Είναι επίσημο: το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιβεβαίωσε με νόμο την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel από το 2035, οπότε μήπως έφτασε η ώρα να δούμε πιο φθηνές τις τιμές και των ηλεκτρικών;
Αν είστε εσείς ή κάποιος από την παρέα σας γνήσιος petrolhead, τότε η περασμένη Τρίτη είναι μέρα... πένθους. Κυριολεκτικά και μεταφορικά, η 13η Φεβρουαρίου 2023 αποτελεί μία ιστορική ημερομηνία καθώς τότε εγκρίθηκε από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η συμφωνία απαγόρευσης πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης και diesel το 2035. Με σημαντική πλειοψηφία, 340 ψήφους υπέρ και 279 κατά (21 απείχαν) οι κατασκευαστές οφείλουν να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ έως το 2035. Τις επόμενες εβδομάδες, η νομοθεσία θα σταλεί στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επίσημη και στη συνέχεια θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Η πιθανή ζημιά που έγινε με τα Plug-in hybrid
Για να φτάσουμε στο συγκεκριμένο σημείο έγιναν συζητήσεις επί συζητήσεων για τα θετικά και τα αρνητικά μίας τέτοιας απόφασης, με αρκετές εταιρείες να εκφράζουν τις επιφυλάξεις του. Δεν λέμε ότι θα άλλαζε κάτι, αλλά σίγουρα η πρόσφατη έρευνα για τους ρύπους των Plug-in hybrid δεν πέρασε στο... ντούκου. Σύμφωνα με μία μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Γκρατς στην Αυστρία, διαπιστώθηκε ότι οι ρύποι στα Plug-in hybrid μοντέλα είναι τριπλάσιοι από ότι δείχνουν οι επίσημες μετρήσεις. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τρία PHEV αυτοκίνητα, δύο μικρομεσαία hatchback και ένα μεσαίο sedan, για να καταλήξουν τα ευρήματά τους. Συγκεκριμένα, οι εκπομπές CO2 συνδυασμένου κύκλου βάσει του WLTP για τα αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν ήταν μεταξύ 27 γρ./χλμ και 37 γρ./χλμ., αλλά οι μετρήσεις του Πανεπιστημίου του Γκρατς κατέγραψαν εκπομπές ρύπων μεταξύ 85 γρ./χλμ και 114 γρ./χλμ. Μάλιστα επισημαίνεται πως και τα τρία αυτοκίνητα ξεκίνησαν τις δοκιμές με πλήρως φορτισμένη μπαταρία.
Τα ηλεκτρικά γίνονται αναγκαίο... κακό
Αφού, λοιπόν, βγαίνουν από το κάδρο και τα Plug-in hybrid αυτοκίνητα, τα ηλεκτρικά θα γίνουν μονόδρομος για όσους μελλοντικά ψάξουν καινούργιο όχημα. Μέχρι στιγμής, ο κόσμος είναι διστακτικός στην αγορά ηλεκτρικών, κυρίως στη χώρα μας. Υπάρχει καχυποψία ως προς την διάρκεια ζωής της μπαταρίας τους, ενώ και το ελλιπές δίκτυο φόρτισης είναι ανασταλτικός παράγοντας. Στην Ελλάδα οι υποδομές φόρτισης είναι ανεπαρκείς, σε τοπικό και εθνικό δίκτυο, για αυτό και πολλοί θετικά διακείμενοι προς τα ηλεκτρικά το σκέφτονται διπλά και τριπλά.
Μήπως ήρθε η ώρα να «πέσουν» οι τιμές;
Last but not least, το κόστος αγοράς τους. Για πολλούς εκεί έξω, το σημαντικότερο πράγμα που κοιτάζουν. Στην Ελλάδα που είναι και κριτήριο για τον δικό μας «μικρόκοσμο», η κρατική επιδότηση των 8.000 ευρώ είναι αυτή που «ισορροπεί», κάπως, το κόστος αγοράς. Ωστόσο, όταν πρέπει να πληρώσεις 18-20 χιλιάδες ευρώ για ένα μίνι μοντέλο που οι χώροι δεν είναι στα ατού του (Volkswagen e-UP!, Fiat 500e) οι προβληματισμοί αυξάνονται.
«Ο νόμος ενθαρρύνει την παραγωγή οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Η αγορά και η χρήση τους θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές και μια αγορά μεταχειρισμένων θα αναδυθεί πιο γρήγορα» δήλωσε ο Jan Huitema, επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη νέα νομοθεσία. Μένει να το δούμε στην πράξη...
Χωρίς θερμικά μοτέρ, να μειώσουμε την τιμή των ηλεκτρικών;
Τέλος με νόμο για κινητήρες βενζίνης και diesel
Η πιθανή ζημιά που έγινε με τα Plug-in hybrid
Το πρόβλημα με τις υποδομές φόρτισης
Στο σήμερα αγοράζεις μίνι στα 20 χιλιάρικα
ΟΚ, να σταματήσουμε τους Κ.Ε.Κ., αλλά μήπως να σκεφτούμε την επόμενη μέρα; Πόσο πρέπει να κάνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και πόσοι φορτιστές να υπάρχουν δίπλα μας;