Πώς δουλεύει το ABS;
9/5/2023
Με αυτό το νιώθεις περισσότερο ασφαλής. Τι κάνει το ABS, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (Anti-lock Braking System);
Για μην σέρνεται το αυτοκίνητο, τέρμα το μπλοκάρισμα στις ρόδες
Κρατάει... χρόνια η κολόνια του ABS. Πριν λανσαριστεί το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών, σε κάθε δυνατό φρενάρισμα (πανικού), οι τροχοί μπλόκαραν. Κάπως έτσι, χανόταν η πρόσφυση, δεν είχες έλεγχο του τιμονιού, για αυτό και το αυτοκίνητου γλιστρούσε παρατεταμένα στο οδόστρωμα.
Πριν το ABS οι τροχοί μπλόκαραν και δεν είχες έλεγχο στο τιμονιού. Από το 2004 και μετά κάθε νέο μοντέλο μπορεί από τον στάνταρ εξοπλισμό του να σε βοηθήσει να κάνεις ελιγμό για να αποφύγεις το εμπόδιο που σε ανάγκασε να πατήσεις φρένο.
Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Μπορείς και κάνεις ελιγμούς - μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης
Με την υποχρεωτική καθιέρωση του ABS σε κάθε αυτοκίνητο της Ε.Ε. από το 2004 ρυθμίζεται ηλεκτρονικά η πίεση των υγρών φρένων και αποτρέπεται το μπλοκάρισμα των τροχών. Αυτό, δηλαδή, που λέει και το όνομα του συστήματος, καθώς χαλαρώνουν ελάχιστα τα φρένα και ξεμπλοκάρει ο τροχός. Κάπως έτσι:
- μειώνεται η απόσταση του φρεναρίσματος
- δίνεται η δυνατότητα στον οδηγό να κατευθύνει το αυτοκινήτου όπου θέλει, αποφεύγοντας το εμπόδιο που τον ανάγκασε να φρενάρει
Τα 3 βασικά εξαρτήματα του ABS
Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών αποτελείται από 3 κύρια εξαρτήματα:
- Αισθητήρες στροφών: Ανιχνεύουν την ταχύτητα περιστροφής των τροχών και παράγουν σήματα εξόδου. Κάθε αισθητήρας αποτελείται από ένα πηνίο τυλιγμένο γύρω από έναν μόνιμο μαγνήτη και έναν οδοντωτό τροχό, ο οποίος περιστρέφεται και παράγει εναλλασσόμενη τάση. Από το σήμα της παραγόμενης τάσης πληροφορείται η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου για την περιστροφή τροχών.
- Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου: Ο γνωστός «εγκέφαλος» του οχήματος. Από εκεί φεύγουν σήματα λειτουργίας προς την ηλεκτροϋδραυλική μονάδα. Σε αυτά φαίνεται η πίεση των υγρών που εφαρμόζεται στον μικρό κύλινδρο του φρένου κάθε τροχού, ώστε να αποτραπεί το μπλοκάρισμά του. Στην ουσία δέχεται τα σήματα από τους αισθητήρες στροφών και υπολογίζει την ταχύτητα επιβράδυνσης των τροχών και δίνει εντολή στην ηλεκτροϋδραυλική μονάδα και τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες του συστήματος για τη μείωση, τη συγκράτηση ή την αύξηση της πίεσης του κυκλώματος.
- Ηλεκτροϋδραυλική μονάδα
Η λειτουργία της εξαρτάται από τα σήμερα του «εγκεφάλου». Αποτελείται από:
- τον ηλεκτροκινητήρα και την αντλία
- τον συσσωρευτή της πίεσης του κυκλώματος
- τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες
- τον αποσβεστήρα παλμών
- τους ποικίλους ηλεκτρονόμους (ρελέ)
Τότε «μπαίνει» το ABS - Κινδυνεύω αν χαλάσει;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά και τα αυτονόητα. Σε κάθε φρενάρισμα πανικού δεν σταματάς να πατάς το φρένο. Την λειτουργία του ABS την αντιλαμβάνεται από τους έντονους κραδασμούς στο πεντάλ, δεν «δουλεύει» μόνη της αλλά χρειάζεται και τη δική σου συμβολή. Από εκεί και πέρα, το ABS συνεργάζεται με διάφορα άλλα ηλεκτρονικά συστήματα που έχουν εξελιχθεί ανά τα χρόνια. Τσεκάροντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τον εξοπλισμό ενός μοντέλου θα δεις τον ηλεκτρονικό κατανεμητή πίεσης φρένων (EBD=Emergency Brake Distribution). Σε πολλά νέα μοντέλα υπάρχει στάνταρ το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σε συνθήκες που το αυτοκίνητο «νιώσει» ότι πρέπει να επέμβει. Χάρη σε αυτά τα συστήματα, εξασφαλίζεται βέλτιστη δυνατή πίεση των φρένων και μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης.
Τι ξεχάσαμε; Πώς διαχειριζόμαστε το αναμμένο λαμπάκι του. Όπως κάθε εξάρτημα του αυτοκινήτου, υπάρχουν και οι πιθανές βλάβες. Αυτές αφορούν εξαρτήματα όπως τους αισθητήρες τροχών, τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες, τον κινητήρα της αντλίας και στα ρελέ του κυκλώματος. Αιτία τέτοιων προβλημάτων μπορεί να είναι κάποια χαλαρή ή κακή συνδεσμολογία των καλωδιώσεων ή μία καμένη ενδεικτική λυχνία. Όλα τα παραπάνω προβλήματα τα διαπιστώνεις χρησιμοποιώντας διαγνωστικά μηχανήματα. Μόλις βρεθεί τυχόν βλάβη θα πρέπει να επισκευαστεί και έπειτα να γίνει μηδενισμός των βλαβών από τη μνήμη της ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου.
Για να φρενάρω και να στρίβω την ίδια στιγμή
Έτσι ξεμπλοκάρουν οι ρόδες στο απότομο φρενάρισμα
Για να στρίβεις και να αποφεύγεις το εμπόδιο
Ο τρόπος λειτουργίας
Αυτοκίνητο χωρίς ABS σέρνεται
Υπάρχει σημαντικότερο σύστημα ενεργητικής ασφάλειας; Θυμάσαι πώς φρέναρες σε αυτοκίνητα χωρίς ABS;