Βενζινοκίνητο ή diesel; Τι με συμφέρει να αγοράσω;
5/2/2021
Θέλεις να αγοράσεις αυτοκίνητο και δεν μπορείς να αποφασίσεις μεταξύ βενζίνης και πετρελαίου; Δες τα υπέρ και κατά του κάθε καυσίμου και κάνε την καλύτερη επιλογή!
Έχεις αποφασίσει να αγοράσεις αυτοκίνητο, αλλά δεν έχεις καταλήξει με ποιο καύσιμο θα κινείται; Μια τέτοια απόφαση είναι λογικό να μην είναι πάντα εύκολή, ειδικά τα τελευταία χρόνια που το πετρέλαιο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.
Κινητήρας πετρελαίου η βενζίνης; Είναι γεγονός πως οι περισσότεροι αγοράζουν σκεφτόμενοι την τσέπη τους. Σε αυτή την περίπτωση, πράγματι, οι ντίζελ κινητήρες καταναλώνουν λιγότερο και το πετρέλαιο είναι φθηνότερο από την βενζίνη. Τα ντίζελ μοντέλα όμως, είναι αρκετά έως πολύ πιο ακριβά.
Έτσι, ένας οδηγός που κάνει λιγότερα από 10 χιλιάδες χιλιόμετρα το χρόνο, θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να κάνει απόσβεση τα παραπάνω χρήματα που έδωσε για το πετρελαιοκίνητο. Αντίθετα, στην περίπτωση του οδηγού που κάνει περισσότερα από 15 χιλιάδες χιλιόμετρα το χρόνο, η επιλογή ενός ντίζελ κινητήρα θα του έφερνε κέρδος από την κατανάλωση μετά από περίπου 5 χρόνια.
Εφόσον μιλάμε πάντως για την τσέπη μας, πρέπει να υπολογίσουμε και την μεταπωλητική αξία που θα έχει το αυτοκίνητο που θα αγοράσουμε. Με τα ντίζελ να μην μπορούν να πιάσουν τα υπάρχοντα όρια ρύπων και την ευρωπαϊκή ένωση να ανακοινώνει πως θα κάνει εκείνη τους ελέγχους μετά τα σκάνδαλα με τις ψεύτικες μετρήσεις και θα επιβάλλει ακόμα αυστηρότερα όρια άμεσα, η δημοτικότητα των ντίζελ πέφτει.
Αυτό το βλέπουμε και από τις όλο και περισσότερες πόλεις παγκοσμίως που επιβάλλουν περιορισμούς στα πετρελαιοκίνητα και έχουν στόχο να τα απαγορεύσουν τελείως μέσα στα επόμενα χρόνια, αλλά και στις αυτοκινητοβιομηχανίες που μια μια, εγκαταλείπουν την εξέλιξή του. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πως μαζί με την δημοτικότητα των ντίζελ θα πέσουν και οι τιμές τους και κυρίως στην περίπτωση των μεταχειρισμένων.
Λαμβάνοντας υπόψιν αυτά, και σε συνδυασμό με τους σύγχρονους βενζινοκινητήρες, που έχουν καταφέρει να ρίξουν την κατανάλωση, πλησιάζοντας αυτούς του πετρελαίου και ξεπερνώντας τους σε επιδόσεις, σήμερα η επιλογή ενός πετρελαιοκίνητου, φαντάζει ιδανική μόνο για οδηγούς που «γράφουν» πολλά χιλιόμετρα μέσα στο χρόνο.
Τι γίνεται με τους ρύπους;
Επειδή όμως χωρία από τον εαυτό μας πρέπει να σκεφτόμαστε και το περιβάλλον που ζούμε ας δούμε τι γίνεται με τους ρύπους.
Η παραγωγή CO2 από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης προκύπτει σε συνάρτηση με την κατανάλωση που σε κάθε περίπτωση τα diesel είναι πιο οικονομικά. Από την άλλη όμως το CO2 δεν είναι άμεσα επιβλαβής ρύπος για το περιβάλλον. Αθροιστικά βέβαια οφείλεται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά δεν είναι άμεσα επιβλαβής, όσο τα ΝΟx (οξείδια του αζώτου), τα οποία παράγει η καύση του diesel λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που απαιτεί.
Τα ΝΟx εκτός από την όξινη βροχή προκαλούν και σοβαρές επιπλοκές στην υγεία του ανθρώπου. Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διάφορους τρόπους για την μείωση ή την παγίδευση των ΝΟx, που όμως αυξάνουν το κόστος των πετρελαιοκίνητων με το φίλτρο μικροσωματιδίων DPF που χρησιμοποιούν να είναι ακριβό ως ανταλλακτικό αλλά και να απαιτεί μια ιδιαίτερα σχολαστική και απόλυτα συγκεκριμένη διαδικασία για να αντέξει στον χρόνο.
Αναφορικά με το βάρος, οι κινητήρες diesel αντέχουν σε μεγαλύτερες πιέσεις, αφού το καύσιμο αναφλέγεται στο θάλαμο καύσης με μεγαλύτερη συμπίεση και χωρίς τη βοήθεια μπουζί, όπως στους βενζινοκινητήρες, τα υλικά κατασκευής τους είναι πιο ανθεκτικά και πιο βαριά. Συνολικά και εάν προσθέσουμε και τα διάφορα επιπλέον τμήματα ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου (συμπληρωματικό σύστημα προθέρμανσης, επιπλέον ηχομόνωση), η διαφορά με έναν αντίστοιχης ισχύος βενζινοκινητήρα, μπορεί να φτάσει έως και τα 100 κιλά. Ακόμη και το ίδιο το καύσιμο όμως προσθέτει σε βάρος, αφού το πετρέλαιο είναι βαρύτερο ως καύσιμο. Συγκεκριμένα, τα 60 λίτρα πετρελαίου ζυγίζουν εξαιτίας της πυκνότητας του, 7,8 κιλά περισσότερα από αντίστοιχα λίτρα βενζίνης.
Φυσικά, αυτή η διαφορά βάρους επηρεάζει μια σειρά από παράγοντες (κατανάλωση, εκπομπές ρύπων, ενεργητική ασφάλεια κ.ο.κ.), απαιτώντας τη λήψη μέτρων εξισορρόπησης. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα συναντάμε και άλλη δομή ανάρτησης σε ίδια αυτοκίνητα με διαφορετικό καύσιμο που με τη σειρά της προσθέτει βάρος.
Ποιο είναι πιο ισχυρό καύσιμο και τι γίνεται με τις επιδόσεις;
To diesel έχει καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση από την βενζίνη και έτσι μπορεί να διανύσει μεγαλύτερη απόσταση με την ίδια ποσότητα καυσίμου. Η ισχύς των diesel συγκριτικά είναι μικρότερη από τους αντίστοιχης χωρητικότητας βενζινοκινητήρες, όμως η ροπή είναι ψηλότερη και αποδίδεται και σε πιο χαμηλές στροφές. Αυτό βέβαια λειτουργεί και ανασταλτικά για τους diesel γιατί έχουν μικρότερο φάσμα λειτουργίας από τους βενζινοκινητήρες (συνήθως το ωφέλιμο εύρος λειτουργίας τους είναι στις 2.000-3.500 σ.α.λ.) και είναι παράλληλα πιο τραχείς στη λειτουργία τους, με περισσότερους κραδασμούς και αυξημένο θόρυβο.
Από την άλλη οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης είναι ραφιναρισμένοι, έχουν καλύτερο ήχο και ως επί το πλείστον είναι λιγότερο επιβλαβείς για το περιβάλλον, ενώ ανταποκρίνονται με περισσότερη ευκολία στις σπορ αναζητήσεις του οδηγού τους προσφέροντας σε επιδόσεις, καλύτερες επιταχύνσεις από στάση και μεγαλύτερη τελική ταχύτητα. Σε καμία περίπτωση όμως όσο και να έχουν βελτιωθεί, δεν προσεγγίζουν την κατανάλωση των diesel ενώ και ως καύσιμο η βενζίνη είναι ακριβότερη.
Τέλος όσον αφορά στον θόρυβο, με βάση τις μετρήσεις μας, παρατηρείται μια διαφορά της τάξης των 3 με 5 db ανά μέτρησή μας (με 4η και 5η ταχύτητα εν κινήσει, ρελαντί) μεταξύ των diesel και βενζινοκίνητων μικρών, υπέρ βέβαια των δεύτερων.
Τα άλλα καύσιμα που έχουμε ως επιλογή;
Σε ότι αφορά άλλες πηγές καυσίμων που υπάρχουν στην αγορά συναντάμε το υγραέριο (LPG) αλλά και το φυσικό αέριο (CNG). Τα περισσότερα αυτοκίνητα που καταναλώνουν αυτά τα δύο καύσιμα προέρχονται από μετατροπή στον κινητήρα, ενώ αυτά που βγαίνουν κατευθείαν από τα εργοστάσια παραγωγής, είναι περιορισμένα στην ελληνική αγορά.