4 φωτογραφίες »

Πώς λειτουργεί το σύστημα ανάκτησης ενέργειας στο ID.4;

11/12/2020

To Volkswagen ID.4 είναι μία φρέσκια και ενδιαφέρουσα πρόταση στην αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων; Γιατί ξεχωρίζει; Η VW απαντά, αναλύοντας το σύστημα ανάκτησης ενέργειας στο ηλεκτρικό SUV.

Πρόκειται για ένα σημαντικό μοντέλο στην γκάμα αυτοκινήτων της Volkswagen. Το ID.4, το πρώτο ηλεκτρικό corssover SUV των Γερμανών, είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία στη χώρα μας και αναμένεται το προσεχές χρονικό διάστημα να φτάσει και στις αντιπροσωπείες. Εξοπλίζεται με ηλεκτροκινητήρα εγκατεστημένο στον πίσω άξονα ο οποίος αποδίδει 204 άλογα (150 kW) ιπποδύναμη και 310 Nm ροπής. Χάρη στην μπαταρία χωρητικότητας 77 κιλοβατώρων εξασφαλίζει αυτονομία μέχρι 520 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα, ενώ επιταχύνει 0-100 σε 8,5 δευτερόλεπτα.
 
Αρκετά όμως με τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, τα οποία άλλωστε είναι γνωστά και από την επίσημη παρουσίασή του τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ποιο είναι το χαρακτηριστικό που καθιστά μοναδικό το ID.4; Η VW εξηγεί, αναλύοντας το πώς λειτουργεί το έξυπνο σύστημα ανάκτησης ενέργειας στο ηλεκτρικό SUV. Σαν γενική θεώρηση, η ανάκτηση ενέργειας μέσω της επιβράδυνσης αυξάνει σημαντικά την αυτονομία σε οποιοδήποτε EV. Υπάρχει ωστόσο η εξής απορία: τι πρέπει να συμβαίνει όταν ο οδηγός παίρνει το πόδι του από το γκάζι; Πρέπει ο ηλεκτροκινητήρας να λειτουργεί ως γεννήτρια και να μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική ή πρέπει να συνεχίσει να αποδίδει χωρίς να παράγει ηλεκτρική ενέργεια ώστε η υπάρχουσα ορμή του αυτοκινήτου να χρησιμοποιείται για ρολάρισμα (coasting).


 
Όπως αναφέρει η VW, οι απαντήσεις στο συγκεκριμένο ερώτημα ποικίλλουν ανάλογα τον κατασκευαστή και το εκάστοτε μοντέλο. Υπάρχουν, για παράδειγμα, μερικά ηλεκτρικά οχήματα που ανακτούν πάντα ενέργεια σε οποιαδήποτε φάση επιβράδυνσης. Με το νέο ID.4 λανσάρεται διαφορετική πρόταση για μέγιστη αξιοποίηση της συγκεκριμένης δυνατότητας, η οποία μάλιστα υιοθετείται στο και compact ID.3. Το ρολάρισμα (coasting) διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο, διότι οποιαδήποτε διαδικασία μετατροπής ενέργειας επιφέρει και αντίστοιχη απώλεια. Η συγκεκριμένη επιλογή ισχύει για την λειτουργία της θέσης D (Drive), η οποία είναι κύρια και ενεργοποιείται αυτόματα σε κάθε εκκίνηση του αυτοκινήτου.
 
Με το ρολάρισμα οι οδηγοί απλώς σηκώνουν εγκαίρως το πόδι από το πεντάλ του γκαζιού, μειώνοντας ταχύτητα. Αν θελήσουν να επιβραδύνουν περισσότερο, πατούν το φρένο και ενεργοποιείται η ανάκτηση ενέργειας φρένων. Μέχρι περίπου 0,25 g (δηλαδή κατά την πλειονότητα του φρεναρίσματος στην καθημερινή οδήγηση) πραγματοποιείται ελαφρύ φρενάρισμα μόνο μέσω του ηλεκτροκινητήρα, ενώ το σερβό του ηλεκτρικού φρένου ενεργοποιεί τα υδραυλικά φρένα των τροχών μόνο σε περιπτώσεις ισχυρότερου φρεναρίσματος. Η μετάβαση από το ένα είδος πέδησης στο άλλο γίνεται σχεδόν ανεπαίσθητα, χάρη στον εξαιρετικά ακριβή και γρήγορο έλεγχο συστήματος φρένων και κίνησης. Μέσω αυτών των συστημάτων διασφαλίζεται επίσης ότι οι πίσω τροχοί, όπου βρίσκεται το συστημα ανάκτησης, έχουν πάντα επαρκή πρόσφυση.
 
Η συμβολή του Eco Assistance και οι θέσεις D (Drive) και B (Brake)



Κάθε ID.4 διαθέτει σύστημα Eco Assistance ως στάνταρ εξοπλισμό. Αξιολογεί δεδομένα που λαμβάνει από το σύστημα πλοήγησης και τους αισθητήρες του οχήματος για να παρέχει στους οδηγούς χρήσιμες πληροφορίες και οδηγική απόλαυση. Μόλις το ID.4 πλησιάσει σε σημείο που κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες (κατοικημένες περιοχές, διασταυρώσεις ή στροφές) το Eco Assistance ειδοποιεί τους οδηγούς να πάρουν το πόδι τους από το γκάζι. Από αυτήν τη στιγμή και μετά, το σύστημα διαχειρίζεται τη βέλτιστη ανάκαμψη και ανάκτηση ενέργειας χωρίς να χρειάζεται να παρέμβει ο οδηγός. Το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται με παρόμοιο τρόπο όταν συναντά ένα προπορευόμενο όχημα το οποίο κινείται με χαμηλότερη ταχύτητα.
 
Οι οδηγοί μπορούν να μέσω ενός επιλογέα στην οθόνη μπορούν να αλλάξουν το είδος λειτουργίας,  για να από τη θέση D (Drive) σε θέση B (Brake) ανά πάσα στιγμή. Στην δεύτερη περίπτωση, σχεδόν πάντα ο κινητήρας ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση, χωρίς όμως το αυτοκίνητο να ακινητοποιείται. Το όριο έχει τοποθετήθηκε  στα 0,13g, δύναμη αρκετή για αισθητή επιβράδυνση, όχι όμως και επαρκής για να μπορούμε να επιταχύνουμε ή να επιβραδύνουμε μόνο πατώντας το πεντάλ του γκαζιού. Αυτό είναι σκόπιμο, καθώς η VW θέλει να διατηρήσει την διαισθητική λειτουργικότητα που είναι και από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του ID.4, με τον οδηγό να έχει τον τελευταίο «λόγο» στο πώς θα κινηθεί ή όχι το αυτοκίνητο.


 
Σε μοντέλα ID.4 Plus sports package, οι οδηγοί μπορούν να βασίζονται σε μία δεύτερη επιλογή προφίλ οδήγησης ανάμεσα στο ρολάρισμα ή την ανάκτηση ενέργειας. Το Sport profile υποστηρίζει ανάκτηση ενέργειας μέσω φρένων, ακόμη και στη θέση D, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό όπως στην θέση B. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας παίζει επίσης ρόλο. Στην τελική, άν είναι πλήρως φορτισμένη, δεν μπορεί να αποθηκεύσει έξτρα ανακτημένη ενέργεια.
 
Τα μοντέλα ID.3 και ID.4 «γέννησαν» την οικογένεια ηλεκτρικών ID της γερμανικής μάρκας. Η VW, όμως, δεν σταματά εδώ.  Μέχρι το 2024 θα επενδύσει 11 δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτρική κινητικότητα ως μέρος της Transform 2025+ στρατηγικής πολιτικής της.