Τι είναι το Ηλεκτρικό χειρόφρενο και πως λειτουργεί?
Διαβάστηκε από 10058 αναγνώστες - 13/3/2019
Τα τελευταία χρόνια έχουµε δει πάρα πολλές αλλαγές στα συστήµατα των αυτοκινήτων. Μια από αυτές τις αλλαγές είναι το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Πως λειτουργεί τελικά, ποια τα είδη και τι πρέπει να προσέξουμε?
Μια από τις ιστορίες που θα διηγούμαστε στα παιδιά και τα εγγόνια μας, θα είναι η εποχή που τραβούσαμε χειρόφρενο και παίζαμε με την αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου. Πλέον τα 2/3 των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνται σήμερα έχουν ηλεκτρικό χειρόφρενο. Το κλασικό χειρόφρενο «πεθαίνει», αφού μόνο το 37% των νέων αυτοκινήτων το διαθέτει στην κατοχή του, με την νέα ηλεκτρική τεχνολογία να έχει κερδίσει τους σχεδιαστές των βιομηχανιών. Πρώτη παρουσίασε την νέα αυτή μόδα η BMW, η οποία στις αρχές του 2000 παρουσίασε τη Σειρά 7 (Ε 65) με ηλεκτρικό χειρόφρενο. Στην πορεία (όπως και σε όλες τις νέες τεχνολογίες) ακολούθησαν και οι υπόλοιπες εταιρίες.
Κατηγορίες ηλεκτρικών χειρόφρενων
Τα ηλεκτρικά χειρόφρενα χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: 1. Χειρόφρενο τύπου ντίζας µε έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο τύπος αυτός, ουσιαστικά τραβάει τα συρµατόσχοινα που είναι συνδεδεµένα µε τον µηχανισµό του χειρόφρενου και έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί και σε δίσκους, αλλά και σε ταµπούρα φρένων. Αυτή την κατηγορία ηλεκτρικού χειρόφρενου έχουν υιοθετήσει εταιρίες όπως η Citroen, η Renault, η Toyota και η Hyundai.
2. Χειρόφρενο τύπου ηλεκτρικής δαγκάνας µε δύο κινητήρες. Στο σύστημα αυτό υπάρχουν δυο ηλεκτροκινητήρες, ένας σε κάθε πλευρά των πίσω τροχών, ενσωματωμένους στη δαγκάνα. Αποτελεί ένα σύστηµα µε αρκετά πλεονεκτήματα και αποδέκτες εταιρείες όπως το Group VAG.
Πως λειτουργεί
Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με έναν μηχανισμό που «τραβάει» και «λύνει» το χειρόφρενο, με την ενεργοποίησή του. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας περιστρέφει τα γρανάζια που τραβούν ή απελευθερώνουν τη ντίζα του χειροφρένου που οδηγεί στα πίσω φρένα, και έτσι ενεργοποιείτε το ηλεκτρικό χειρόφρενο και ακινητοποιεί το αυτοκίνητο.
Στην τεχνολογία δυο ηλεκτροκινητήρων, τα δύο μικρά μοτέρ (ενσωματωμένα σε κάθε δαγκάνα φρένου), μόλις ενεργοποιηθεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο πιέζουν το πιστόνι της δαγκάνας και έτσι μπλοκάρουν τον τροχό. Το σύστημα αυτό δείχνει να είναι πιο αρμονικό, αφού η ενέργεια του συστήματος είναι πιο άμεση, έχει λιγότερα μέρη και μπορεί να μπει σε κάθε τύπο αυτοκινήτου αρκεί να έχει πίσω δισκόφρενα.
Πλεονεκτήματα
Η τεχνολογία του ηλεκτρικού χειρόφρενου έκανε την χρήση του πιο εύκολη και απλή. Η φυσική δύναμη που απαιτεί, για να ενεργοποιηθεί είναι απειροελάχιστη, αφού με το πάτημα ενός κουμπιού όλα έχουν τεθεί σε λειτουργία. Οι περιπτώσεις που χρειαζόταν λίγη δύναμη ώστε να κατεβάσεις το χειρόφρενο αν το είχες κλειδώσει τέρμα επάνω, εξαφανίζονται από τον χάρτη! Με την εύκολη ενεργοποίηση του εξαλείφονται περιστατικά που ξεχνάνε να σηκώσουν το χειρόφρενο και το αυτοκίνητο τσουλάει στις κατηφόρες. Ένα ακόμα πλεονέκτημα του ηλεκτρικού χειρόφρενου είναι πως δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί αν δεν υπάρχει το κλειδί του αυτοκινήτου, κάτι που θεωρητικά αποτρέπει την κλοπή του. Επίσης, συνδυάζεται με επιπλέον λειτουργίες όπως το hill-holder, που λύνει μια για πάντα το πρόβλημα, να ξεκινήσεις το αυτοκίνητο σου σε ανηφόρες.
Μειονεκτήματα
Φυσικά μια νέα ηλεκτρική τεχνολογία, δεν θα μπορούσε να μην έχει και κάποια μικρά (έστω) μειονεκτήματα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως ήδη έχουν σημειωθεί αρκετές ανακλήσεις για βλάβες έως τώρα. Η Tesla, για παράδειγμα, ανακάλεσε 57.000 αυτοκίνητά της το 2017 για πρόβλημα στο ηλεκτρικό χειρόφρενο, ενώ το ίδιο έχει συμβεί και με συμβατικές εταιρίες και κάποια μοντέλα τους.
Ένα από τα μειονεκτήματα του είναι, πως είναι ένας αρκετά πολύπλοκος μηχανισμός και δεν μπορείς εύκολα να το ρυθμίσεις, όπως έκανες στο παρελθόν με το χειροκίνητο. Αλλο ένα σημαντικό μειονέκτημα είναι, πως στην περίπτωση που μείνεις από μπαταρία στο αυτοκίνητο, μένεις ανήμπορος στην άκρη του δρόμου. Ξέχνα την τακτική του να σπρώξεις το αυτοκίνητο, εκτός αν στο μοντέλο ιδιοκτησίας σου έχει προβλεφθεί η χειροκίνητη απενεργοποίηση του ηλεκτρικού χειρόφρενου. Διαφορετικά είσαι αναγκασμένος να καλέσεις την οδική βοήθεια να σε φορτώσει. Αλλο ένα πράγμα που πρέπει να ξεχάσεις, είναι τα παιχνίδια με την αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου. Το κλασικό χειρόφρενο προσέφερε και έναν επιπλέον παράγοντα ενεργητικής ασφάλειας. Όταν για παράδειγμα έμπαινες με λίγα περισσότερα χιλιόμετρα σε κλειστή στροφή και η τροχιά έκλεινε απότομα, τότε ένα στιγμιαίο «τσίμπημα» του χειρόφρενου, έκοβε την υποστροφή και το έσωνες. Πλέον το αυτοκίνητο αν κινείτε με πάνω από 7χλμ/ωρα και πατηθεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο, το όχημα σταματά πολύ ομαλά και απογοητεύει όποιον θέλει να παίξει με την αποσταθεροποίηση του. Σε ταχύτητες κάτω των 7χλμ/ώρα, το αυτοκίνητο ακινητοποιείται, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις ενεργοποιείται το ESP και λειτουργεί σαν ομαλό φρενάρισμα, χωρίς να αλλάξει η σταθεροποίηση του.
Συμπέρασμα
Η τεχνολογική μόδα να γίνουν όλα ηλεκτρονικά και πιο εύκολα στον τρόπο οδήγησης τα τελευταία χρόνια, επέβαλε στα περισσότερα αυτοκίνητα το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Για τους πιο πολλούς δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά είμαστε και εμείς οι λίγοι που αναπολούμε το παιχνίδι με το αυτοκίνητο, και ας μην είναι politicaly correct. Θα ήταν ιδανικό να είχαμε την επιλογή ανάμεσα σε χειροκίνητο ή ηλεκτρικό κατά την παραγγελία στην αντιπροσωπεία.