Η τεχνολογία Stop & Start και τι επιπτώσεις έχει στον κινητήρα μας
1/3/2019
Μια από τις πιο διαφημισμένες τεχνολογίες των τελευταίων ετών, μπαίνει στο μικροσκόπιο. Κάνει ότι υπόσχεται? Προκαλεί η συνεχής λειτουργία του στην πόλη, φθορές στο αυτοκίνητο μας?
Η ανάγκη για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα και την μείωση των ρύπων, έχει εμπνεύσει τους σχεδιαστές των βιομηχανιών να κατασκευάσουν λύσεις φιλικού χαρακτήρα προς το περιβάλλον. Μια από αυτές είναι και το γνωστό πλέον σε όλους μας Stop & Start.
Πρόκειται για το σύστημα που απενεργοποιεί και ενεργοποιεί αυτόματα τον κινητήρα όταν το όχημα ακινητοποιείται, με σκοπό την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των ρύπων. Βασική προϋπόθεση είναι ο οδηγός να σηκώσει το πόδι του από τον συμπλέκτη. Ο κινητήρας ξαναπαίρνει μπροστά αυτόματα, μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του συμπλέκτη.
Το εν λόγω σύστημα σβήνει προσωρινά τον κινητήρα κατά τις φάσεις που το αυτοκίνητο σταματά, όπως στον ερυθρό σηματοδότη και στα μποτιλιαρίσματα. Πλέον το σύστημα Stop & Start έχει και τις εκάστοτε διαφορές σε κάθε εταιρία αφού υπάρχουν μοντέλα που τίθεται σε λειτουργία και με το που θα ασκηθεί δύναμη στο τιμόνι ή αν ανοίξει η πόρτα του οδηγού. Μια πολύ σημαντική παράμετρος της τεχνολογίας αυτής, είναι η ομαλότητα της λειτουργίας του Stop & Start. Σε πολλά αυτοκίνητα είναι άμεση και δεν ενοχλεί, ενώ σε κάποια αλλά μπορεί ακόμα και να εκνευρίσει τον οδηγό. Λογικό είναι σε αυτές τις περιπτώσεις να απενεργοποιηθεί από το σχετικό διακόπτη.
Επιπτώσεις
Ένα σύστημα σαν το Stop & Start μειώνει την κατανάλωση έως και 8% και αντίστοιχα τις εκπομπές σε CO2, δηλώνει επισήμως η Bosch. Τα αυτοκίνητα που εφοδιάζονται με συστήματα Stop & Start απαιτούν ενισχυμένες μπαταρίες με υψηλότερα αμπέρ, οι οποίες είναι σχεδιασμένες και για ανάκτηση ενέργειας πέδησης, κοστίζοντας αρκετά περισσότερα χρήματα από τις πιο απλές μπαταρίες.
Το Stop & Start βασίζεται σε μία συνηθισμένη μίζα, αλλά με ισχυρότερο και μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα που να αντεπεξέρχεται στα συνεχή «άναψε-σβήσε». Το σύστημα έχει διάρκεια ζωής όση και ο κινητήρας του αυτοκινήτου μας, αλλά σημαντικό ρόλο θα παίξει η εμπλοκή του συστήματος, αφού το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει αμέτρητες φορές στην πόλη, όταν στην επαρχία ελάχιστα. Η πτώση της απόδοσης στην μπαταρία είναι η μοναδική δυσλειτουργία που μπορεί να προκαλέσει στο αυτοκίνητο μας η συγκεκριμένη τεχνολογία. Και μπορεί οι εταιρίες να ευαγγελίζονται την μικρή μείωση κατανάλωσης αρά και ρύπων στο περιβάλλον, αλλά μάλλον αυτό ισοσταθμίζεται από την χρέωση αυτής της τεχνολογίας αλλά και την διπλάσια ή και τριπλάσια τιμή της μπαταρίας.