Θα παρατείνουν τα ηλεκτρικά καύσιμα τη ζωή των θερμικών κινητήρων;
Ίδια ενέργεια απαιτείται για 1.600 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 250 με ηλεκτρικό καύσιμο
3 φορές περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα από την κανονική βενζίνη
Η Toyota σχεδιάζει να τα αξιοποιήσει ευρέως ως το 2030
Σκοπός η αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων
Ενώ αρχικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωκοινοβούλιο και οι υπουργοί Περιβάλλοντος των κρατών-μελών είχαν συμφωνήσει ότι από το 2035 και μετά θα πωλούνται αποκλειστικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το τελευταίο διάστημα η Ε.Ε. έχει υιοθετήσει μια πιο επιεική στάση για τους παραδοσιακούς κινητήρες. Τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία εναλλακτική στα ορυκτά ώστε να συνεχίσουν να τροφοδοτούν τους θερμικούς κινητήρες εκπέμποντας λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.
Τα ηλεκτρικά καύσιμα (e-fuels) παράγονται από τη σύνθεση υδρογόνου και διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που δεσμεύεται από την ατμόσφαιρα. Για την παραγωγή τους χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια (εξού και το electrofuels ή e-fuels). Σκοπός των συνθετικών καυσίμων είναι η ελαχιστοποίηση των βλαβερών επιπτώσεων που συντελούν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ίδια ενέργεια απαιτείται για 1.600 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 250 με ηλεκτρικό καύσιμο
Όσοι επικρίνουν τα ηλεκτρικά καύσιμα υποστηρίζουν ότι η παραγωγή του πράσινου καυσίμου «σπαταλάει» αρκετή ενέργεια. Η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή e-fuels ώστε ένα αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα να διανύσει απόσταση 100 χιλιομέτρων θα επέτρεπε σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να διανύσει 700 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με ειδικούς, η απόδοση των ηλεκτρικών καυσίμων είναι περίπου 15%, ενώ αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι περίπου 80%.
Πιο συγκεκριμένα, η γερμανική τεχνικο-επιστημονική ένωση VDE προχώρησε στον ακόλουθο υπολογισμό: Μία ανεμογεννήτρια 3 MW παράγει ενέργεια που επαρκεί για τη λειτουργία 1.600 ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή για να παράγει το e-fuel που θα γεμίσει το ντεπόζιτο 250 αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα.
3 φορές περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα από την κανονική βενζίνη
Η ευρωπαϊκή οργάνωση T&E (Transport & Energy) ήθελε να μάθει αν τα e-fuels παράγουν λιγότερους ρύπους από τα ορυκτά και ανέθεσε στο Γαλλικό Ινστιτούτο Πετρελαίου (IPFEN) να μετρήσει τις εκπομπές ρύπων των κινητήρων εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με ηλεκτρικά καύσιμα. Για τον σκοπό αυτό, παρήχθησαν 100 λίτρα συνθετικής βενζίνης στο εργαστήριο και το όχημα δοκιμής ήταν μια Mercedes A 180 του 2019 με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, σωστά συντηρημένη και με 17.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ.
Τελικά διαπιστώθηκε πως ένα αυτοκίνητο που τροφοδοτείται με e-fuels εκπέμπει το ίδιο ποσοστό οξειδίων του αζώτου με ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με καύσιμο E10. Το καύσιμο Ε10 (90% αμόλυβδη, 10% βιοαιθανόλη) χρησιμοποιείται στη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία και μειώνει το παραγόμενο διοξείδιο του άνθρακα. Η συμβατική βενζίνη που χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα περιλαμβάνει 5% αιθανόλη. Σύμφωνα με την T&E, η καύση παρήγαγε ακόμη και τρεις φορές περισσότερο επιβλαβές μονοξείδιο του άνθρακα από την κανονική βενζίνη. Οι εκπομπές αμμωνίας ήταν διπλάσιες. Μόνο τα μικροσωματίδια μειώθηκαν στη δοκιμή των ηλεκτρικών καυσίμων.
Η Toyota σχεδιάζει να τα αξιοποιήσει ευρέως ως το 2030
Από τα μέσα του 2024, η Toyota σχεδιάζει την παραγωγή και την εμπορία καυσίμων με ουδέτερο CO2 για τα αυτοκίνητα, με συγκεκριμένη εφαρμογή μέχρι το 2030. Αρχικά, τα καύσιμα θα πρέπει να εισαχθούν σε μεγάλη κλίμακα στην Ιαπωνία. Εταίροι της Toyota είναι δύο μεγάλες ενεργειακές εταιρείες (Idemitsu Kosan και Eneos), ενώ τα σχέδια υποστηρίζονται και από τον όμιλο Mitsubishi. Επιπλέον, η Toyota, η Subaru και η Mazda εργάζονται ήδη πάνω σε μια νέα γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης που μπορούν να λειτουργούν και με καύσιμα ουδέτερα ως προς τις εκπομπές CO2.
Σχολιάστε |