Μπορεί να πηγαίνει ηλεκτρικά μέχρι και 650 χιλιόμετρα και ενώ «καίει» βγάζει νερό, πιο καθαρό από γάλα. Τι πρέπει να ξέρω για το πρώτο υδρογονοκίνητο όχημα παραγωγής στον κόσμο, Toyota Mirai;
Είναι το υδρογονοκίνητο «αδερφάκι» του Prius. Μιλάμε για το Toyota Mirai, το σεντάν που το 2014 έγινε το πρώτο υδρογονοκίνητο όχημα παραγωγής παγκοσμίως. Αξιοποιώντας την τεχνολογία «Toyota Hydrogen Fuel Cell» το Mirai έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων, «καίει» υδρογόνο και εκπέμπει πόσιμο νερό από την εξάτμισή του! Νερό, που έχει ειπωθεί το 2014 για το 1ης γενιάς σεντάν, ότι είναι πιο ασφαλές από το γάλα, μιας και περιέχει λιγότερες οργανικές προσμίξεις!
Υπάρχει παντού στον κόσμο υδρογόνο
Όπως θα δούμε στη συνέχεια, έχουμε να κάνουμε με ένα διαφορετικό είδος ηλεκτρικού μοντέλου. Για αυτό και το 2014 όταν και πρωτολανσαρίστηκε θεωρήθηκε ως το μέλλον της αυτοκίνησης. Πλέον μετράει δύο γενιές (η 2η το 2020) αποτελώντας μία hi-tech επιλογή σε συγκεκριμένες αγορές (π.χ. ΗΠΑ, Ιαπωνία και Κίνα) στις οποίες το υδρογόνο θεωρείται ένας από τους βασικούς παράγοντες για μια κοινωνία χωρίς αέριους ρύπους και ουδέτερη σε άνθρακα. Εξάλλου, το υδρογόνο αποτελεί το 70% της ύλης του γνωστού σε εμάς σύμπαντος, για αυτό και η αξιοποίησή του θα μπορούσε να λύσει μακροπρόθεσμα πάρα πολλά προβλήματα.
Παράγει ρεύμα από υδρογόνο με αντίστροφη ηλεκτρόλυση
Ας γνωρίσουμε καλύτερα την τεχνολογία FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles), η οποία χρησιμοποιεί το φαινόμενο της ηλεκτρόλυσης για να πράξει ρεύμα μέσω του υδρογόνου. Όπως είπαμε νωρίτερα, το Toyota Mirai είναι τύποις ηλεκτρικό, μόνο που δεν αντλεί την ενέργειά του από μπαταρίες που φορτίζουν από πρίζα ή από κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ρόλο γεννήτριας. Αντιθέτως, «καίει» ρεύμα από την παραγωγή νερού.
Αρχικά, γεμίζεις τις τρεις δεξαμενές χωρητικότητας 5,6 κιλών με πεπιεσμένο υδρογόνο (σε πίεση 700 bar). Το πεπιεσμένο υδρογόνο που είναι αποθηκευμένο στις κυψέλες καυσίμου (μπαταρία) συναντά τον αέρα που εισέρχεται από την γρίλια εισαγωγής, το οξυγόνο δηλαδή. Στις κυψέλες καυσίμου γίνεται μία συγκεκριμένη χημική αντίδραση (ηλεκτρόλυση) Το υδρογόνο απελευθερώνει ηλεκτρόνια τα οποία μεταφέρονται στο αντίθετο ηλεκτρόδιο και συναντούν το οξυγόνο. Αυτή η κίνηση των ηλεκτρονίων, παράγει τον ηλεκτρισμό, ο οποίος τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ η ένωση του υδρογόνου με το οξυγόνο παράγει νερό, το οποίο αποβάλλεται από την «εξάτμιση».
Φουλάρει στο 5λεπτο και σε πάει μέχρι 650 χλμ.
Στα πίσω καθίσματα του Toyota Mirai εδράζει ένας ηλεκτροκινητήρας σταθερού μαγνήτη. Αυτός, αποδίδει 182 άλογα και 300 Nm ροπής, με την πλεονάζουσα ενέργεια από τις κυψέλες καυσίμου να φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου 4 αμπερωρίων. Όπως σε κάθε ηλεκτροκίνητο μοντέλο, έτσι και στο Mirai σε κάθε φρενάρισμα επέρχεται αναγεννητική πέδηση που συμπληρώνει απώλειες ισχύος στην μπαταρία.
Ικανοποιητικές είναι οι επιδόσεις του ιαπωνικού σεντάν, με 0-100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 9,0 δλ.. Εκείνο που μετράει περισσότερο, είναι πως καταφέρνει αυτονομία που προσεγγίζει τα 650 χλμ., με το χρόνο που απαιτείται για να γεμίσετε στους ειδικούς σταθμούς ανεφοδιασμού να μην είναι παραπάνω από 3-5 λεπτά.
Το Mirai καθαρίζει 4.730.400 λίτρα αέρα κάθε 10.000 χλμ.
Εκμεταλλευόμενο τις δυνατότητες της τεχνολογίας Hydrogen Fuel Cell Electric του Toyota Mirai δεν είναι απλώς ένα μη ρυπογόνο όχημα. Αντιθέτως, έχει τη δυνατότητα να καθαρίζει τον αέρα ενώ ταξιδεύεις, συγκρατώντας τους επιβλαβείς ρύπους. Υπεύθυνο για αυτό είναι το σύστημα καθαρισμού του αέρα Air Purification System από το οποίο ο αέρας που εισέρχεται στην κυψέλη καυσίμου ρέει μέσω ενός φίλτρου ενεργού άνθρακα. Στην πράξη και σύμφωνα με την εταιρεία, το Mirai καθαρίζει 4.730.400 λίτρα αέρα κάθε 10.000 χλμ.. Αυτό το νούμερου αντιστοιχεί με την ποσότητα την οποία αναπνέει ένας ενήλικας το χρόνο. Γιατί λοιπόν να σταματήσουμε στο μηδέν όταν μπορούμε να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο;
«Καίει» υδρογόνο και έχει αυτονομία 650 χιλιόμετρα
Φουλάρει σε 3-5 λεπτά
Έχει αυτονομία έως 650 χιλιόμετρα
Βγάζει 182 άλογα και 300 Nm ροπής
Εκπέμπει καθαρό νερό, πιο καθαρό κι από γάλα
Λόγω νομοθεσίας, δεν έρχεται στην Ελλάδα. Θα το σκεφτόσουν; Υπάρχει προοπτική στο υδρογόνο;