Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
4 φωτογραφίες »

Γνωρίζετε πότε πρέπει να αλλάζετε τα υγρά φρένων;

22/1/2021

Το υγρό φρένων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ασφάλειά μας, αφού χάρη σε αυτό εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του συστήματος πέδησης. Γνωρίζετε τι πρέπει να ελέγχετε, και κάθε πότε πρέπει να αλλάζετε υγρό φρένων, έτσι ώστε να μπορείτε να φρενάρετε άμεσα και αποτελεσματικά στη δύσκολη στιγμή; Η AUTO BILD σας δίνει πολύτιμες συμβουλές.

Τα αυτοκίνητά μας έχουν φρένα με υδραυλική υποβοήθηση. Αυτό σημαίνει πως μέσα στο σύστημα κυκλοφορεί ένα υγρό, το οποίο κατά την πίεση του μεσαίου πεντάλ περνά από την αντλία των φρένων και μεταφέρεται στους τροχούς, και πιο συγκεκριμένα στις δαγκάνες των φρένων και τα ταμπούρα, μειώνοντας αποτελεσματικά την ταχύτητα του οχήματός μας.

Εκτός αυτού, το υγρό φρένων χρησιμεύει ως λιπαντικό των κινούμενων μερών του συστήματος πέδησης, αποτρέποντας εκεί το σχηματισμό σκουριάς. Και με δεδομένο πως οι ιδιότητες αυτού του υγρού διαφοροποιούνται με την πάροδο του χρόνου, είναι απαραίτητη η τακτική αλλαγή του. Αν δε συμβεί αυτό, η δύναμη πέδησης μπορεί να μειωθεί ή, στη χειρότερη περίπτωση, τα φρένα ενδέχεται να αποτύχουν πλήρως στην αποστολή τους. Είναι λοιπόν αυτονόητο πως το υγρό φρένων παίζει σημαντικό ρόλο στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αλλά και σε αυτόν της ομαλής λειτουργίας του συστήματος πέδησης του αυτοκινήτου μας.
 
Πότε και πόσο συχνά να γίνεται η αλλαγή
Ανεξάρτητα από τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε αυτοκίνητο, το υγρό φρένων πρέπει να αντικαθίσταται τουλάχιστον κάθε δύο χρόνια. Μάλιστα, το συγκεκριμένο διάστημα θα πρέπει να το λάβουν υπόψη τους ιδιαίτερα οι ιδιοκτήτες παλαιότερων οχημάτων, επειδή το υγρό φρένων ελέγχεται οπωσδήποτε στα αυτοκίνητα των οδηγών, που επισκέπτονται τακτικά το συνεργείο τους και, αν είναι απαραίτητο, αντικαθίσταται. Ο λόγος για την περιορισμένη διάρκεια ζωής οφείλεται στο γεγονός ότι το υγρό φρένων είναι υγροσκοπικό, δηλαδή λαμβάνει και διατηρεί μόρια νερού από το περιβάλλον, συνήθως στη θερμοκρασία του τελευταίου. Αν δε γίνει αλλαγή του υγρού φρένων, το νερό, που διαλύεται εκεί, θα μπορούσε να εξατμιστεί σε φυσαλίδες σε περίπτωση υπερθέρμανσης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τη μετάδοση της δύναμης πέδησης. Το διαλυμένο νερό προάγει επίσης το σχηματισμό σκουριάς στο σύστημα πέδησης, ειδικά στο έμβολο φρένων, ενώ μειώνει επίσης την ικανότητα λίπανσης του υγρού. Αυτό σχετίζεται κατά βάση με τα συνηθισμένα υγρά φρένων, που έχουν ως βάση τη γλυκόλη, τα οποία είναι μακράν τα πλέον διαδεδομένα.



Ένα μέρος των προβλημάτων, που αναφέρθηκαν νωρίτερα, επιλύονται με ένα σπάνια χρησιμοποιούμενο τύπο υγρού φρένων, που βασίζεται στη σιλικόνη και δεν μπορεί να απορροφήσει και να διαλύσει το νερό, αλλά αντίθετα το απωθεί. Αυτό σημαίνει πως το υγρό φρένων δε χρειάζεται να αντικατασταθεί. Ωστόσο, όποιος δεν είναι σίγουρος αν οφείλει να αλλάξει το υγρό φρένων και πότε, μπορεί να πάρει άμεσα τη σχετική βοήθεια στο συνεργείο του. Εκεί μπορεί η περιεκτικότητα του υγρού φρένων σε νερό να μετρηθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Αν το νερό βρίσκεται εκεί σε ποσοστό 3,5%, τότε έχει επιτευχθεί το λεγόμενο και «σημείο υγρού βρασμού» και το υγρό φρένων πρέπει να αντικατασταθεί. Παρεμπιπτόντως, ακόμα κι όταν το υγρό φρένων είναι πολύ χαμηλής στάθμης, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αποτυχίας της σωστής λειτουργίας του συστήματος πέδησης. Σε κάθε περίπτωση, το δοχείο διαστολής στο χώρο του κινητήρα θα υποδείξει αν υπάρχει αρκετό υγρό φρένων.

Το έργο και το αδύνατο σημείο του υγρού φρένων
Το υγρό φρένων βρίσκεται σε ένα δίκτυο, που συνδέει το πεντάλ του φρένου με τα έμβολα του δισκόφρενου ή τους κυλίνδρους φρένων στους τροχούς σε περίπτωση ύπαρξης συστήματος πέδησης με ταμπούρα. Κι όταν πατήσει ο οδηγός το μεσαίο πεντάλ, το υγρό μεταφέρει την πίεση. Επίσης, ένας ενισχυτής δύναμης της πέδησης λειτουργεί σαφώς υποστηρικτικά. Κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, τα δισκόφρενα, αλλά και το περιβάλλον τους, θερμαίνονται πάρα πολύ. Την ίδια στιγμή, βέβαια, μπορεί να θερμανθεί και το υγρό φρένων. Αν, λοιπόν, ξεπεραστεί το σημείο βρασμού, υπάρχει κίνδυνος σχηματισμού φυσαλίδων. Αν στη συνέχεια πατήσετε το πεντάλ των φρένων, θα συμπιεστούν μόνο οι φυσαλίδες αέρα, αλλά η δύναμη δε θα μεταδίδεται καθόλου ή όχι άλλο πια. Σε ακραία περίπτωση, δε, τα φρένα δε θα είναι καθόλου ικανά να λειτουργήσουν!



Καλύτερα μην αλλάζετε μόνοι σας το υγρό φρένων
Αν μπορείτε να κάνετε μόνοι σας κάποιες εργασίες στο αυτοκίνητο, η αλλαγή του υγρού φρένων δε θα έπρεπε να είναι μία από αυτές, γιατί μπορούν να γίνουν πολλά λάθη! Αξίζει αρχικά να αναφέρουμε πως το συγκεκριμένο υγρό είναι δηλητηριώδες και διαβρωτικό. Έτσι, δεν πρέπει να έρθει σε επαφή με το δέρμα ενός ανθρώπου ή με το χρώμα του αυτοκινήτου. Επιπλέον, όταν αποστραγγίζεται ή εξαερίζεται το υγρό φρένων, μπορεί να εισέλθει αέρας στο σύστημα, κάτι που θα έχει σοβαρές συνέπειες. Γιατί, ακόμα και μικρές φυσαλίδες αέρα μπορούν να προκαλέσουν πλήρη αστοχία στη λειτουργία των φρένων.
Φυσικά, απαιτείται επίσης προσοχή κατά την απόρριψη του ήδη χρησιμοποιημένου υγρού φρένων, επειδή αυτό έχει κριθεί επικίνδυνη ουσία και πρέπει να απορρίπτεται σωστά, όπως όλα τα επικίνδυνα απόβλητα. Έτσι, το συγκεκριμένο υλικό, το οποίο είναι επιβλαβές τόσο για το περιβάλλον όσο και για την υγεία, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να εισέρχεται στο δίκτυο των αποχετεύσεων ή σε υπονόμους. Μια -άξια τιμωρίας- παράβαση του νόμου μπορεί να επιφέρει ιδιαίτερα υψηλά πρόστιμα. Σκεφθείτε πως στο Βερολίνο, στην πρωτεύουσα της Γερμανίας, το εν λόγω ποσό ανέρχεται ακόμα έως και τα περίπου 50.000 ευρώ! Επειδή το σύστημα πέδησης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες, που σχετίζεται με την ασφάλεια του αυτοκινήτου και, κατά επέκταση, τη δική σας, αλλά και όσων άλλων κυκλοφορούν μαζί σας στο δρόμο, σας συμβουλεύουμε να μην προσπαθήσετε να το ξαναγεμίσετε ή να το αντικαταστήσετε μόνοι σας.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις