Άραγε σε 40 χρόνια από τώρα η Ford Mustang Mach-e GT θα έχει την ίδια αίγλη όπως έχει τώρα μια Mustang του 1967; Θα βλέπουν οι επόμενες γενιές κάποιο ηλεκτρικό Toyota όπως βλέπουμε εμείς το Supra;
Η μεγάλη αλλαγή στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όχι μόνο είναι προ των πυλών, αλλά είναι ήδη εδώ. Σιγά-σιγά αφήνουμε πίσω το κλασικό καύσιμο και περνάμε στην εποχή του ρεύματος και της άμεσης εκτόνωσης της ροπής. Αν και στο τομέα των επιδόσεων τα ηλεκτρικά δεν έχουν αντίπαλο, θα μπορέσουν ποτέ τα σημερινά μοντέλα να γίνουν τα «θρυλικά» του μέλλοντος, όπως συμβαίνει με τη BMW M3 E30, το Nissan Skyline KPGC110, τη Ford Mustang GT500, το Renault 5, το Citroen 2CV ή τη Ferrari Dino 246.
Η μπαταρία κάνει δύσκολα τα πράγματα.
Μπορεί τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούνται από λιγότερα μέρη και η συντήρηση τους (στο τομέα του service) να κοστίζει λιγότερα σε σχέση με τα θερμικά, αλλά έχουν ένα μεγάλο μειονέκτημα. Φυσικά μιλάμε για την μπαταρία, η οποία στο πέρασμα του χρόνου με μαθηματική ακρίβεια θα χρειαστεί αντικατάσταση. Ακόμα κι αν ο κάτοχος είναι ευλαβικός στο τρόπο φόρτισης και λειτουργία της, είναι σίγουρο ότι θα χάσει ένα σημαντικό μέρος της απόδοσης της που θα την κάνει ουσιαστικά άχρηστη. Αυτή τη στιγμή, μια μέση μπαταρία κοστίζει πάνω από 10.000 ευρώ, πρέπει αναγκαστικά να πας σε επίσημο συνεργείο για να την αλλάξεις και σίγουρα δεν υπάρχει στα «μεταχειρισμένα».
Πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, πολλές σκοτούρες
Ένα ακόμα σημαντικό μειονέκτημα των ηλεκτρικών είναι τα πολλά ηλεκτρονικά συστήματα που διαθέτουν. Βασικά πιο πολύ μοιάζουν υπολογιστές με ρόδες, παρά σαν αυτοκίνητα. Αν κι αυτό δεν είναι αναγκαστικά κακό στο τομέα της οδήγησης, αφού τα επίπεδα ασφάλειας που προσφέρουν είναι σαφώς ανώτερα, στο θέμα της συντήρησης ίσως είναι αρνητικό. Πως θα συμπεριφερθούν στο πέρασμα του χρόνου; Τι θα γίνει αν το λογισμικό «χτυπήσει» και δεν θα υπάρχει τρόπος να αναβαθμιστεί ή να ξεπεραστεί. Σίγουρα είναι κάποιες σκέψεις που θα αποτρέψουν συλλέκτες να κρατήσουν ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο ή κάποιος να αγοράσει ένα μοντέλο 30 χρονών.
Πολύ πιο δύσκολη η συντήρηση τους
Μιλώντας για το τώρα, είναι αρκετά δύσκολη η συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκίνητου εκτός των εξουσιοδοτημένων συνεργείων. Aftermarket ανταλλακτικά δεν υπάρχουν σε πληθώρα, η μπαταρία και το λογισμικό αυτή τη στιγμή είναι μονοπώλιο των επίσημων service και ότι μπαίνει μετά τις λέξεις «ηλεκτρικό αυτοκίνητο» κοστίζει αρκετές εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ. Μάλιστα δεν είναι καν βέβαιο αν οι εταιρείες ανταλλακτικών θα μπουν στη διαδικασία να συνεχίζουν να φτιάξουν προϊόντα για ηλεκτρικά όταν αυτά σταματήσουν να παράγονται από τις αντιπροσωπίες. Αυτά πιθανότατα θα μειώσουν τον ενθουσιασμό για την απόκτηση ενός «κλασικού» ηλεκτρικού αυτοκινήτου που στο τέλος θα κάθεται άψυχο στο γκαράζ επειδή δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Ποια ηλεκτρικά θα μπορούσαν να γίνουν θρυλικά;
Πάντως υπάρχουν μερικά ηλεκτρικά «θηρία» που θεωρητικά θα μπορούσαν να γίνουν θρυλικά, όπως η Mercedes SLS AMG Electric Drive του 2013 και το Audi R8 e-tron του 2015, τα οποία δημιουργήθηκαν από μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά σε όχι περισσότερες από 100 μονάδες. Επίσης ένα μοντέλο της Rimac, της κροατικής εταιρείας των ηλεκτρικών supercars, θα μπορούσε να αποκτήσει μια άλλη αίγλη στο μέλλον. Βέβαια όλα αυτά θα έχουν αξία, μόνο αν οι κατασκευαστές τους δεν τα αφήσουν στην μοίρα του στο πέρασμα του χρόνου.
Άρα θα βλέπουμε στο μέλλον κάποια ηλεκτρικά μοντέλα όπως βλέπουμε σήμερα μια Mercedes SLS του 1960 ή ένα Honda NSX; Κάνεις δεν το ξέρει, αφού δεν γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Ίσως να δούμε τα κλασσικά αυτοκίνητα του σήμερα να φοράνε ηλεκτροκινητήρες ή ίσως να έρθει ο κόσμος τούμπα και να μην περάσουμε στην ηλεκτροκίνηση. Σημασία έχει ότι όσο υπάρχουν άνθρωποι που αγαπάνε το αυτοκίνητο, τόσο θα υπάρχουν μοντέλα που θα αφήνουν το στίγμα τους.
Θα μπορέσει ένα ηλεκτρικό Honda, να φτάσει τη φήμη του NSX;
Τα πολλά ηλεκτρονικά και η ζωή των μπαταριών προβληματίζουν.
Δεν μπορείς καν να τα επισκευάσεις στο γκαράζ σου!
Εσύ θα αγόραζες ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να το κάνεις ιστορικό;