Ξέρεις πως δουλεύει το διαφορικό;
Διαβάστηκε από 8881 αναγνώστες - 18/12/2022
Τι είναι, τι κάνει και που χρειάζεται το διαφορικό; Ποιος είναι ο ρόλος του διαφορικού σε ένα αυτοκίνητο και γιατί τα μπλοκέ διαφορικά είναι καλύτερα από τα ελεύθερα; Διαβάστε εδώ..
Υπάρχουν, δύο λόγοι που είναι απαραίτητο το διαφορικό σε ένα αυτοκίνητο. Ο πρώτος είναι γιατί χρειαζόμαστε μια τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα της μετάδοσης επιπλέον του κιβωτίου ταχυτήτων, προκειμένου να πολλαπλασιαστεί περαιτέρω η ροπή στρέψης που πηγαίνει τελικά στους τροχούς του οχήματος. Τώρα, το γιατί θέλουμε να πολλαπλασιαστεί η ροπή και άλλο, έχει να κάνει με το μειονέκτημα όλων των θερμικών κινητήρων που δεν είναι άλλο από την χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως, τουλάχιστον στις πολύ χαμηλές στροφές.
Ο δεύτερος λόγος που το χρειαζόμαστε, είναι γιατί πρέπει να υπάρχει ανάλογα με τις συνθήκες διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ, για παράδειγμα σε μια στροφή. Ο τρόπος που γίνεται αυτή η «μοιρασιά» της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών, επί της ουσίας διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα.
Ξέρετε ότι;
Αν και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα διαθέτουν διαφορικό επίσης, όπως αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, εντούτοις λόγω υψηλής παραγωγής ροπής εγγενώς από τις 0 στροφές, δεν διαθέτουν κιβώτιο ταχυτήτων με την κλασική έννοια αλλά έναν απλό μονοβάθμιο μειωτήρα.
Ελεύθερο διαφορικό
Το ελεύθερο διαφορικό είναι ο πιο βασικός τύπος διαφορικού ο οποίος χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων σήμερα. Το βασικό του χαρακτηριστικό είναι ότι μεταδίδει ίση ροπή μεταξύ των δύο τροχών. Το πόση ροπή όμως θα μεταδώσει, εξαρτάται από τον τροχό που μπορεί να παραλάβει την λιγότερη. Για να το καταλάβουμε καλύτερα, έστω ότι σε μια δεδομένη στιγμή ο ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο οδόστρωμα και ο άλλος σε στεγνό. Είναι προφανές ότι ο τροχός που βρίσκεται στο βρεγμένο έχει μικρότερο συντελεστή τριβής από εκείνον που βρίσκεται στο στεγνό και επομένως μπορεί να παραλάβει μικρότερο ποσό ροπής. Από τα παραπάνω προκύπτει, ότι ο τροχός που βρίσκεται στο βρεγμένο, επί της ουσίας «αποφασίζει» και για την ροπή που θα παραλάβει εκείνος που βρίσκεται στο στεγνό. Στην ακραία περίπτωση που ο ένας εκ των δύο τροχών βρίσκεται σε συνθήκες μηδενικής δυνατότητας παραλαβής ροπής, για παράδειγμα πάγος ή τροχός στον αέρα, τότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο χωρίς την δυνατότητα προώθησης.
Ελεγχόμενο διαφορικό (μπλοκέ)
Το ελεγχόμενο διαφορικό σε αντίθεση με το ελεύθερο προσφέρει ανώτερα οδικά χαρακτηριστικά στα οχήματα όπου τοποθετείται. Η βασική του υπεροχή σε σχέση με ένα συμβατικό ελεύθερο διαφορικό, είναι ότι αν ένας τροχός αντιμετωπίζει προβλήματα ελκτικής ή εγκάρσιας πρόσφυσης, τότε το ελεγχόμενο διαφορικό μεταδίδει την ροπή στον συζυγή τροχό, ο οποίος μπορεί να παραλάβει περισσότερη ροπή, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται σημαντικά η δυναμική συμπεριφορά του οχήματος.
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε |