Πώς να καταλάβεις ότι χάλασε η εξάτμιση σου

Διαβάστηκε από 9688 αναγνώστες - 13/7/2018

Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην εξάτμιση του αυτοκινήτου σας; Ποια είναι οι βασικότερες ενδείξεις που πρέπει να σας στείλουν στο συνεργείο;

 
 
Αρχικά: Τι εστί εξάτμιση;
Το σύστημα εξαγωγής ενός κινητήρα είναι υπεύθυνο να μεταφέρει τα καυσαέρια από το θάλαμο καύσης στην ατμόσφαιρα. Η λεγόμενη «εξάτμιση», λοιπόν, μπορεί να δεχθεί κάποια βελτίωση, η οποία θα χρησιμεύσει στην καλύτερη ροή των καυσαερίων, ώστε να γίνει πιο αποδοτική η λειτουργία του κινητήρα. Σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα οι κατασκευαστές «φιμώνουν» τον κινητήρα από το σύστημα εξαγωγής, ώστε να τηρεί όλα τα κριτήρια που επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά στο θόρυβο που παράγει, αλλά και στην ποσότητα εκπομπών ρύπων.
 
Τι μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο σύστημα εξαγωγής καυσίμων;
 Φυσική φθορά (οξείδωση) του σιλανσιέ ή ελληνιστί σιγαστήρας και καζανάκι.
• Φθορά της φλάντζας στο σημείο της ένωσης της πολλαπλής εξαγωγής με την κεφαλή του κινητήρα.
• Να έχουν λασκάρει οι βίδες που συγκρατούν την πολλαπλή εισαγωγής πάνω στην κεφαλή του κινητήρα.
• Σπάνια περίπτωση αλλά πιθανή να έχει ραγίσει η πολλαπλή εξαγωγής (λόγω θερμοκρασίας).
• Όσον αφορά στην πολλαπλή εισαγωγής και σε αυτή την περίπτωση οι φθαρμένες φλάντζες αποτελούν πρόβλημα.
• Η πολλαπλή εισαγωγής στα περισσότερα καινούργια αυτοκίνητα είναι από πλαστικό, έτσι υπάρχει η πιθανότητα να σπάσει.
• Ο σωλήνας της εξάτμισης μπορεί να έχει χτυπηθεί με αποτέλεσμα ή να τρυπήσει ή να κάνει βαθούλωμα.

 
Γιατί χρειαζόμαστε εξάτμιση;
Ο πρώτος και βασικός λόγος είναι ότι, συνήθως, ο οδηγός ή οι επιβάτες του εκάστοτε μηχανοκίνητου βρίσκονται πολύ κοντά στον κινητήρα και, ως εκ τούτου, πρέπει με κάποιον τρόπο να αποτραπεί το ενδεχόμενο να εισπνεύσουν τα βλαβερά και επικίνδυνα καυσαέρια. Τα καυσαέρια ενός βενζινοκινητήρα, πριν περάσουν από το όποιο σύστημα καθαρισμού τους (βλ. καταλυτικός μετατροπέας), περιέχουν δηλητηριώδες μονοξείδιο του άνθρακα (CO), καρκινογόνους άκαυτους υδρογονάνθρακες (HC), ασφυξιογόνο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και διάφορες άλλες ενώσεις, σε μικρότερες συγκεντρώσεις. Στις μέρες μας πέρα από τη προστασία οδηγού και επιβατών, η εξάτμιση φροντίζει και για τη προστασία του περιβάλλοντος, ενσωματώνοντας όλα όσα χρειάζονται για τον... εξαγνισμό των καυσαερίων και τη μετατροπή τους σε «αβλαβή» για τον άνθρωπο αέρια. Εξίσου σημαντική συνεισφορά του συστήματος εξαγωγής είναι πως μειώνει τρομερά τον παραγόμενο θόρυβο του κινητήρα, μιας και «κατευνάζει» την ηχητική ενέργεια των καυσαερίων και επαναφέρει τον θόρυβο του κινητήρα σε ανεκτά επίπεδα! Πέρα από όλα τα παραπάνω το σύστημα εξαγωγής φροντίζει και για την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα. Σε έναν τυπικό βενζινοκινητήρα, το 35-40% της ενέργειας που περιέχεται στο καύσιμο πάει «χαμένο» στην εξάτμιση, υπό μορφή θερμικής, κινητικής και ηχητικής ενέργειας. Το σύστημα εξάτμισης φροντίζει να αξιοποιεί μέρος αυτής της ενέργειας προς όφελος της απόδοσης του κινητήρα, αυξάνοντας την ογκομετρική απόδοση μέσω της βελτίωσης του ποσοστού πλήρωσης των κυλίνδρων.
 

Συνέπειες και ενδείξεις δυσλειτουργίας συστήματος εξάτμισης
• Σε περίπτωση που το καζανάκι έχει τρυπήσει εκτός από το ότι παράγει θόρυβο είναι σχεδόν σίγουρο ότι δε θα χορηγηθεί στο όχημα κάρτα καυσαερίων καθώς τα επίπεδα του οξυγόνου θα είναι πολύ υψηλά. 
• Όταν το πρόβλημα προέρχεται από απώλεια καυσαερίων από την πολλαπλή εξαγωγής, γίνεται άμεσα αισθητό λόγω του θορύβου (σαν φύσημα) ενώ μειώνεται αισθητά και η απόδοση του κινητήρα.
• Στην περίπτωση προβλήματος στην πολλαπλή εισαγωγής έχουμε διαρροή βενζίνης (εκτός από απώλεια καυσαερίων), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πρόκληση φωτιάς, ενώ μειώνεται και η απόδοση του κινητήρα αφού αλλάζει η αναλογία του μείγματος αέρα καυσίμου. Επίσης στις περισσότερες περιπτώσεις ο κινητήρας δεν μπορεί να κρατήσει ρελαντί και εμφανίζει αρρυθμία (ακούσιο ανεβοκατέβασμα ρυθμού περιστροφής).
• Τώρα αν έχει τρυπήσει ο σωλήνας της εξάτμισης έχουμε μείωση απόδοσης, ενώ το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση βαθουλώματος αφού τα καυσαέρια δεν έχουν επαρκή δίοδο εξαγωγής.


3 Tips
- Φροντίστε επαρκώς το σύστημα εξαγωγής του αυτοκινήτου σας, ώστε να μην εκπέμπετε επιβλαβή καυσαέρια, το αυτοκίνητο σας να δουλεύει σωστά, αλλά και για να περνάτε ΚΤΕΟ χωρίς φόβο.
- Μην πατάτε το πεντάλ του γκαζιού όταν βάζετε μπροστά το αυτοκίνητο, επιβαρύνετε τον καταλύτη.
- Μην προσπαθείτε να βάλετε μπροστά έναν καταλυτικό κινητήρα που είναι χαλασμένος, πάνω από 3 - 4 φορές. Προσπαθήστε να εντοπίσετε την βλάβη και έπειτα ξαναπροσπαθήστε.
 
 

Σχετικες Ειδησεις