Να 'ταν κι άλλο! Το Ford Fiesta ST ρίχνει τίτλους τέλους κι εμείς θα καταπιαστούμε τις «μαγικές» λειτουργίες του τελευταίου hot hatch της Ford. Από τα 200 άλογα και έξτρα 30 Nm ροπής, μέχρι το Launch Control, τι πρέπει να ξέρω για το μικρό... αγωνιστικό;
Βουτώντας κατευθείαν στα βαθιά, το ανανεωμένο Ford Fiesta ST μένει πιστό και «φορά» τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα τριών κυλίνδρων 1,5 EcoBoost. Δημιούργημα του αγωνιστικού τμήματος της εταιρείας με το μπλε οβάλ, Ford Performance, ο συγκεκριμένος κινητήρας αποδίδει 200 άλογα και είναι σχεδιασμένος για την τρίτη γενιά του Ford Fiesta ST.
Turbo-lag; Ξεχάστε το!
Στον 1.500άρη EcoBoost ενσωματώνονται μπόλικες τεχνολογίες με σκοπό να εξαφανιστεί το turbo-lag. Πιο συγκεκριμένα, έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά με αλουμίνιο, ενώ η πολλαπλή εξαγωγής είναι ενσωματωμένη στον κορμό του κινητήρα, ώστε να επιτυγχάνεται μέγιστη εκμετάλλευση της ενέργειας των καυσαερίων. Για την ακρίβεια, ο σωλήνας τροφοδοσίας του turbo έχει σχεδιαστεί στο εσωτερικό του με τέτοιο τρόπο, ώστε τα καυσαέρια να στροβιλίζονται προς τη φορά που πρόκειται να έρθουν σε επαφή με τη φτερωτή της τουρμπίνας από πριν. Με τον τρόπο αυτό, μειώνονται οι αεροδυναμικές απώλειες και ο χρόνος απόκρισής της.
Από εκεί και πέρα, η τουρμπίνα είναι χαμηλής αδράνειας μικτής ροής χάρη στο σύστημα RAAX που σημαίνει Radial/Axial. Μέσω αυτού, τα καυσαέρια εισέρχονται με συγκεκριμένο τρόπο στην φτερωτή, κάτι που μειώνει την αδράνειά τους κατά 40% και βελτιώνει τον χρόνο απόκρισης. Ακόμη, υπάρχει ξεχωριστός knocksensor για κάθε κύλινδρο και σύστημα διπλής έγχυσης ως πηγή τροφοδοσίας. Δηλαδή, διαθέτει σύστημα παροχής καυσίμου υψηλής πίεσης εντός του κυλίνδρου (άμεσος ψεκασμός) και χαμηλής στους αυλούς εισαγωγής (έμμεσος ψεκασμός). Η συγκεκριμένη συνεργασία αποφέρει υψηλή αποδοτικότητα και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Εκτός των παραπάνω, οι μειωμένες τριβόμενες επιφάνειες φέρνουν υψηλή αποδοτικότητα (και μειωμένες εκπομπές ρύπων), ενώ συγχρόνως οι θερμικές απώλειες είναι χαμηλότερες λόγω της απουσίας ενός κυλίνδρου, όχι μόνο λόγω της τριβής, αλλά και λόγω των μειωμένων αναγκών του σε λίπανση και ψύξη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα συστήματα λίπανσης και ψύξης «κλέβουν» ενέργεια του κινητήρα και σίγουρα ένας τρικύλινδρος μπορεί να εξοικονομήσει μεγάλο ποσοστό αυτής της ενέργειας.
Έχει έξτρα 30 Nm ροπής και Launch Control που «εκτοξεύει» το 0-100 χλμ./ώρα
Συγκριτικά με το pre-facelift μοντέλο, το ανανεωμένο Ford Fiesta ST διατηρεί συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές όπως το ανεξάρτητο σύστημα διπλού μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων για να εξασφαλίζεται σωστή καύση του μείγματος σε όλο το εύρος στροφών (Ti-VCT). Μπορεί, όμως, ένας κινητήρας χωρητικότητας 1,5 λτ. να προσαρμοστεί στις «απαιτήσεις» ενός hot hatch μοντέλου; Η απάντηση είχε δοθεί ήδη από το 2017 και τον τότε υπεύθυνο εξέλιξης της Ford, Joe Bakaj. «Η χωρητικότητα των 500 κ.εκ. ανά κύλινδρο είναι η σωστή για την καλύτερη θερμική απόδοση. Εξάλλου δεν χρειαζόμαστε να κάνουμε τα αυτοκίνητα πιο δυνατά. Χρειαζόμαστε να τα κάνουμε πιο ελαφριά». ¶ποψη η οποία πάνω στον δρόμο βρίσκει τέλεια εφαρμογή.
Βάζοντας στο παιχνίδι αυτό που έχει σημασία, τους αριθμούς, το Ford Fiesta ST έχει 200 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. και τελική ταχύτητα 230 χλμ./ώρα. Αυξημένη είναι η ροπή, σε ποσοστό 10%, από τα 290 στα 320 Nm, από τις 1.600 μέχρι τις 4.000 σ.α.λ.. Στο κομμάτι των επιδόσεων, το νέο hot hatch της Ford επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε 6,5 δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με τις δοκιμές στα πρότυπα του WLTP, το Ford Fiesta ST έχει μέση κατανάλωση 6,1-6,8 λτ./100 χλμ. και εκπομπές C02 139-153 γρ./χλμ..
Φυσικά, δεν ξεχνάμε και το σύστημα Launch Control, το σύστημα ελέγχου επιτάχυνσης δηλαδή, που είναι σε θέση να ελέγχει τη δύναμη του κινητήρα, αλλά και της πρόσφυσης. Αξιοποιώντας την μεγάλη δύναμη του 1.500άρη EcoBoost, πετυχαίνει την μέγιστη δυνατή επιτάχυνση στο 0-100 χλμ./ώρα μέσω ESC, Traction Control και των συστημάτων Torque Vectoring και Torque Steer Compensation.
Πώς ενεργοποιώ το Launch Control;
- σταματώ πλήρως το Fiesta ST
- βάζω το σύστημα Launch Control από το αντίστοιχο κουμπί του τιμονιού (βγαίνει ειδικό εικονίδιο με καρό σημαίες στον πίνακα οργάνων
- κολλάω στο πάτωμα τον συμπλέκτη και το πεντάλ του γκαζιού
- το αυτοκίνητο ανεβάζει στροφές μέχρι τις 4.000 σ.α.λ.
- μόλις φτάσει σε βέλτιστες συνθήκες, μου «λέει» να αφήσω το συμπλέκτη
The Last One: Αυτό είναι το τελευταίο Ford Fiesta ST
«Φορά» τον 1,5 EcoBoost με 200 άλογα
Έχει έξτρα 30 Nm ροπής
Με special τεχνολογίες που εξαφανίζουν το turbo-lag
Όσα πρέπει να ξέρεις για το Launch Control
Το παραμύθι του Ford Fiesta ST. Υπάρχει καλύτερο hot hatch; Τι λες;