Συστήματα αυτόνομης οδήγησης: Πέρασαν το test αποτελεσματικότητας;
17/11/2020
Τα σύγχρονα συστήματα βοήθειας σε ένα αυτοκίνητο δοκιμάστηκαν σε πραγματικές συνθήκες. Πόσο κοντά στην εφαρμογή της είναι η πλήρως αυτόνομη οδήγηση;
Ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα ενσωματώνουν τεχνολογικό εξοπλισμό που διευκολύνει την οδήγηση και παρέχει έξτρα ασφάλεια και άνεση. Απώτερος μακροπρόθεσμος στόχος των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η πλήρηςαυτόνομη οδήγηση(5ο επίπεδο) να γίνει πραγματικότητα, ώστε το ανθρώπινο χέρι να ασχολείται με τα απολύτως... απαραίτητα κατά την οδήγηση. Ενδεικτική ήταν η «μονομαχία» ανάμεσα σε δύο δημοφιλείς μάρκες, Mercedes και Volvo, σχετικά με το πότε οι εξοπλισμοί που καθεμιά κατασκεύαζε θα μπορούσαν να περιορίσουν τα ατυχήματα των μοντέλων τους.
Η ADAC (η Γενική Γερμανική Ένωση Αυτοκινήτου ιδρύθηκε το 1903 και πλέον αποτελεί την μεγαλύτερη ένωση αυτοκίνησης στην Ευρώπη, κάτι σαν την γερμανική ΕΛΠΑ) ανέλαβε να αξιολογήσει μέσα από test πραγματικών συνθηκών την αντίδραση και την αποτελεσματικότητα των σύγχρονων συστημάτων βοήθειας. Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις, τα τελικά συμπεράσματα δεν ήταν και τόσο ενθαρρυντικά, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να περιμένουμε ακόμη για να γίνει πράξη το όνειρο της πλήρους αυτόνομης οδήγησης.
Μιας και νωρίτερα μιλήσαμε για την Mercedes, όταν η νέα γενιά της ναυαρχίδας των Γερμανών, S-Class, παρουσιάστηκε στο ευρύ κοινό για πρώτη φορά στις αρχές του Σεπτεμβρίου, οι περισσότεροι περίμεναν ότι θα έφτανε στο 3ο επίπεδο αυτόνομης οδήγησης (επίπεδο υψηλής αυτονομίας). Ουσιαστικά, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και μεγάλων αποστάσεων ο οδηγός θα μπορούσε να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι και να ασχολείται με άλλες δραστηριότητες. Αν χρειαστεί να αναλαβάνει τον έλεγχο του οχήματος, το σύστημα θα τον ειδοποιεί να το κάνει.
Εντέλει, η Mercedes S-Class της γενιάς W 223 κάνει μόνο ένα μικρό βήμα προόδου και δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο από έναν έξυπνο βοηθό σε περιπτώσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η μικρή βελτίωση εφαρμόζεται μόνο σε σχέση με τα αυτοκίνητα που βρίσκονται μπροστά (διατήρηση απόστασης) και ειδοποιεί σε περιπτώσεις που πατάμε στα διαχωριστικά των λωρίδων. Το βασικό της μειονέκτημα, πως λειτουργεί σε περιπτώσεις που δεν ξεπερνάμε ταχύτητα 60 χιλιομέτρων την ώρα. Ακόμα πιο μεγάλη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως η Mercedes S-Class θα έχει παράσχει την συγκεκριμένη υπηρεσία μόνο στο δεύτερο μισό του 2021 και μόνο για μία φορά στη Γερμανία.
Η ADAC έκανε μία σύγκριση και τέσταρε όλους τους επί του παρόντος διαθέσιμους βοηθούς αυτοκινητοδρόμων σε δέκα μοντέλα. Ξεχώρισε τις κατηγορίες της υποστήριξης του οδηγού, της άμεσης εμπλοκής του οδηγού και της βοήθειας έκτακτης ανάγκης. Έκπληξη για πολλούς μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός πως το Tesla Model 3, γνωστό για τις υπηρεσίες βοήθειας του οδηγού, βρέθηκε στο μέσο της κατάταξης της βαθμολογίας (6η θέση) στην κατηγορία συμμετοχής του οδηγού. Όσον αφορά την καθαρή υποστήριξη, ωστόσο, το Tesla Model 3 ξεχώρισε και έλαβε πολύ καλή βαθμολογία, ενώ βρέθηκε στην 1η θέση με 95 στους 100 πόντους στην κατηγορία των βοηθών έκτακτης ανάγκης.
Στη γενική κατάταξη, η Mercedes GLE κέρδισε με 174 πόντους, μία θέση μπροστά από τη BMW Series 3. Τρίτο βρέθηκε το Audi Q8. Και τα τρία γερμανικά μοντέλα δεν έκαναν κανένα «χοντρό» λάθος σε καμία από τις τρεις δοκιμασμένες κατηγορίες και έτσι κέρδισαν τα Ford Kuga και VW Passat.
Το προαναφερθέν Tesla Model 3, μαζί με τα Nissan Juke, Volvo V60, Renault Clio και Peugeot 2008 βρέθηκαν πιο χαμηλά στην κατάταξη. Τα δύο τελευταία μοντέλα πήραν απλώς επαρκή βαθμολογία μετά τις δοκιμές. Το κοινό όλων των μοντέλων ήταν ότι ταξινομήθηκαν μόνο ως απλοί βοηθοί αυτοκινητοδρόμων.
Πάντως, ακόμη και με μοντέλα της πρώτης τριάδας, δύσκολα μπορείτε να αφήσετε το τιμόνι για περισσότερο από 15 δευτερόλεπτα, ανάλογα με την ταχύτητα και την κατάσταση της κυκλοφορίας. Όλα τα μοντέλα απέχουν πολύ από το 3ο επίπεδο αυτόνομης οδήγησης με πραγματική υποστήριξη και τυχόν προστιθέμενα κέρδη στην καθημερινή ζωή είναι αρκετά ελεγχόμενα.