4 φωτογραφίες »

Θα αλλάξει ο Κορονοϊός τα χρώματα των αυτοκινήτων?

Διαβάστηκε από 10063 αναγνώστες - 20/11/2020

Στη μετά κορoνοϊού εποχή όλα γίνονται έγχρωμα. Τα χρώματα βιώνουν μία αναγέννηση, πιστεύουν οι ψυχολόγοι αλλά και οι σχεδιαστές. Θα αλλάξουν τα διαθέσιμα χρώματα των αυτοκινήτων μετα την πανδημία? Τι λένε οι ερευνητές?

 
 
Οι απαλές αποχρώσεις κυριαρχούν εδώ και χρόνια στις επιλογές χρώματος των αυτοκινήτων και εξαιτίας διαφορετικών λόγων είναι πολύ επιτυχημένες. Από τη μία, πολλά από αυτά τα χρώματα, δε διατίθενται έναντι επιπλέον χρέωσης, κι από την άλλη, οι έμποροι αυτοκινήτων και οι υπάλληλοι τους προτείνουν στους πελάτες τους τις πιο πολλές φορές τα... άχρωμα χρώματα, καθώς τα αυτοκίνητα, που θα επιστρέψουν στην έκθεση, ώστε να πουληθούν εκ νέου ως μεταχειρισμένα, θα μεταπωληθούν πιο γρήγορα.



Βέβαια, η... θλίψη θα μπορούσε σύντομα να τελειώσει, υποστηρίζει ο ψυχολόγος χρωμάτων Klausbernd Vollmar. «Σε τέτοιες περιόδους κρίσης οι άνθρωποι επιθυμούν τα λαμπερά χρώματα». Σύμφωνα με τον κ. Vollmar, ιδιαίτερα το κίτρινο θα γίνει και πάλι αγαπητό χρώμα, καθώς δεν έχει μόνο θετική επίδραση, είναι επιπλέον το χρώμα της κατανόησης. «Έπειτα από την εμπειρία της απομόνωσης, οι άνθρωποι αναζητούν έντονα και πάλι την επικοινωνία.» Έτσι, το κίτρινο, σε σύγκριση με τα άλλα χρώματα, δίνει στο αυτοκίνητο τη δυνατότητα να αναγνωρίζεται ταχύτερα. Πιστεύουμε επίσης, ότι και το κόκκινο «ως επιβεβαιωτικό χρώμα του αίματος» θα προστεθεί σύντομα στις πιο αγαπητές επιλογές. Πάντως, είναι πολύ πιθανό το πορτοκαλί να αποτελέσει μία εξαίρεση, αφού «τα αντικείμενα πορτοκαλί χρώματος στον πολιτισμό μας αποπνέουν την εντύπωση κάτι του φθηνού.»

Ο Mark Gutjahr, αρχισχεδιαστής στην εταιρεία χημικών προϊόντων BASF, βλέπει ότι βρίσκεται στη μόδα με πολλή ένταση το μπεζ, «ένα χρώμα, που για πολύ καιρό περνούσε απαρατήρητο». Δεν πρόκειται «για ένα βαρετό... κοτλέ μπεζ, αλλά για μία από τις πιο κομψές και ζεστές αποχρώσεις.» Σύμφωνα με τον Gutjahr, «το χρώμα εκφράζει την ανάγκη για εγγύτητα και ασφάλεια, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι γενικότερα αυξάνεται η επιθυμία για ιδιαίτερους τόνους χρωμάτων. Το προϊόν "αυτοκίνητο" γίνεται όλο και περισσότερο αντίστοιχο της μεμονωμένης προσωπικότητας.» Σε κάθε περίπτωση, οι αυξημένες δυνατότητες επιλογής υπάρχουν, αφού η BASF κάνει λόγο για συνολικά 700 χρωματικούς τόνους, που χρησιμοποιούνται αυτόν τον καιρό. Σκεφθείτε πως οι αποχρώσεις του μπλε και του γκρι, που περνούν στη γραμμή παραγωγής των αυτοκινήτων είναι, αντίστοιχα, 160 και 120!



Ωστόσο, οι κατασκευαστές «επιτρέπουν» να τους κοστίζουν αυτά τα πειράματα με τα χρώματα, όπως προκύπτει από μια ματιά στην παλέτα χρωμάτων του σύγχρονου Golf. Μόνο το θολό γκρι Urano δεν κοστίζει κάτι επιπλέον (και στην Ελλάδα). Σημειώστε πως το 1974 τα πράγματα ήταν κατά πολύ διαφορετικά: Τότε, το Golf πρώτης γενιάς ήταν διαθέσιμο χωρίς επιπλέον χρέωση σε 5 βασικά χρώματα. Σήμερα το κίτρινο Lime (μεταλλικό), με το οποίο το VW Golf VIII έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του το 2019, κοστίζει στην Ελλάδα 483 ευρώ. Είπατε πως είναι πολλά; Για το «λευκό Oryx πέρλα» η τιμή ανεβαίνει στα 749 ευρώ...

Η VW εξηγεί πως αυτό το κόστος οφείλεται στις πολύπλοκες διαδικασίες της βαφής. Το κίτρινο Lime (μεταλλικό) απαιτεί μια διαδικασία βαφής δύο επιπέδων. Οι ιδιότητες των χρωστικών ουσιών του χρώματος είναι πολύ περίπλοκες, σύμφωνα με τη VW. Σε γενικές γραμμές, «είναι δύσκολο να παραχθούν χρώματα καθαρού εφέ». Η VW δικαιολογεί τη μεγάλη προσαύξηση της τιμής για το "λευκό oryx" με τη δομή βερνικιού τριών επιπέδων, ώστε να δημιουργηθεί το εφέ του μαργαριταριού. Έτσι, το αυτοκίνητο θα πρέπει σε αυτήν την περίπτωση να περάσει από τη διαδικασία της βαφής δύο φορές. Αλλά με όλη αυτή την πληθώρα της τεχνολογίας, μπορούν αυτές οι επιπλέον χρεώσεις πραγματικά να αποδοθούν στην πολύπλοκη διαδικασία της παραγωγής; Ο Gutjahr δεν μπορεί να κάνει μια γενική δήλωση σχετικά με τα έξοδα.



Υποστηρίζει απλά πως «εξαρτάται πάντα από τη συγκεκριμένη σύνθεση του χρώματος και τα συστατικά που χρησιμοποιούνται, ενώ οι ουσίες για τα εφέ είναι συνήθως ακριβές».
Η Mazda, από την πλευρά της, έχει αποδείξει ότι το κόκκινο "magma", το οποίο κοστίζει 950 ευρώ στη Γερμανία για το Mazda 3, μπορεί να αποδώσει περισσότερο θάρρος με το χρώμα. «Οι πελάτες της Mazda θέλουν σήμερα να ταυτιστούν με αυτήν τη ζωντανή απόχρωση του κόκκινου, η οποία είναι επίσης εξαιρετικά αναγνωρίσιμη», λέει ο Paolo Tumminelli. Ο καθηγητής σχεδιασμού προβλέπει ότι στο μέλλον θα κυριαρχήσουν οι φυσικοί τόνοι. «Μπλε, όπως του ουρανού και του νερού, πράσινο όπως το γρασίδι και τα φύλλα, αλλά και καφέ, όπως το χώμα και η άμμος.» Οι μεταλλικές αποχρώσεις του μπλε προορίζονται για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα.

Πάντως, ο Gutjahr αναμένει επίσης περισσότερο μπλε. Το χρώμα στοχεύει στον «έντονα τεχνολογικό και προσανατολισμένο στο μέλλον χαρακτήρα ενός αυτοκινήτου και εναλλάσσεται μεταξύ πολύ φρέσκων γαλάζιων τόνων (τιρκουάζ και πετρόλ) έως και μοβ αποχρώσεων». Η BMW Σειρά 3, για παράδειγμα, λάμπει με το συναρπαστικό μεταλλικό μπλε του... τανζανίτη - αλλά με σημαντική επιβάρυνση 1.950 ευρώ στη Γερμανία.

Συμπέρασμα
Αν θέλετε να απολαμβάνετε τόσο το χρώμα και την οδήγηση, αλλά και να αλλάξετε την ψυχολογία σας μετά το Lockdown, καλείστε να πληρώσετε ένα έντονο, φανταχτερό χρώμα, όπως λένε οι ειδικοί.