Πράσινη μεθανόλη, το ηλεκτροκαύσιμο του μέλλοντος
Πράσινη μεθανόλη, η παραλλαγή που ανήκει στα e-fuels
Ήδη απασχολεί και τους τομείς της αεροπορίας και της ναυτιλίας
Στη Γερμανία και τη Δανία έχουν ξεκινήσει οι παραγωγές
Λογίζεται ως βασικός αντικαταστάτης των ορυκτών καυσίμων
Βρισκόμαστε σε μια εποχή κατά την οποία η αγορά των καυσίμων αλλάζει. Αφενός, προωθούνται «πράσινες» μορφές καυσίμων για τους κινητήρες (όπως ο ηλεκτρισμός και το υδρογόνο), με στόχο τον περιορισμό χρήσης βενζίνης και πετρελαίου κίνησης. Παράλληλα, αναζητούνται συνεχώς νέες και εναλλακτικές πηγές καύσιμης ύλης, με σκοπό τόσο τη διεύρυνση της αγοράς και την μείωση του κόστους παραγωγής και κατανάλωσης αυτών, όσο και την χρήση καυσίμου το οποίο θα αφήνει χαμηλότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον. Μια από αυτές φαίνεται να είναι η πράσινη μεθανόλη, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για τα βιώσιμα καύσιμα στο μέλλον.
Aλλωστε, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο την αποκλειστική κυκλοφορία νέων αυτοκινήτων με μηδενικούς ρύπους από το 2035 κι έπειτα, ενώ η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανιών έχει προτείνει την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων από το 2045. Μεθανόλη και βιοντίζελ ΗVO (καύσιμο το οποίο παράγεται από το φυτικό λάδι που προέρχεται από κουζίνες εστιατορίων και σπιτιών και χρησιμοποιείται όπως το απλό ντίζελ) αποτελούν δύο από τους επικρατέστερους αντικαταστάτες των ορυκτών καυσίμων. Η καύση της γίνεται με τον ίδιο τρόπο με αυτόν της βενζίνης. Πρόσφατα ξεκίνησαν τη λειτουργία τους δύο εγκαταστάσεις παραγωγής μεθανόλης, με την εμπορική της παραγωγής να πρωτοεμφανίζεται το 1923 στη βιομηχανική περιοχή του Σάτσχεν-Ανχαλ της Γερμανίας.
Πράσινη μεθανόλη, η παραλλαγή που ανήκει στα e-fuels
Η πράσινη μεθανόλη λογίζεται ως το «επόμενο βήμα». Εδώ πρέπει να κάνουμε μια παύση για να εισαγάγουμε την λέξη κλειδί, δηλαδή τα e-fuels ή αλλιώς, ηλεκτροκαύσιμα. Πρόκειται για καύσιμα που τροφοδοτούν κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά παράγονται από νερό μέσω ηλεκτρόλυσης (πάντα με τη βοήθεια του ηλεκτρισμού) και συνήθως προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές όπως ηλιακές μονάδες και ανεμογεννήτριες. Ένα εκ των πλέον δημοφιλών ηλεκτρικών καυσίμων είναι και η μεθανόλη και συγκεκριμένα η «πράσινη». Είναι μια παραλλαγή η οποία δεν παράγεται από φυσικό αέριο ή καύση άνθρακα και προς το παρόν παράγεται μόνο σε πολύ μικρές δόσεις, έχει παρόμοιες ιδιότητες, αν και μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα από τη βενζίνη.
Ήδη απασχολεί και τους τομείς της αεροπορίας και της ναυτιλίας
Η ζήτηση της πράσινης μεθανόλης δεν αφορά μόνο τον κόσμο της μετακίνησης στο έδαφος, αλλά και την αεροπορία αλλά και την ναυτιλία. Αμφότεροι οι δύο τελευταίοι προαναφερθέντες τομείς μεταφορών, αναμένεται να στραφούν προς την μεθανόλη τα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Το περασμένο έτος, η Maersk, μια μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία με ειδίκευση στην μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, ανακοίνωσε την παραγωγή 19 νέων φορτηγών-πλοίων, τα οποία θα αξιοποιούν ως καύσιμο την μεθανόλη. Ακόμη, η TUI Cruises, ναυτιλιακή εταιρεία με αντικείμενο τις κρουαζιέρες, εγκαινίασε πρόσφατα το νέο της κρουαζιερόπλοιο το οποίο καταναλώνει μεθανόλη. Ακόμη, ο ναυτιλιακός φορέας του ΟΗΕ με όνομα ΙΜΟ, αποφάσισε ότι η ναυσιπλοΐα θα πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερη σε παγκόσμια κλίμακα έως το 2050.
Στη Γερμανία και τη Δανία έχουν ξεκινήσει οι παραγωγές
Στην ανατολική Γερμανία και συγκεκριμένα στην πόλη Λέουνα, μια νεοφυής επιχείρηση με ονομασία C1 Green Chemicals, βρίσκεται υπό την παραγωγική διαδικασία πράσινης μεθανόλης σε μεγάλη κλίμακα, αλλά με χαμηλό κόστος. Στο εγχείρημα αυτό υπάρχει μια καινοτομία: Ένας υγρός καταλύτης αξιοποιείται ώστε να μετατρέψει το Syngas (ένα μείγμα υδρογόνου με μονοδείξιδιο του άνθρακα) σε μεθανόλη. Αυτό είναι το δεύτερο βήμα στην αποτελεσματική παραγωγή της πράσινης μεθανόλης, όταν έχεις ως αρχικά υλικά διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Συνεργάτες στο εγχείρημα αυτό είναι οι Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και το ινστιτούτο Αιολικής Ενέργειας Fraunhofer. Τέλος, οι πλευρές έχουν ήδη λάβει χρηματοδότηση ύψους 10,4 εκατομμυρίων ευρώ από το Υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας.
Αν πάλι μεταφερθούμε λίγο πιο βόρεια και συγκεκριμένα στη Δανία, εκεί θα δούμε μια ακόμη νέα, επαναστατική ενέργεια. Πιο συγκεκριμένα, στα νότια της χώρας και στην πόλη Κάσο, η πράσινη μεθανόλη αναμένεται να παραχθεί σε βιομηχανικό επίπεδο. Στόχος είναι η παραγωγή 42 χιλιάδων τόνων σε ετήσιο ύψος, με την πελατεία να συμπεριλαμβάνει εταιρείες όπως ο εμπορικός ναυτιλιακός «κολοσσός» Maersk. Όπως αναφέρουν πηγές από τον επενδυτικό κόσμο, η ζήτηση της μεθανόλης αναμένεται να μεγαλώσει: «Το προϊόν αυτό είναι ένα καύσιμο φιλικό στο περιβάλλον και αφορά την νέα εποχή στον κλάδο. Η ζήτησή του αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία στο άμεσο μέλλον».
Σχολιάστε |