Θα είναι υβριδικό αλλά θα πηγαίνει σαν... ηλεκτρικό. Το νέο full hybrid Nissan Qashqai e-power έχει έναν 1.500άρη θερμικό κινητήρα μεταβλητής συμπίεσης, ο οποίος αλλάζει χωρητικότητα ανάλογα με το αν θέλει επιδόσεις ή οικονομία! Διαβάστε πώς.
Έχει 190 άλογα, επιταχύνει χωρίς lag, δεν είναι Plug-in υβριδικό αλλά «καίει» μόλις 6,1 λτ./100 χλμ.. Όλα τα παραπάνω χαρακτηρίζουν το Nissan Qashqai e-power με κινητήρα παραγωγής μεταβλητής συμπίεσης. Ναι, είχε προηγηθεί το Infinity το 2018, όμως πλέον με τον Qashqai έχουμε το πρώτο mainstream μοντέλο με την συγκεκριμένη τεχνολογία. Πάμε να δούμε πως λειτουργεί.
Τι σημαίνει συμπίεση και τι καινούργιο φέρνει το Qashqai
Αρχικά, να εξηγήσουμε τι είναι η συμπίεση ώστε να δούμε τι αλλάζει με το νέο Qashqai e-power. Φανταστείτε ότι κρατάτε ένα ελατήριο. Όση περισσότερη πίεση ασκείς, τόσο πιο πολλή δύναμη εκτονώνεται μόλις το αφήσεις. Αντίστοιχα με τον κινητήρα, όλο λιγότερη συμπίεση τόσο λιγότερη εκτόνωση. Άρα, υπάρχει μεγάλη συμπίεση, έχεις και περισσότερα «άλογα». Αυτό ισχύει στα συμβατικά ατμοσφαιρικά μοτέρ, καθώς στα turbo ο αέρας είναι ήδη συμπιεσμένος (αυτό κάνει η τουρμπίνα!) και έτσι χρειάζεται μικρότερη συμπίεση σε σχέση με τους ατμοσφαιρικούς.
Κάπως έτσι προκύπτει και ο λόγος συμπίεσης ως ο συνολικός όγκος του κυλίνδρου μαζί (μαζί με το θάλαμο καύσης) προς τον όγκο του θαλάμου καύσης. Για όσους δεν ξέρουν, θάλαμος καύσης είναι ο χώρος όπου αναμιγνύονται αέρας και καύσιμο και που δημιουργείται όταν το έμβολο φτάσει στο άνω σημείο της διαδρομής του.
Μέχρι σήμερα, η σχέση συμπίεσης ήταν σταθερή καθώς η διαδρομή του εμβόλου είναι σταθερή. Το Nissan Qashqai e-power φέρνει κάτι το επαναστατικό, καθώς αλλάζει η συμπίεση του κινητήρα, κάποιες πιέζεται περισσότερο για περισσότερη δύναμη, και άλλες λιγότερο για περισσότερη οικονομία. Κάτω από το καπό του ιαπωνικού οικογενειακού SUV βρίσκεται ένας 3κύλινδρος turbo 1.500άρης βενζινοκινητήρας του οποίου η συμπίεση μεταβάλλεται, από 8:1 (χαμηλή) μέχρι και 14:1 (υψηλή). Αυτό προκύπτει χάρη στην κίνηση ενός μηχανισμού που αλλάζει το μήκος της διαδρομής του εμβόλου ανάλογα με τη ζήτηση ισχύος.
Αν χρειάζεσαι γκάζια και επιδόσεις, ο turbo κινητήρας έχει χαμηλό λόγο συμπίεσης και ενδεχομένως με υψηλότερη πίεση στο turbo. Αν πάλι θες καλύτερη κατανάλωση και μειωμένες εκπομπές ρύπων δεν απαιτείται δύναμη, για αυτό και η αναλογία συμπίεσης είναι στο υψηλότερο εύρος (ενδεχομένως με ταυτόχρονη μείωση της πίεσης του turbo).
Κινείται ηλεκτρικά με μοτέρ ισχύος 140 kW, δεν έχει CVT κιβώτιο
Το ιδιαίτερο μηχανικό σύνολο του Nissan Qashqai e-power, όμως, έχει μία ακόμη ξεχωριστή τεχνολογία. Το θερμικό μοτέρ έχει ρόλο γεννήτριας, καθώς την βασική ευθύνη κίνησης έχει ένας ηλεκτροκινητήρας παρόμοιου μεγέθους και ισχύος με τους ηλεκτρικούς κινητήρες που χρησιμοποιούνται στα σημερινά ηλεκτρικά οχήματα της Nissan (140 kW). Ο βενζινοκινητήρας παράγει ενέργεια για το ηλεκτρικό μοτέρ και την μπαταρία 2,1 kWh, λειτουργώντας στο βέλτιστο εύρος στροφών και στην καλύτερη αναλογία συμπίεσης, οδηγώντας σε αυξημένη απόδοση και χαμηλότερες εκπομπές CO2.
Όπως καταλαβαίνει κανείς, το Nissan Qashqai e-power έχει εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση για την ιπποδύναμή του (6,1 λτ./100 χλμ.), ενώ αφού κινείται με ηλεκτρικό μοτέρ έχει άμεση και γραμμική απόκριση κατά την επιτάχυνση, όπως ακριβώς ισχύει στα αμιγώς ηλεκτρικά. Σημαντικό πλεονέκτημα, τέλος, του μοντέλου είναι η ειδική τεχνολογία Linear Tune. Μέσω αυτής που αυξάνει σταδιακά την ταχύτητα περιστροφής, περιορίζεται η την αίσθηση «αποσύνδεσης» που συνήθως βρίσκεις στα υβριδικά ή σε μοντέλο με κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέση (CVT) αυτοκίνητα, όπου η ξαφνική άνοδος των στροφών του κινητήρα δεν συνοδεύεται πάντα από ανάλογη αύξηση της ταχύτητας.
Το Nissan Qashqai e-power έχει μοναδικό σύστημα κίνησης
Με θερμικό κινητήρα που φορτίζει το βασικό ηλεκτρικό μοτέρ
Το πρώτο mainstream μοντέλο με κινητήρα μεταβλητής συμπίεσης
Αλλάζει ο λόγος συμπίεσης ανάλογα με το αν θες γκάζια ή οικονομία
Έχει κιβώτιο χωρίς το κλασικό βουητό των CVT
«Καίει» 6,1 λίτρα, έχει 190 άλογα και επιταχύνει σαν ηλεκτρικό. Μπορεί το full υβριδικό Nissan Qashqai να ανταγωνιστεί άλλα οικογενειακά SUV; Αξίζει για μία τέτοια τεχνολογία να δώσεις 41+ χιλιάδες ευρώ;