Μάθε τώρα, όσο πιο απλά γίνεται, πως λειτουργεί το σύστημα ESP αλλά και πόσες φορές σε έχει σώσει χωρίς να το έχεις αντιληφθεί. Ένα σύστημα το οποίο βρίσκεται σε όλα τα αυτοκίνητα με εντολή από τον νόμο.
Τα αυτοκίνητα πλέον, τις κρίσιμες στιγμές παίρνουν τον έλεγχο από τον οδηγό και αυτό είναι κάτι που επιβάλλει ο νόμος. Ο λόγος φυσικά για το ESP, το οποίο με εντολή της Ε.Ε. οφείλει να βρίσκεται στο βασικό επίπεδο εξοπλισμού κάθε αυτοκινήτου. Ξέρετε όμως πως δουλεύει το πιο σημαντικό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας;
Η τεχνολογία στον τομέα του αυτοκινήτου δεν παύει να εξελίσσεται και αυτό μόνο ευχάριστο είναι. Πολλά συστήματα έχουν εφευρεθεί για να βγάζουν τους οδηγούς από δύσκολες θέσεις, ή ακόμα καλύτερα να τις προλαμβάνουν. Το σημαντικότερο ονομάζεται ESP και εφόσον βρίσκεται σε κάθε αυτοκίνητο, καλό θα ήταν να ξέρουμε και πως λειτουργεί.
Το ABS αναπτύχθηκε ώστε ακόμα και σε καταστάσεις βίαιης επιβράδυνσης, ο οδηγός να μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση. Πιο απλά ακόμα, η πρόσφυση των ελαστικών διατηρείται και το αυτοκίνητο συνεχίζει να υπακούει στο τιμόνι. Στην ίδια νοοτροπία και με τον ίδιο στόχο αναπτύχθηκε και το σύστημα ESP το οποίο έχει καταφέρει να μειώσει κατά πολύ τον αριθμό των τροχαίων, ειδικά εντός πόλης.
Οι ίδιοι αισθητήρες που χρησιμοποιούνται σε ABS και αντισπίν, αποτελούν και το ESP, κάτι που το κάνει αυτόματα συνέχεια τους, και απόκτημα της σημερινής τεχνολογίας. Πως λειτουργεί όμως;
Τοποθετημένοι αισθητήρες ταχύτητας σε κάθε τροχό, μετράνε σχεδόν 25 φορές το δευτερόλεπτο και καταγράφουν την στιγμιαία απόδοση του τροχού. Εάν κάποια τιμή ξεφεύγει από τα επιτρεπτά όρια, τότε αστραπιαία ενεργοποιείται το σύστημα και φρενάρεται απομονωμένα ο τροχός που δεν έχει την σωστή πρόσφυση. Συνήθως η ενεργοποίηση του ESP γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό, αλλά σε πολλές περιπτώσεις επεμβαίνει «διακριτικά» χωρίς να γίνεται ενοχλητικό. Πάντα κατά την ενεργοποίηση του ο οδηγός πληροφορείται από την ανάλογη φωτεινή ένδειξη στο ταμπλό.
Φαίνεται απλό, μα είναι θαυματουργό. Και αυτό δεν το λέμε εμείς, μα τα νούμερα. Υπολογίζεται πως από το 1995 που πρωτοεμφανίστηκαν τα πρώτα συστήματα ευστάθειας μέχρι και σήμερα, έχουν αποφευχθεί πάνω από 200.000 τροχαία ατυχήματα, μόνο εντός Ε.Ε. Από το 2011 το ESP είναι υποχρεωτικό σε κάθε αμάξι εντός Η.Π.Α και Καναδά, ενώ το ίδιο ισχύει και στην Ευρώπη από το 2014. Αξίζει να σημειώσουμε όμως πως στα περισσότερα αυτοκίνητα υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής απενεργοποίησης του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο σε περιπτώσεις οδήγησης με αλυσίδες στο χιόνι, ρυμούλκησης, ή αγωνιστικής οδήγησης.
Ανάλογα την αυτοκινητοβιομηχανία, το ESP μπορεί να συναντάται με διαφορετικό όνομα, όπως DSC, VDC κτλ. ενώ είτε οι εταιρίες κατασκευάζουν το δικό τους σύστημα οι ίδιες, είτε το προμηθεύονται από την Bosch.