Η υβριδική τεχνολογία στα αυτοκίνητα είναι πλέον αρκετά διαδεδομένη και ξέρουμε ότι το ατού τους είναι η οικονομία σε καύσιμο. Γιατί;
Πώς λοιπόν λειτουργούν τα υβριδικά αυτοκίνητα;
Ως βάση ενός υβριδικού αυτοκινήτου είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Αυτός, ανάλογα με την κατηγορία, έχει διάφορους ρόλους. Μπορεί για παράδειγμα, όπως γίνεται στα ήπια υβριδικά, να επωμίζεται το μεγαλύτερο ή ολόκληρο το βάρος των αναγκών μετακίνησης, ή όπως συμβαίνει σε πλήρως υβριδικά, να παράγει απλά το ρεύμα που χρησιμοποιεί ο ηλεκτροκινητήρας για την μετακίνηση. Ή οτιδήποτε ενδιάμεσα.
Και μετά έχουμε τον ηλεκτροκινητήρα– και εκείνος μπορεί να παίξει διάφορους ρόλους. Στα ήπια υβριδικά μπορεί να βοηθά στις εκκινήσεις ή ακόμα και να σας μετακινήσει αποκλειστικά ηλεκτρικά πολύ σιγά για μικρή απόσταση (π.χ. καθώς παρκάρετε), συνεισφέροντας στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Στα πλήρως υβριδικά και ιδιαίτερα στα υβριδικά εξωτερικής φόρτισης ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να σας εξασφαλίσει αρκετά χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητό σας περισσότερο ως αμιγώς ηλεκτρικό.
Βέβαια για να ακριβολογούμε, η ηλεκτρική αυτονομία έχει κατά βάση να κάνει περισσότερο με τις μπαταρίες, όχι με τα μοτέρ. Όσο μεγαλύτερη η μπαταρία, τόσο περισσότερα τα ηλεκτρικά χιλιόμετρα γενικά. Οπότε θα μπορούσε κάποιος να πει ότι οι τρεις τύποι υβριδικών διαχωρίζονται και από τα μεγέθη των μπαταριών – σωστός θα ήταν. Οι εν λόγω μπαταρίες λοιπόν, συνήθως λιθίου-ιόντων, φορτίζονται ποικιλοτρόπως. Από θερμικό κινητήρα ή από πρίζα, όπως προαναφέραμε, αλλά και από συστήματα ανάκτησης ενέργειας που μετατρέπουν την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρισμό. Εκτός της χωρητικότητας, σημαντικό χαρακτηριστικό μιας μπαταρίας είναι, ιδιαίτερα σε όσα οχήματα μπαίνουν στην πρίζα, η ταχύτητα φόρτισης.
Τα συν και τα πλην της υβριδικής τεχνολογίας
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης υβριδικής τεχνολογίας είναι προφανή: οι ηλεκτροκινητήρες συνεισφέρουν στη μείωση της κατανάλωσης και επομένως αυξάνουν την οικονομία. Γενικά μιλώντας, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα με αποκλειστικά θερμικούς κινητήρες τα υβριδικά αποδίδουν τη μέγιστη οικονομία σε συνθήκες κίνησης, μποτιλιαρίσματος, φαναριών και γενικά πόλης. Και στις μεγάλες διαδρομές με υψηλές ταχύτητες προσφέρουν κέρδη, αλλά όχι τόσο σημαντικά. Καταναλώνουν λιγότερο, άρα εκπέμπουν και λιγότερο. Και επειδή στις περισσότερες χώρες η μείωση των ρύπων επιδοτείται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από την κυβέρνηση, έχουν εκπτώσεις στα τέλη, για παράδειγμα.
Υπάρχουν και κάποια μειονεκτήματα ωστόσο. Τα υβριδικά μοντέλα κοστίζουν περισσότερο για να τα αγοράσετε, ενώ είναι και πιο σύνθετα στη συντήρηση λόγω του επιπλέον ηλεκτρικού συστήματος. Οι μπαταρίες έχουν ακόμα υψηλό κόστος αντικατάστασης αλλά οι εγγυήσεις τους είναι μεγάλες, επομένως θα πρέπει να δείτε τι εγγυήσεις παρέχει η κάθε εταιρεία.
Ακόμα και ως ενδιάμεσος σταθμός από την κίνηση με μοτέρ εσωτερικής καύσης στην αμιγή ηλεκτροκίνηση, που η τάσεις της εποχής μας θέλει να έχει εφαρμοστεί σχεδόν αποκλειστικά σε λίγες δεκαετίες από τώρα, η υβριδική τεχνολογία έχει μέλλον μπροστά της. Προσφέρει σοβαρά πλεονεκτήματα, και τα μειονεκτήματά της είναι αντιστρόφως ανάλογα από τα πλεονεκτήματα που σου προσφέρει.
Sponsored by bitros.com