Γιατί δεν τηρούν οι Έλληνες τους κανόνες ασφαλείας στον δρόμο;
Μόνο το 60% των οδηγών τηρεί τα όρια ταχύτητας μέσα στην πόλη. Το 35% των οδηγών ΙΧ δεν φοράει ζώνη. Πιο υπεύθυνοι οι μοτοσικλετιστές, το 87,6% φοράει κράνος. Το 20% των Ελλήνων χρησιμοποιεί κινητό στους αυτοκινητόδρομους.
Μόνο το 60% των οδηγών τηρεί τα όρια ταχύτητας μέσα στην πόλη
Τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας του 2023 από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο καταδεικνύουν την ανάγκη να ληφθούν πιο αποτελεσματικά μέτρα ασφαλείας, ώστε να αλλάξει η οδηγική συμπεριφορά εκείνων που εξακολουθούν να θέτουν σε κίνδυνο τη δική τους ασφάλεια αλλά και όλων των υπολοίπων. Αυτό το άρθρο εστιάζει στο εάν και κατά πόσο οι Έλληνες οδηγοί τηρούν τα προβλεπόμενα μέτρα οδικής ασφάλειας. Ξεκινώντας από τον δείκτη της ταχύτητας, η έρευνα έλαβε υπόψη δείγμα 9.882 οχημάτων, εκ των οποίων 71% επιβατικά. Το μικρότερο ποσοστό συμμόρφωσης στα ισχύοντα όρια ταχύτητας παρατηρήθηκε στους δρόμους εντός πόλης, στους οποίους 4 στους 10 οδηγούς παρανομούν, υπερβαίνοντας τα όρια. Ενδεικτικά, ο μέσος όρος ταχύτητας που παρατηρήθηκε ήταν τα 63,4 χλμ./ώρα, ενώ το ανώτατο επιτρεπτό όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές ήταν 50 χλμ./ώρα. Στους αυτοκινητόδρομους, το αντίστοιχο ποσοστό των παραβατών μειώνεται στο 31,3%, το οποίο δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο.
Το 35% των οδηγών ΙΧ δεν φοράει ζώνη
Όσον αφορά τη χρήση ζώνης από τους οδηγούς των επιβατικών, ερευνήθηκαν 8.577 οχήματα. Διαπιστώθηκε ότι μόνο το 65% των οδηγών φορούσε ζώνη, με το χαμηλότερο ποσοστό να παρατηρείται σε επαρχιακούς δρόμους (64,2%), ενώ η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στις κατοικημένες περιοχές εντός πόλης (66,1%). Λίγο καλύτερα είναι τα πράγματα στην κίνηση σε αυτοκινητόδρομους, όπου εκείνοι που συμμορφώνονται με τον νόμο ανέρχονται στο 74,8%. Αν κανείς εξακολουθεί να δυσπιστεί σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ζώνης ασφαλείας, τα νούμερα είναι ξεκάθαρα και δεν επιτρέπουν αμφιβολίες: Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, για το 2021, το 75% των οδηγών που ενεπλάκησαν σε τροχαίο και φορούσαν ζώνη ασφαλείας βγήκε από το όχημα χωρίς τον παραμικρό τραυματισμό. Αντίθετα, οι οδηγοί που δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας ήταν παθόντες (νεκροί, σοβαρά ή ελαφριά τραυματίες) σε ποσοστό 79%.
Πιο υπεύθυνοι οι μοτοσικλετιστές, το 87,6% φοράει κράνος
Στους μοτοσικλετιστές τα πράγματα είναι αισθητά καλύτερα. Στην έρευνα ελέγχθηκαν 5.844 οδηγοί μοτοσικλέτας, με το ποσοστό όσων φορούσαν κράνος να «σκαρφαλώνει» στο 87,6%. Είναι γνωστό ότι η μοτοσικλέτα δεν μπορεί να εγγυηθεί ίδια επίπεδα ασφάλειας σε περίπτωση ατυχήματος συγκριτικά με το αυτοκίνητο. Ωστόσο, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ φανερώνουν ότι για μοτοσικλέτες μεταξύ 116 και 269 κυβικών, από τους 1.308 οδηγούς που ενεπλάκησαν σε ατύχημα το 2021 και φορούσαν κράνος, οι 130 σηκώθηκαν χωρίς γρατσουνιά (10%), ενώ για τους 352 που δεν φορούσαν κράνος, το ποσοστό πέφτει στο 7% (24 οδηγοί απολύτως υγιείς).
Το 20% των Ελλήνων χρησιμοποιεί κινητό στους αυτοκινητόδρομους
Σχετικά με τη χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης, σε σύνολο 7.457 οδηγών, παρατηρήθηκε ότι περίπου το 20% χρησιμοποιεί το κινητό του όταν ταξιδεύει σε αυτοκινητόδρομους –ακόμη και για ανταλλαγή μηνυμάτων. Αποτελέσματα μιας άλλης έρευνας, αυτή τη φορά από το Ερευνητικό Εργαστήριο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, έδειξαν ότι, ειδικά για όσους ταξιδεύουν με μεγάλη ταχύτητα (όπως στην περίπτωση των αυτοκινητόδρομων), οι οδηγοί που κρατούν κινητό στο χέρι χρειάζονται μισό δευτερόλεπτο παραπάνω για να αντιδράσουν σε μια ξαφνική μεταβολή. Μισό δευτερόλεπτο παραπάνω σημαίνει 14 μέτρα περισσότερα για να σταματήσει το αυτοκίνητο, όταν κινείται με 110 χιλιόμετρα την ώρα.
Σχολιάστε |