Οδηγούν και χαζεύουν. Ξέρετε τι μπορούν να προκαλέσουν;
Αυτοί που οδηγούν κάνοντας ταυτόχρονα άλλα πράγματα στο αυτοκίνητό τους προκαλούν το 13% των θανατηφόρων ατυχημάτων. Πόσους έχετε δει να οδηγούν χαζεύοντας στην πόλη και τον αυτοκινητόδρομο;
Κινητό, καφές στο ένα χέρι και τυρόπιτα στο άλλο, δεν είναι και ο πιο ιδανικός τρόπος για να οδηγεί κανείς. Και όμως, πολλοί θεωρούν «κατόρθωμα» να είναι πίσω από το τιμόνι και να κάνουν παράλληλα κάτι άλλο. Στην πραγματικότητα, αυτό δεν είναι κατόρθωμα, αλλά άκρως επικίνδυνο, αφού αν διασπαστεί η προσοχή σου έστω για 2 δευτερόλεπτα μπορεί να προξενήσεις τροχαίο, ενώ αν πας να σηκώσεις το κινητό ενώ κινείσαι στην εθνική, θα διανύσεις 266 μέτρα χωρίς να προσέχεις που πηγαίνεις! Κάτι τρομακτικό που δεν παρατηρούμε, κάθε ώρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο, βγαίνουμε εκτός λωρίδας 2 φορές!
Ακόμα και 2 δευτερόλεπτα αρκούν για να εμπλακείς σε ατύχημα
Η απρόσεκτη οδήγηση ευθύνεται για το 13% των θανατηφόρων ατυχημάτων. Δεν χρειάζεται πολύ, μόλις 2 δευτερόλεπτα αρκούν για να προκληθεί τροχαίο. Αυτό είναι επικίνδυνο τόσο στην πόλη, όσο και στον αυτοκινητόδρομο. Μπορεί οι ταχύτητες να είναι χαμηλές στην 1η περίπτωση, αλλά υπάρχουν πολλά απρόβλεπτα, όπως πεζοί ή οχήματα (πχ μηχανάκια) που μπορεί να βγουν από στενά. Στη 2η περίπτωση, σε ανοιχτό δρόμο, οι απρόοπτοι κίνδυνοι είναι μεν λιγότεροι, αλλά η ταχύτητα αυξάνεται ραγδαία.Η χρήση κινητού σε κάνει να οδηγείς 266 μέτρα «στα τυφλά»
Αν οδηγούμε και χτυπήσει το κινητό μας, θα χρειαστούμε κατά μέσο όρο 8 δευτερόλεπτα για να απαντήσουμε. Όταν κινούμαστε με 120 χλμ/ώρα, διανύουμε πάνω από 33 μέτρα το δευτερόλεπτο. Έτσι, η διαδικασία ρουτίνας των 8 δευτερολέπτων μεταφράζεται σε 266 μέτρα που οδηγούμε χωρίς να προσέχουμε το δρόμο μπροστά μας.Παρόλα αυτά, δεν είναι μόνο η χρήση του κινητού επικίνδυνη. Τα εργοστασιακά συστήματα infotainment συμβάλλουν επίσης στην απόσπαση προσοχής. Σύμφωνα με έρευνα που έκανε το Αμερικανικό Ίδρυμα για την Ασφάλεια της Κυκλοφορίας, κατά μέσο όρο χρειάζονται 40 ολόκληρα δευτερόλεπτα για τον προγραμματισμό του συστήματος πλοήγησης. Καταλαβαίνουμε τον μεγάλο κίνδυνο που διατρέχουμε (εμείς και οι γύρω μας) αν προσπαθούμε να προγραμματίσουμε το navigation την ώρα που οδηγούμε.
Aλλα αίτια διάσπασης προσοχής είναι οι έντονες συζητήσεις με τους υπόλοιπους επιβάτες του οχήματος, με χειρότερη την περίπτωση όπου ο οδηγός γυρίζει προς τα πίσω για να συνομιλήσει.
Κάθε ώρα οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο, βγαίνουμε εκτός λωρίδας 2 φορές
Πολλές φορές δεν χρειάζεται κάποιο gadget ή εξωτερικός παράγοντας για να αποσπαστεί η προσοχή του οδηγού. Η μονοτονία στον αυτοκινητόδρομο μας βάζει στον «αυτόματο πιλότο», όπου κάνουμε κινήσεις μηχανικά. Κατά τη διάρκεια έρευνας στη Γερμανία, 83 άτομα οδήγησαν για 2 ώρες σε μία μονότονη διαδρομή. Η προσοχή αποσπάστηκε στο 18% των οδηγών, ενώ συνολικά «πάτησαν» εκτός λωρίδας 260 φορές, εκ των οποίων το 33,5% των περιπτώσεων έγινε ασυναίσθητα.Υπάρχει και πρόστιμο 200 ευρώ για οδήγηση χωρίς προσοχή
Στο άρθρο 12 του ΚΟΚ αναφέρεται πως όσοι βρίσκονται πίσω από το τιμόνι «υποχρεούνται να οδηγούν με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή», κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο για όλους. Η παράβαση αυτού τιμωρείται με 200 ευρώ πρόστιμο, ενώ η χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης τιμωρείται με αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 2 μήνες, καθώς και με χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 100 ευρώ.Σχολιάστε |