Μιλάμε για ανάρτηση, όχι για μπάσκετ: Τι είναι το bound & rebound;
Επιλέγεις σκληρή ανάρτηση στους ελληνικούς δρόμους ή προτιμάς πιο μαλακή για να μην «κοπανάει» συνεχώς; Και το bound rebound τι είναι;
Η αξία της ανάρτησης για την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου σου
Το βασικό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι πως μία μαλακή ανάρτηση έχει χαρακτηριστικά άνεσης, αντιμετωπίζει καλύτερα τις ανωμαλίες του δρόμου, υστερεί όμως σε κράτημα. Στον αντίποδα, μία σφιχτά (σκληρά) ρυθμισμένη ανάρτηση τα καταφέρνει καλύτερα σε έναν απότομο ελιγμό, αλλά δυσκολεύεται σε ένα κακοτράχαλο και μπορεί να προκαλεί αρκετούς ενοχλητικούς θορύβους.
Αφού διαβάσαμε για τα αμορτισέρ, πάμε να δούμε τι «παίζει» με το bound και το rebound (όχι του μπάσκετ).
Το bound αναφέρεται στην συμπίεση του αμορτισέρ
Φανταστείτε ένα αυτοκίνητο την στιγμή που ο τροχός περνά πάνω από μια ανωμαλία του οδοστρώματος. Αυτή η ανωμαλία δημιουργεί μια κατακόρυφη δύναμη η οποία συμπιέζει το αμορτισέρ. Το ποσό της δύναμης αυτής ανάλογα με την ρύθμιση του αμορτισέρ θα πάει σε ένα ποσοστό στο σασί του αυτοκινήτου και ένα ποσοστό στο ίδιο το αμορτισέρ. Αν η ρύθμιση αφορά, ώστε την δύναμη να την δέχεται κυρίως το σασί, τότε η ανάρτηση είναι σκληρή με ότι αυτό συνεπάγεται, αν η ρύθμιση αφορά, η δύναμη αυτή να αναλαμβάνεται κυρίως από το αμορτισέρ, τότε η απόσβεση είναι καλύτερη.
Το rebound αναφέρεται στην εκτόνωση του αμορτισέρ
Αναφερόμαστε στην εκτόνωση στην αρχική θέση υπό την επίδραση της δύναμης που δέχεται από το ελατήριο. Εδώ η πρόκληση είναι ο ρυθμός επιστροφής του αμορτισέρ στην αρχική θέση. Αν επιστρέψει πολύ γρήγορα τότε ο τροχός θα αρχίσει τις αναπηδήσεις. Αν επιστρέψει αργά, τότε ο τροχός θα είναι ακόμα στον αέρα ενώ θα έχει παρέλθει το εμπόδιο κάτι το οποίο είναι επίσης ανεπιθύμητο. Η αναλογία δυνάμεων μεταξύ bound-rebound είναι 1:3.
Σχολιάστε |