Εσύ ξέρεις αν το αμάξι σου μπορεί να υποστηρίξει ένα σύστημα υγραεριοκίνησης; Διάβασε τώρα και μάθε για την «Black List», αλλά και για την οικονομία που προσφέρει το LPG.
Πάνω από 90% των υπαρχόντων οχημάτων μπορούν να μετατραπούν σε υγραεριοκίνητα χωρίς κανένα πρόβλημα. Τα υπόλοιπα όμως, πρέπει να προβούν σε βασικές αλλαγές στον κινητήρα τους πριν την μετατροπή. Για το σκοπό, έχει δημιουργηθεί από τον κάθε κατασκευαστή συστήματος υγραεριοκίνησης, μια Μαύρη Λίστα («Black List»). Αυτή η λίστα περιλαμβάνει τα μοντέλα αυτοκινήτων που δεν θα πρέπει να μετατραπούν με το συγκεκριμένο σύστημα. `Αρα δεν ταιριάζει κάθε σύστημα σε κάθε τύπο αυτοκινήτου.
Πριν προβούμε στην εγκατάσταση κάποιου συστήματος υγραεριοκίνησης, πρέπει ο επαγγελματίας μηχανικός να το ελέγξει και κατόπιν να αποφασίσει αν χρειάζεται να προβεί σε κάποια αλλαγή ή μπορεί να συνεχίσει άμεσα στην εγκατάσταση του συστήματος. Αυτό συνεπάγεται πως ο εγκαταστάτης θα ελέγξει προσεκτικά όλα τα μέρη του κινητήρα που έχουν σχέση με την ανάφλεξη και την καύση του καυσίμου.
Αν αυτός ο έλεγχος δεν γίνει από το συνεργείο προτού γίνει η μετατροπή, τότε μπορεί να παρουσιαστούν μετά την μετατροπή μη αναμενόμενα προβλήματα τα οποία θα επιφέρουν δαπανηρές επιδιορθώσεις.
Φυσικά η κάθε εταιρεία που κατασκευάζει κιτ υγραεριοκίνησης έχει τη δικιά της «BlackList» οπότε δεν είναι εφικτό να τις συμπεριλάβουμε στο κείμενο. Ωστόσο, κάποιοι εγκαταστάτες αλλά και μερικές εκ των εταιρειών έχουν αναρτημένες αυτές τις λίστες στα sitesτους.
Οικονομία και γρήγορη απόσβεση χρημάτων
Παρά την γενικότερη αύξηση της τιμής των καυσίμων, το υγραέριο παραμένει η πιο οικονομική λύση στην ελληνική αγορά. Τα τελευταία χρόνια το υγραέριο ως εναλλακτικό καύσιμο κίνησης έχει σκαρφαλώσει στην 1η θέση της προτίμησης του αγοραστικού κοινού για την οικονομική τους μετακίνηση, με όφελος που φτάνει και το 50% σε σχέση με τη βενζίνη, παραμένοντας σταθερά το οικονομικότερο καύσιμο. Αν υπολογίσουμε και ότι πλέον μπορεί να τοποθετηθεί σε σχεδόν όλα τα οχήματα, η τοποθέτηση ενός συστήματος LPG είναι δελεαστικότερη από ποτέ.
Πολλοί οδηγοί προβληματίζονται με το κόστος εγκατάστασης LPG στο αυτοκίνητό τους. Η πολύ φθηνή όμως τιμή του LPG, συμβάλει και στην πολύ γρήγορη απόσβεση του κόστους εγκατάστασης. Για παράδειγμα, έστω ότι διαθέτουμε ένα αυτοκίνητο που παρουσιάζει μέση κατανάλωση 8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, τότε σε ετήσια βάση (δηλαδή για 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο), απαιτούνται 1.200 λίτρα καυσίμου. Με την τιμή της βενζίνης στα 1,502 ευρώ αυτό μεταφράζεται σε 1.802,4 ευρώ/έτος. Βάζοντας υγραέριο η κατανάλωση θα ανέβει περίπου κατά 10% αλλά το LPG είναι τόσο πολύ πιο φτηνό (η μέση τιμή είναι 0.8 ευρώ/κιλό) που τελικά θα προκύψει κέρδος. Πόσο θα είναι αυτό; 497,4 ευρώ/έτος ή 41,45 ευρώ/μήνα. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, που στις μέρες μας, αναμφίβολα «κλείνει» πολλές τρύπες στον προϋπολογισμό, ενώ τα οφέλη για τον καταναλωτή πολλαπλασιάζονται, όταν θα πραγματοποιήσει αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα το χρόνο.
Μάλιστα, σε αυτόν τον υπολογισμό έχουμε λάβει υπ` όψιν ότι το αυτοκίνητο ακόμα και μετά την εγκατάσταση υγραερίου συνεχίζει να καίει μια μικρή ποσότητα βενζίνης κυρίως στο ξεκίνημα και μέχρι να επιτευχθεί μια ελάχιστη θερμοκρασία. Η κατανάλωση αυτή κυμαίνεται κατά προσέγγιση στο 1 λτ./100 χλμ. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι το κόστος εγκατάστασης αποσβαίνεται στον πρώτο ένα με ενάμιση χρόνο και από εκεί και πέρα υπάρχει μόνο κέρδος. Κάτι που προσθέτει πόντους στο LPG είναι το σχετικά μικρό κόστος συντήρησης, καθώς το σύστημα του LPG αποτελείται από εξαρτήματα τα οποία κατά βάση δεν απαιτούν τρομερή συντήρηση, παρά μόνο δύο φίλτρα ανά 20.000 χλμ τα οποία, όμως, δεν είναι ιδιαίτερα δαπανηρά.
Σε ότι αφορά τα πρατήρια, τα δεδομένα έχουν αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν, που υπήρχαν λίγα. Πλέον δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα στον ανεφοδιασμό μας, εφόσον έχει αναπτυχθεί ένα αρκετά μεγάλο δίκτυο πρατηρίων καυσίμων που υποστηρίζει LPG.
Τι να κάνεις μετά την εγκατάσταση Θα πρέπει πάντα να ζητάμε έγγραφη εγγύηση για το σύστημα (κιτ) υγραεριοκίνησης που έχει εγκατασταθεί, που να περιλαμβάνει τον τύπο του συστήματος, καθώς και τη διάρκεια της εγγύησης.
Επίσης, όλα τα μέρη του συστήματος μετατροπής πρέπει να είναι πιστοποιημένα. Ακόμη και μικρά ανταλλακτικά όπως κλιπς και άλλα αναλώσιμα, πρέπει να μπορούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Το προσωπικό του συνεργείου πρέπει να ξέρει το κάθε ανταλλακτικό και τις δυνατότητες του, να έχει αποδεδειγμένη εμπειρία και εκπαίδευση.
Η καλή φροντίδα του LPG περιλαμβάνει να φροντίζουμε, ώστε τα service του συστήματος να γίνονται σχολαστικά, σύμφωνα με τις οδηγίες που ορίζει ο κατασκευαστής.
Τέλος όσον αφορά τα service, θα πρέπει να έχετε υπόψη σας πως, στα πρώτα 1.000 χλμ μετά την τοποθέτηση, να κάνετε τον έλεγχο που ορίζει ο εγκαταστάτης και περιλαμβάνει επιθεώρηση των μηχανικών και ηλεκτρικών μερών του συστήματος, έλεγχο διαρροών υγραερίου ή αντιψυκτικού υγρού του κυκλώματος ψύξης του κινητήρα. Μετά από κάθε service πρέπει να γίνεται επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάτε να αλλάζετε τα φίλτρα του συστήματος.