Μετά την Peugeot, Lexus και Toyota βάζουν και αυτές στο παιχνίδι τα τετράγωνης σχεδίασης τιμόνια. Είναι μία μοντέρνα τάση εργονομίας που θα επικρατήσει ή ο κόσμος μένει πιστός στην κλασική, στρογγυλή στεφάνη του τιμονιού;
Είναι σημείο αναφοράς σε κάθε νέο μοντέλο της. Από το παλαιότερο ηλικιακά 208 μέχρι το ολοκαίνουργιο coupe crossover 408, η i-Cockpit καμπίνα της Peugeot αποτελεί σχεδιαστικό highlight. Με την πάροδο των χρόνων προφανώς και αλλάζουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες του design (π.χ. στα 308 και 408 η οθόνη αφής βρίσκεται στην «καρδιά» του ταμπλό και δεν είναι «αιωρούμενη»), ένα πράγμα όμως παραμένει αναλλοίωτο. Το μικρό, τετραγωνισμένης σχεδίασης τιμόνι είναι σημείο αναφοράς και μπορεί να πει κανείς ότι φέρνει μία μικρή... επανάσταση.
Νέο τετράγωνο τιμόνι χωρίς κολόνα από Lexus& Toyota
Σχετικά παραπλήσιο, τουλάχιστον σχεδιαστικά, είναι το νέο τιμόνι των Toyota και Lexus. Αναφερόμαστε στο hi-tech τιμόνι One Motion Grip steer-by-wire που είδαμε στα ολοκαίνουργια αμιγώς ηλεκτρικά bZ4X και RZ 450e. Αυτό που φαίνεται με γυμνό μάτι είναι το τετράγωνο design, στο κάτω μέρος του. Τεχνολογικά, το συγκεκριμένο τιμόνι δεν έχει μηχανική σύνδεση, ενώ λάμπει δια της απουσίας της και η παραδοσιακή κολόνα τιμονιού που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Αντίθετα, χρησιμοποιείται μια ηλεκτρική σύνδεση για την αποστολή της πληροφόρησης από το τιμόνι και τους τροχούς. Για αυτό, ωστόσο, θα αναφερθούμε στη συνέχεια.
Γιατί φτιάχτηκαν τα στρογγυλά τιμόνια;
Ας επιστρέψουμε, όμως, στο θέμα μας. Για όσους δεν γνωρίζουν, η κατασκευή στρογγυλής στεφάνης στα τιμόνια εξυπηρετεί την εργονομία του. Στόχος τους είναι σε κλίση να υπάρχει ένα μέρος τους κάτω από το χέρι του οδηγού. Ειδικά στην όπισθεν, με το βλέμμα πίσω, το στρογγυλό τιμόνι, όπου και να το αφήσεις, ξέρεις που θα το ξαναβρείς.
Το σταδιακό... ίσιωμα
Στην πραγματικότητα, βέβαια, το τιμόνι είναι ένας αρκετά πιο περίπλοκος μηχανισμός, ο οποίος αναδιαμορφώνεται διαρκώς. Για παράδειγμα, το κάτω μέρος του «ίσιωσε», μιας και οι κατασκευαστές των σπορ αυτοκινήτων ήθελαν να φέρουν την θέση οδήγησης όσο πιο οριζόντια και χαμηλή γίνεται. Έτσι, κατέβασαν το τιμόνι όσο πιο κοντά στα πόδια γίνεται, όπου βολεύει και περισσότερο. Το πάνω μέρος, τώρα, «ίσιωσε» διότι τα τιμόνια έχουν μικρότερο μέγεθος. Αφού υπάρχει υποβοήθηση, δεν χρειάζεται να είναι μεγάλα να λειτουργούν σαν τροχαλίες.
Και με την όπισθεν; Δεν χρειάζεται να ξέρεις πού θα πιάσεις το τιμόνι. Σπάνια θα κοιτάξεις πίσω για πολλή ώρα, καθώς την δουλειά την κάνει η κάμερα οπισθοπορείας. Στην χειρότερη, υπάρχουν αισθητήρες παρκαρίσματος που θα σε προειδοποιήσουν.
Εσύ πώς τρως την πίτσα; Στρογγυλή ή τετράγωνη;
Τα τετράγωνα τιμόνι στο i-Cockpit της Peugeot
Παρόμοια λογική στο τιμόνι χωρίς κολόνα των Lexus και Toyota
Γιατί φτιάχτηκε στρογγυλή η στεφάνη στα τιμόνια
Το σταδιακό «ίσιωμα» και σε τι εξυπηρετεί
Είναι μόδα ή εργονομία; Εσύ θες κλασικό στρογγυλό τιμόνι ή βολεύει περισσότερο να έχει και «ίσιες», τετράγωνες επιφάνειες;