Υγρά φρένων: Πώς λειτουργούν και πώς να τα ελέγξεις μόνος σου
13/11/2018
Η ασφάλειά σου στο δρόμο εξαρτάται κι από σένα αρκεί να ξέρεις πώς να ελέγξεις μόνος σου κάποια σημαντικά σημεία όπως τα υγρά των φρένων.
Το υγρό φρένων δημιουργεί υδραυλική πίεση ενεργοποιώντας τα πιστόνια των φρένων παίζοντας έτσι καταλυτικό ρόλο στο φρενάρισμα. Για αυτό ακριβώς το λόγο είναι κομβικής σημασίας.
Πώς λειτουργεί:
Το υγρό φρένων φροντίζει για την άσκηση της υδραυλικής πίεσης που σταματάει το όχημα. Το ασυμπίεστο αυτό ρευστό λειτουργεί σε περιβάλλον υψηλής πίεσης και θερμοκρασίας από 100 - 200 βαθμών κελσίου σε φυσιολογικές συνθήκες λειτουργίας. Αν τα φρένα σας μυρίσουν σε κάποια μακρά και απότομη κατηφόρα τότε η θερμοκρασία τους μπορεί να έχει φτάσει και τους 550 βαθμούς κελσίου.
Το υγρό φρένων έχει εξαιρετικά υψηλό σημείο βρασμού για ευνόητους λόγους καθώς αν εξατμιζόταν σε θερμοκρασίες αντίστοιχες με του νερού τότε θα υπήρχε πολύ σοβαρός κίνδυνος να οδηγήσει σε φθορές του συστήματος πέδησης αλλά και σε μη λειτουργία του. Γιατί χρειάζεται ο έλεγχος και πώς να τον κάνεις;
Για να ελέγξεις τα υγρά των φρένων σου δεν χρειάζονται τεχνικές γνώσεις. Αρκεί να ξέρεις πού βρίσκεται το δοχείο και φυσικά ποια είναι η προτεινόμενη από τον κατασκευαστή ποσότητα που πρέπει να περιέχεται.
-Τα υγρά των φρένων βρίσκονται στο χώρο του κινητήρα. Καλό θα είναι την πρώτη φορά που θα το αναζητήσετε να ζητήσετε από κάποιον ειδικό να σας υποδείξει πού ακριβώς είναι.
Η στάθμη των υγρών καλό θα είναι να ελέγχεται τουλάχιστον μία φορά το μήνα και οπωσδήποτε πριν από κάποιο ταξίδι μεγάλης διάρκειας. Συνίσταται μάλιστα τα υγρά να ανανεώνονται κάθε 12 μήνες ανεξαρτήτως των χιλιομέτρων που έχουν διανυθεί.
Γιατί μπορεί να έχει περισσότερο από το τη μέγιστη ένδειξη;
Αν το υγρό εντός του δοχείου υπερβαίνει το σημείο της μέγιστης ένδειξης (αλλά δεν υπερχειλίζει) δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε. Αν αντικαταστήσατε πρόσφατα τα τακάκια είναι πολύ πιθανό να πιέζονται περισσότερο τα έμβολα των φρένων και να ανεβαίνει η στάθμη του υγρού μέσα στο δοχείο. Αντίθετα σε περίπτωση υπερχείλισης του δοχείου ενδέχεται να υπάρξει κίνδυνος φθοράς στις σωληνώσεις του οχήματος.
Τι να κάνετε αν η στάθμη βρίσκεται κάτω από την ένδειξη ΜΙΝ.
Σε περίπτωση που η στάθμη των υγρών δεν ξεπερνά την ένδειξη MIN τότε πρέπει οπωσδήποτε να αποταθείτε σε κάποιον ειδικό. Η χαμηλή στάθμη είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επηρεάσει την απόδοση των φρένων αλλά και την αίσθηση του πεντάλ όπου αμφότερα θα επιδεινωθούν.
Να συμπληρώσω μόνος μου υγρό;
Σε περίπτωση που θεωρήσετε ότι πρέπει να συμπληρώσετε μόνοι σας υγρό στο δοχείο καλό θα ήταν να μελετήσετε πρώτο το βιβλιάριο οδηγιών του κατασκευαστή που βρίσκεται στο όχημά σας. Εκεί θα ενημερωθείτε για τις απαραίτητες προδιαγραφές που πρέπει να έχει το υγρό και θα είστε απολύτως σίγουροι ότι αυτό που θα ζητήσετε και θα προσθέσετε θα είναι το σωστό.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το υγρό φρένων είναι ιδιαίτερα διαβρωτικό και μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο αν έρθει σε επαφή με το ανθρώπινο σώμα. Πριν δοκιμάσετε να το αλλάξετε μόνος σας βεβαιωθείτε πως ξέρετε να το κάνετε σωστά και προμηθευθείτε με προστατευτικά ματιών και ειδικά γάντια. Επιπλέον ξεπλύνετε αμέσως με νερό οτιδήποτε έρχεται σε επαφή με το υγρό φρένων.
Οι τύποι των υγρών φρένων
Βγαίνοντας στην αναζήτηση υγρού φρένων θα ανακαλύψετε ότι διατίθενται σε τέσσερις διαφορετικούς τύπους, τους DOT 3, 4, 5 και 5.1. Οι διαφορές μεταξύ τους σχετίζονται με το ιξώδες του υγρού αλλά και τα σημεία βρασμού. Η πέδηση παράγει μεγάλες θερμοκρασίες και για αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό το σημείο βρασμού του υγρού. Ακολουθήστε κατά γράμμα τις συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος για το υγρό φρένων που ενδείκνυται να χρησιμοποιείται ενώ καλό είναι να γνωρίζετε πως τα υγρά φρένων δεν είναι γενικά εναλλάξιμα και ειδικά το DOT 5 που βασίζεται στη σιλικόνη ενώ τα υπόλοιπα έχουν ως κύριο συστατικό τη γλυκόλη.