2 φωτογραφίες »

Ενεργητική-Παθητική ασφάλεια: Ποια η διαφορά τους;

5/1/2021

Γνωρίζετε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην ενεργητική και την παθητική ασφάλεια; Ας δούμε τα σημαντικότερα συστήματα της εκάστοτε κατηγορίας και πώς γίνεται ένα crash-test.

 
 
Από την εφεύρεση του αυτοκίνητου μέχρι της μέρες μας, η εξέλιξη είναι ραγδαία σε κάθε επίπεδο. Το μεγάλο στοίχημα, όμως, ήταν και παραμένει η ασφάλεια που παρέχει ένα όχημα στους επιβάτες και όχι μόνο. Οι ώρες που έχουν δαπανηθεί σε έρευνες και δοκιμές για την αναβάθμιση της ασφάλειας είναι αμέτρητες, ενώ έχει επικρατήσει να διαχωρίζεται σε δύο κατηγορίες, τη λεγόμενη ενεργητική ασφάλεια και την παθητική ασφάλεια. Σε αυτό το κείμενο θα δούμε αυτά τα δύο, εντελώς διαφορετικά επίπεδα μέσα από τα οποία χωρίζεται ο εξοπλισμός ασφαλείας ενός αυτοκινήτου, τον τρόπο με τον οποίο γίνονται τα crash tests και πως «κατακτώνται» τα πολυπόθητα αστέρια ασφαλείας. Επιπλέον θα δώσουμε έμφαση και σε επαναστατικές τεχνολογίες που ενσωματώθηκαν στα αυτοκίνητα και «κράτησαν» στη ζωή πολλούς ανθρώπους έπειτα από ένα σοβαρό ατύχημα.

Ενεργητική ασφάλεια: Πριν συμβεί το ατύχημα
Η πρώτη ομάδα συστημάτων ασφαλείας στην οποία θα αναφερθούμε είναι η ενεργητική ασφάλεια, δηλαδή όλες εκείνες οι τεχνολογίες που συμβάλλουν στο να αποφευχθεί η σύγκρουση. Σε αυτή την κατηγορία συμπεριλαμβάνονται πολλά εξαρτήματα, από τα αμορτισέρ που καθορίζουν τη δυναμική συμπεριφορά ενός οχήματος, μέχρι και τις υπερσύγχρονες τεχνολογίες αυτόματου φρεναρίσματος, όταν οι αισθητήρες «αντιλαμβάνονται» ότι πρόκειται να γίνει κάποια σύγκρουση. Ακόμα και τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου επηρεάζουν την ενεργητική ασφάλεια, αφού καθορίζουν την απόσταση της πέδησης, αλλά και το κράτημα του αυτοκινήτου.



Αν μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε ένα σύστημα που μεταμόρφωσε κυριολεκτικά την ενεργητική ασφάλεια των αυτοκινήτων, αυτό είναι σίγουρα το ESP. Το ηλεκτρονικό σύστημα ασφάλειας είναι αυτό που θα διατηρήσει την πρόσφυση των ελαστικών, ώστε ο οδηγός να είναι σε θέση να ελέγξει το αυτοκίνητο και να το επαναφέρει στην πορεία του, ή να αποφύγει κάποιο εμπόδιο κάνοντας ελιγμό. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, το αυτοκίνητο φέρει αισθητήρες που «αντιλαμβάνονται» πότε έχει χαθεί η πρόσφυση και μπλοκάρουν τους κατάλληλους τροχούς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο οδηγός να ανακτά τον έλεγχο και να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην πορεία του. Η ιστορία του ESP ξεκίνησε από τη Mercedes-Benz λίγο πριν το 2000 και πλέον βρίσκεται σε κάθε αυτοκίνητο παραγωγής, ενώ είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι από το 2014 έχει γίνει υποχρεωτικό σε κάθε μοντέλο που πωλείται στην ευρωπαϊκή αγορά.

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει