Είναι κιβώτιο ταχυτήτων με 7 συμπλέκτες το οποίο αντέχει 1.500 Nm ροπής. Χρειάζεται να πούμε κάτι παραπάνω για κερδίσουμε την προσοχή σου; Δες πώς δουλεύει το σασμάν των Koenigsegg και Jesko.
Μιλάμε για αυτοκίνητο που έφερε την επανάσταση στον κόσμο της μηχανολογίας. Όχι λόγω του κινητήρα ή της αεροδυναμικής του σχεδίασης. Ναι, ΟΚ, το hypercar Koenigsegg Jesko κέρδισε τα βλέμματα για τους 1.600 ίππους με 1.500 Nm ροπής και την τελική ταχύτητα που αγγίζει τα 482 χλμ./ώρα. Κυρίως όμως, έκανε τη διαφορά εξαιτίας του «μαγικού» κιβωτίου ταχυτήτων. Η τεράστια ροπή, οι χωροταξικές ανάγκες και η προσπάθεια για μείωση του βάρους καθιστούσαν αδύνατη την τοποθέτηση ενός «aftermarket» κιβωτίου ταχυτήτων. Και τι κάνεις όταν δεν υπάρχει σασμάν στα μέτρα σου; Ασφαλώς κατασκευάζεις το δικό σου! Πώς λειτουργεί, όμως, το συγκεκριμένο αυτόματο σασμάν με εννέα σχέσεις και εφτά συμπλέκτες;
Η συγκεκριμένη φωτογραφία παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο δημιουργείται η κάθε σχέση μετάδοσης. Συγκεκριμένα, οι μικροί δακτύλιοι συμβολίζουν τους 7 συμπλέκτες (6 για κίνηση εμπρός + ένας για όπισθεν): Με Πορτοκαλί χρώμα: Ο υδραυλικός συμπλέκτης βρίσκεται σε κατάσταση σύμπλεξης. Με Πράσινο χρώμα: Ο υδραυλικός συμπλέκτης βρίσκεται σε κατάσταση αποσύμπλεξης.
Έτσι δουλεύει το LST σασμάν της Koenigsegg
Το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της Koenigsegg ονομάζεται LST (Light Speed Transmission), διαθέτει 9 σχέσεις και 7 συμπλέκτες (και έναν για το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό) που αντικαθιστούν τα παραδοσιακά συγχρονιζέ, ενώ είναι μία συμπαγής κατασκευή όπου βολάν και συμπλέκτης βρίσκονται εντός που αλουμινένιου κελύφους που περιβάλλει το κιβώτιο ταχυτήτων.
Παρόλο που διαθέτει 9 σχέσεις, εσωτερικά εξοπλίζεται με ζεύγος μόλις 6 γραναζιών τα οποία όμως είναι «παρατεταγμένα» σε τρεις άξονες και, με τη βοήθεια τριών συμπλεκτών στους δύο άξονες, δίνουν 9 διαφορετικούς συνδυασμούς σχέσεων μετάδοσης. Τέλος, για την κίνηση του κάθε υδραυλικού συμπλέκτη υπάρχει ένας ενεργοποιητής και ένας αισθητήρας πίεσης. Ουσιαστικά πρόκειται για μία εύκολα κατανοητή, αλλά ταυτόχρονα πανέξυπνη σχεδίαση που δίνει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα συμβατικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων.
Για αυτό απορρίφθηκε το ενδεχόμενο διπλοσύμπλεκτου σασμάν
Η Koenigsegg Jesko αποτέλεσε ουσιαστικά τον αντικαταστάτη της Agera RS. Γιατί, λοιπόν, οι μηχανικοί της σουηδικής φίρμας δεν τοποθέτησαν στο νέο μοντέλο το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη της Agera ή κάποια αναβαθμισμένη έκδοσή του και προχώρησαν στην εξέλιξη ενός νέου; Αρχικά, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στην αγορά κανένα αυτόματο κιβώτιο μονού ή διπλού συμπλέκτη που να μπορεί να «ανταποκριθεί» στα 1.500 Nm ροπής που παράγει ο twin-turbo V8 της Jesko. Τα 7τάχυτα DCT που συναντάμε στους V8 κινητήρες αυτοκινήτων σαν τις Ferrari είναι ικανά να μεταφέρουν μέχρι ένα όριο ροπής της τάξης των 900 Nm. Παράλληλα, έπειτα από έρευνα της σουηδικής φίρμας διαπιστώθηκε ότι αν κατασκευαζόταν ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη ικανό να μεταφέρει τη συγκεκριμένη ροπή, θα ήταν αδύνατο να ζυγίζει κάτω από 200 κιλά, ενώ το νέο σασμάν ζυγίζει μόλις 90 κιλά μαζί με τα υγρά και όλα τα περιφερειακά του εξαρτήματα. Συνεπώς το νέο LST κάνει τα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη να φαίνονται παλιά και σίγουρα πολύ βαριά!
Τεχνολογία UPOD: Κατεβάζεις πολλές ταχύτητες μία κίνηση
Εκτός των πλεονεκτημάτων που προαναφέραμε σε σχέση με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, το LST της Koenigsegg Jesko διαθέτει άλλο ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο. Οι πιο παρατηρητικοί θα έχετε διαπιστώσει ότι, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα μοντέλα της σουηδικής εταιρείας που εξοπλίζονται μόνο με paddles, η Jesko φέρει και έναν επιλογέα. Σε τι χρησιμεύει όμως; Η απάντηση κρύβεται πίσω από την τεχνολογία UPOD (Ultimate Power On Demand), η οποία επιτρέπει στον οδηγό να κατεβάσει αστραπιαία πολλές σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτή η δυνατότητα προσφέρεται λόγω των πολλών συμπλεκτών που, σε αντίθεση με ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, μπορούν για παράδειγμα να αποσυμπλέξουν την 7η σχέση και να συμπλέξουν αμέσως την 4η. Η τεχνολογία UPOD «διαβάζει» την ταχύτητα του οχήματος και τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα, υπολογίζει ανά πάσα στιγμή με ποια ταχύτητα έχουμε μέγιστη ισχύ σε πλήρες φορτίο και μόλις ο οδηγός δώσει εντολή από τον λεβιέ γίνεται βίαιο κατέβασμα. Το LST σε ακραίες περιπτώσεις είναι ικανό να κατεβάσει ακαριαία από 9η σχέση σε 4η προκειμένου να προσφέρει στους επιβάτες τη μέγιστη δυνατή επιτάχυνση.
Το κιβώτιο του αυτοκινήτου των 2,5 εκ. ευρώ
Έχει 9 σχέσεις, 7 συμπλέκτες και 6 εσωτερικά γρανάζια
Αντέχει λίγο πάνω από 1,5 τόνο ροπής
Τι είναι η τεχνολογία UPOD: Κατεβάζεις πολλές ταχύτητες μία κίνηση
Μπήκε στο hypercar Koenigsegg Jesko των 1.600 ίππων
ΟΚ, δεν θα δούμε τέτοιο κιβώτιο. Από όσα αυτόματα έχεις οδηγήσει, ποιο σου άρεσε και σε ποιο αμάξι δεν θα έμπαινες ποτέ ξανά;