Ποιος ο ρόλος της εκτονωτικής βαλβίδας turbo στο αυτοκίνητο μας? Τι ακριβώς κάνει και από ποια τμήματα αποτελείται? Χρειάζεται να βάλω και στο δικό μου αυτοκίνητο? Διάβασε εδώ και μάθε όλα τα μυστικά της «σκάστρας».
Σίγουρα θα έχεις ακούσει σε διάφορες συζητήσεις για την σκάστρα των turbo κινητήρων. Πριν μερικά χρόνια ήταν μια από τις μόδες που ακολουθήθηκε πιστά, από όλους τους νέους που είχαν στην κατοχή τους αυτοκίνητο με σύστημα υπερτροφοδότησης. Ο ήχος της εκτόνωσης έκανε πολλούς οδηγούς να ενθουσιάζονται και έτσι βρεθήκαμε μπροστά στο φαινόμενο, να πληρώνουν πολλά χρήματα ώστε να αντικαταστήσουν την εργοστασιακή βαλβίδα και τοποθετήσουν μια after market ώστε να ταιριάζει στα ακουστικά γούστα τους. Δεν είναι λίγες βέβαια οι φορές που θυσίασαν τις επιδόσεις αλλά και την σωστή λειτουργία του κινητήρα τους, τοποθετώντας μια μη-λειτουργική βαλβίδα εκτόνωσης στο αυτοκίνητο τους. Ας δούμε όμως παρακάτω, όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τις σκάστρες.
Σκοπός
Ο ρόλος μιας βαλβίδας εκτόνωσης είναι απλός. Εμποδίσει τη δημιουργία υπερπίεσης στο εσωτερικό του σωλήνα παροχής της τουρμπίνας. Έτσι λοιπόν, εμποδίζει την συνεχή παροχή του συμπιεσμένου αέρα στον κινητήρα, παρακάμπτοντας τον στρόβιλο. Το αποτέλεσμα είναι η φτερωτή της τουρμπίνας να γυρίζει με αμείωτες στροφές και χωρίς να επηρεαστεί η πίεση του συστήματος ώστε να μπορεί να επαναλειτουργεί με ελάχιστη υστέρηση. Σε συνθήκες καλής λειτουργίας, φροντίζει να προφυλάξει το στροφέα από τις υπερβολικές εντάσεις που εμφανίζονται μετά από τη γρήγορη ελευθέρωση του πεντάλ του γκαζιού ενώ ο κινητήρας βρίσκεται σε συνθήκες πλήρους φορτίου.
Πως λειτουργεί?
Όταν η βαλβίδα εκτόνωσης ανοίξει, εκτρέπει ένα μέρος της συμπιεσμένης ροής για να τη διοχετεύσει στην είσοδό του στροφέα. Έτσι καταφέρνει να εξισορροπεί την πίεση πριν και μετά το συμπιεστή εμποδίζοντας τις απότομες επιβραδύνσεις στην περιστροφή του. Σε αντίθετη περίπτωση το κύμα πίεσης θα δημιουργούσε μία ώθηση αντίθετη στην περιστροφή του στροφέα προκαλώντας μία αντίσταση στη στρέψη που θα επιβάρυνε τις συνθήκες λειτουργίας του και αυτές των εξαρτημάτων που τον υποστηρίζουν.
Τύποι βαλβίδων εκτόνωσης
Υπάρχουν 2 τύποι βαλβίδων στην αγορά. Θα ακούσεις να τις αναφέρουν ως ανοιχτού και κλειστού τύπου. Η βαλβίδα ανοιχτού τύπου, απελευθερώνει την παραπάνω πίεση στο περιβάλλον, παράγοντας τον χαρακτηριστικό ήχο. Δυστυχώς τα συστήματα μέτρησης αέρα κάποιων αυτοκινήτων δεν αντιδρούν καλά σε αυτές τις σκάστρες με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται προβλήματα στο ρελαντί και στις αλλαγές ταχυτήτων.
Η βαλβίδα κλειστού τύπου, ανακυκλώνει τον αέρα και πάλι μέσα στο σύστημα εισαγωγής και είναι πιο ήσυχες από τις ανοιχτού τύπου. Συνήθως θα τις επιλέξουν όσοι είναι αναγκασμένοι να το κάνουν λόγω ιδιομορφίας του συστήματος μέτρησης αέρα του αυτοκινήτου τους.
Από ποια μέρη αποτελείται?
-ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ
Οι εργοστασιακές σκάστρες έχουν συνήθως ένα λαστιχένιο διάφραγμα που τις στεγανοποιεί. Το ελατήριο που την κρατάει κλειστή είναι προσαρμοσμένο σε ένα πλαστικό καπάκι. Οι εργοστασιακές βαλβίδες έχουν ένα πολύ μαλακό ελατήριο και όταν ανεβάζεις πίεση αρχίζουν να χάνουν. Αυτό μπορεί να διορθωθεί αλλάζοντας απλά το ελατήριο. Γενικά οι σκάστρες με διάφραγμα κάνουν μεγαλύτερο θόρυβο.
-ΕΜΒΟΛΟ
Αρκετές βαλβίδες, αντί για διάφραγμα στεγανοποίησης έχουν ένα μεταλλικό ή πλαστικό έμβολο. Σε πολλές από αυτές υπάρχει ελατήριο ρυθμιζόμενης σκληρότητας για να ταιριάζεις τη σκάστρα στην πίεση που δουλεύει το αυτοκίνητο σου. Βγάζουν ήχο ψηλότερης συχνότητας από ότι οι σκάστρες με διάφραγμα.
-ΔΙΠΛΟΥ ΕΜΒΟΛΟΥ
Στην αγορά θα βρεις και βαλβίδες που έχουν διπλό έμβολο. Πολλές φορές θα δεις πως στο ρελαντί, η υποπίεση της εισαγωγής μπορεί να ανοίξει τη σκάστρα και να μπερδέψει τον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να μπουκώσει το αυτοκίνητο. Για να αποφύγεις μια τέτοια «ανωμαλία» καλό θα ήταν να επιλέξεις μια βαλβίδα διπλού εμβόλου και ελατηρίου.
- ΚΟΡΝΕΣ
Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί (όπως είπαμε και παραπάνω) όπου επιλέγουν μια βαλβίδα ώστε να ικανοποιήσουν τα αυτιά τους και όχι τις απαιτήσεις του αυτοκίνητου τους. Αναζητώντας λοιπόν όσο πιο έντονο θόρυβο κατά την εκτόνωση, οι εταιρίες προχώρησαν στην κατασκευή βαλβίδων με ενσωματωμένη κόρνα στην έξοδο αέρα.
Τι να προσέξω?
Πολλές φορές είμαστε αναγκασμένοι να τοποθετήσουμε βαλβίδα εκτόνωσης κλειστού τύπου. Αυτό συμβαίνει γιατί το αυτοκίνητο σου είναι εφοδιασμένο με MAF Airflow Sensor και η θέση της σκάστρας είναι μετά το Airflow. Αν εσύ βάλεις σκάστρα ανοιχτού τύπου τότε αυτή θα απελευθερώσει στο περιβάλλον τον επιπλέον αέρα. Αυτός όμως έχει μετρηθεί από το Airflow οπότε ο εγκέφαλος νομίζει ακόμη ότι πρέπει να κάψει τον αέρα που του είπε το airflow. Ο αέρας όμως έχει ήδη διαφύγει κι έτσι καταλήγει να μπουκώνει ο κινητήρας με βενζίνη. Στην περίπτωση που η βαλβίδα εκτόνωσης βρίσκεται πριν το Airflow ή το αυτοκίνητο σου έχει MAP Sensor (Manifold Air Pressure) τότε μπορείς να βάλεις εύκολα σκάστρα ανοιχτού τύπου.