μοντέλα τους με συσκευές που θα παράγουν ένα ηχητικό σύστημα, ώστε να ενημερώνουν τους πεζούς, Αν κι αυτό σύμφωνα με έρευνες θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 2,5 χιλιάδες σε ετήσια βάση, η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν έχουν συμμορφωθεί όλα τα μοντέλα με τη νομοθεσία. Μπορεί να παράγουν ήχο, αλλά εκτός ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι υπερβολικά χαμηλός, σε μερικά οχήματα ο οδηγός μπορεί να το απενεργοποιήσει, κάνοντας το αυτοκίνητο ουσιαστικά «αόρατο» από τους τυφλούς. Μάλιστα τα περισσότερα παράγουν ήχο μέχρι τα 30 χλμ./ώρα, που όπως προείπαμε ο ήχος από την κύλιση των ελαστικών δεν γίνεται αντιληπτός.
Έρχονται αυτοκίνητα με ήχο από ροκ συναυλία και διάσημες τηλεοπτικές σειρές.
Διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες αναλογιζόμενες τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχουν τα ηλεκτρικά αθόρυβα μοντέλα τους, πειραματίζονται με τα ηχητικά σήματα που θα εκπέμπουν από την εκκίνησή τους μέχρι τα 50 χ.α.ω. Έτσι λοιπόν έχουμε τη Ford και τη Jaguar να δημιουργούν ήχους που μοιάζουν με θερμικούς κινητήρες, ενώ κάποιες άλλες συνεργάζονται με μουσικά συγκροτήματα για να βρουν έναν πιο εναλλακτικό ήχο. Τέλος υπάρχουν κι αυτές που φτιάχνουν ήχους που θυμίζουν διαστημόπλοια ή διάσημες ταινίες. Βέβαια δεν είμαστε σίγουροι αν κάτι τέτοιο θα βοηθήσει ή θα μπερδέψει περισσότερο τους πεζούς και τους ανθρώπους με τα προβλήματα όρασης. Πάντως θα ακούγονται.