Για τη ραγδαία αύξηση των ηλεκτρικών στην Ελλάδα παρά το ακριβό τους κόστος, για την πορεία την ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, για τις υποδομές φόρτισης, αλλά και για τα ΜΜΜ μίλησε ο Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Στα βήματα που έχουν γίνει από το 2019 για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, αλλά και σε αυτά που πρέπει, ακόμη, να γίνουν, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης.
8.337 ηλεκτρικά το 2022
Σε πρώτη φάση ο Υπουργός μίλησε για τα στοιχεία που δείχνουν αύξηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Επισήμανε, μάλιστα, ότι το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Δηλαδή το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%, όντας η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Να βάλουμε παντού φορτιστές»
Παράλληλα έκανε λόγο πως υπάρχουν περισσότερα από 2.000 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα, αλλά υπογράμμισε πως η μεγάλη πρόκληση είναι πως θα μπουν παντού φορτιστές. «Η μεγάλη πρόκληση είναι τι κάνουμε με το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας του δικτύου. Δηλαδή κατά πόσον μπορούμε να βάλουμε φορτιστές παντού. Καλός είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, αλλά μπορεί να βοηθήσει να βάλουμε φορτιστές παντού; Εάν δεν μπορεί, πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους και δεν σας κρύβω ότι επεξεργαζόμαστε και άλλους τρόπους», είπε ο Κ. Καραμανλής. Μάλιστα εξήγησε ότι σήμερα μπορεί κάποιος να πάει οδικώς Αθήνα- Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γιατί υπάρχουν φορτιστές κάθε 60 με 100 χλμ. στο εθνικό οδικό δίκτυο. «Το πρόβλημα είναι να βάλουμε fast chargers λόγω της δυνατότητας ισχύος του δικτύου; Πήγαμε να βάλουμε το καλοκαίρι και είχαμε προβλήματα με το δίκτυο», ανέφερε.
Δεν είναι φθηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Στη συνέχεια των δηλώσεών του αναφέρθηκε στα κίνητρα της κυβέρνησης για αγορά ηλεκτρικού, αλλά και στο γεγονός πως ακόμα δεν είναι φθηνά. «Και εδώ πάμε πάλι στην αειφορία. Κατά πόσο είναι βιώσιμη. Κατά πόσο είναι δίκαιη. Κατά πόσο μπορεί μία μέση οικογένεια να έχει ένα αυτοκίνητο και αυτό το αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Αυτή είναι η πρόκληση και έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες. Γιατί η Κυβέρνηση έδωσε κίνητρα για να αγοράσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας: Δεν είναι φθηνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη. Δεν μπορεί να κάνει κάτι όμως η Κυβέρνηση Μητσοτάκη για αυτό. Αλλά χρειάζονται πολιτικές κινήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Καινούργιες ειδικότητες και υπηρεσίες
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε, επιπλέον, ότι η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει και ένα νέο «οικοσύστημα» ειδικοτήτων και τεχνικών υπηρεσιών. Αναφέρθηκε στο Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης και προανήγγειλε ότι τις επόμενες ημέρες για πρώτη φορά θα είναι στον αέρα και η εφαρμογή, το app για κινητά τηλέφωνα, ώστε να βλέπει ο χρήστης πού υπάρχουν ελεύθερα σημεία φόρτισης.
Έρχονται ηλεκτρικά λεωφορεία και με CNG
Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στη σημασία των δημόσιων μεταφορών για τη μείωση των εκπομπών του
άνθρακα. Τόνισε ότι έρχονται 350 ηλεκτρικά λεωφορεία και άλλα 300 λεωφορεία
CNG. Επισήμανε όμως ότι υπάρχει και το πρόβλημα, που και πως θα γίνεται η φόρτιση αυτών των λεωφορείων. Ανέφερε επίσης ότι η χρηματοδότηση γίνεται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με 0% συμμετοχή του κρατικού προϋπολογισμού.
Το Μετρό επεκτείνεται
Τέλος, ο Υπουργός Μεταφορών μίλησε επίσης για τη σημασία της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, που προχωρά, στην παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά, την επέκταση της Γραμμής 2, στην αγορά νέων συρμών του
Μετρό για πρώτη φορά μετά το 2004, αλλά και την ανακαίνιση συρμών, καθώς και στα οδικά έργα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αττική.
Μίλησε για την ηλεκτροκίνηση ο Κ. Καραμανλής
- «Δεν είναι φθηνά τα ηλεκτρικά».
- «8.337 ηλεκτρικά ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα το 2022».
- «Να βάλουμε φορτιστές παντού».
- Τι είπε για «πράσινα» Λεωφορεία και Μετρό.
Πότε πιστεύεις πως θα πέσουν οι τιμές των ηλεκτρικών;