6 φωτογραφίες »

Τι είναι η βαλβολίνη και γιατί στοιχίζει τόσο;

Διαβάστηκε από 17331 αναγνώστες - 8/9/2020

Ενώ το λάδι του κινητήρα αλλάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, η βαλβολίνη (το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων), δε... βιώνει ανάλογα συχνή προσοχή από τους περισσότερους οδηγούς. Ωστόσο, γερνά και αυτή, και επομένως, πρέπει να αντικαθίσταται προτού το σύστημα μετάδοσης υποστεί κάποια πολύ ζημιά.

 
 
Μόλις συμπληρωθεί από τον κατασκευαστή, η βαλβολίνη προορίζεται συχνά να παραμείνει στο σύστημα μετάδοσης για όλη τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου. Διάστημα αλλαγής βαλβολίνης προβλέπεται μόνο σε λίγες περιπτώσεις. Το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων μολύνεται επίσης εξαιτίας των τριβών και χάνει τις καλές, λιπαντικές ιδιότητές του. Μακροπρόθεσμα, αυτό μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο κιβώτιο ταχυτήτων, κάτι, που σαφώς θα είναι πιο ακριβό από μια απλή αλλαγή του λαδιού του κιβωτίου ταχυτήτων, μια απλή αλλαγή βαλβολίνης.

Ποια είναι η λειτουργία της βαλβολίνης;
Η βαλβολίνη έχει παρόμοια λειτουργία με το λάδι του κινητήρα: λιπαίνει τα γρανάζια, τα οποία εφαρμόζουν μεταξύ τους με ακρίβεια, μειώνοντας έτσι τη φθορά. Ταυτόχρονα, αναλαμβάνει και μια λειτουργία ψύξης και καθαρισμού, απορροφώντας ακόμα και τα μικρότερα σωματίδια τριβής, τα οποία και μεταφέρει στο φίλτρο, έτσι ώστε να μην προκαλούνται ανεπιθύμητες τριβές στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όσο «γερνά» το λιπαντικό, γίνεται όλο και πιο βρώμικο και χάνει τις καλές ιδιότητές ροής του λόγω της επιβάρυνσης, που δέχεται. Αυτό μπορεί επίσης να καθοριστεί με την πάροδο του χρόνου από τη συμπεριφορά του οδηγού.



Χαρακτηριστικές αλλαγές, που προκαλούνται από την παλιά βαλβολίνη είναι οι παρακάτω:
• Οι αλλαγές σχέσεων δε γίνονται πλέον ομαλά ή με ευκολία. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό σε χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων όταν η εμπλοκή της σχέσης και η μετάδοση της ισχύος καθυστερούν.
• Οι σχέσεις δεν επιλέγονται πλέον τόσο εύκολα και με ακρίβεια. Αυτό ισχύει περισσότερο για την πρώτη και τη δεύτερη σχέση. Ιδιαίτερα, όταν η βαλβολίνη είναι ακόμα κρύα, οι αλλαγές σχέσεων είναι δύσκολες.
• Ακόμα και στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ένας «διασταγμός» κατά την επιλογή μιας σχέσης, μπορεί να αποτελεί μία από τις αιτίες.
• «Κουδούνισμα» ή θόρυβος κατά την αλλαγή σχέσης.
• Λεκέδες λαδιού κάτω από το κιβώτιο ταχυτήτων δείχνουν ότι αυτό δεν είναι στεγανό. Πρέπει, λοιπόν, να συμπληρωθεί βαλβολίνη και να επισκευαστεί αν είναι απαραίτητο.



Γιατί να αλλάζεται γενικώς η βαλβολίνη;

Αν ο κατασκευαστής δεν προβλέπει την αλλαγή βαλβολίνης, τότε αυτή θα πρέπει στην πραγματικότητα να διαρκέσει όσο ολόκληρη η ζωή του αυτοκινήτου. Ωστόσο, αυτή η αντοχή περιορίζεται συνήθως σε μια απόσταση από 150.000 έως 180.000 χιλιόμετρα ή μια διάρκεια ζωής 8 έως 10 ετών. Αν δεν αλλάξετε τη βαλβολίνη το αργότερο μετά από τόσο καιρό, να είστε βέβαιοι πως το κιβώτιο ταχυτήτων δε θα αντέξει για πολλά περισσότερα χιλιόμετρα. Επειδή με την πάροδο του χρόνου, όλο και περισσότερα σωματίδια εναποτίθενται στη βαλβολίνη. Επιπλέον, αυτή χάνει τις καλές λιπαντικές ιδιότητές της με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, με την πάροδο του χρόνου παρατηρείται και σταδιακή απώλεια λαδιού. Αν η λίπανση στο κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι πλέον εγγυημένη, ως συνέπεια θα υπάρξει αυξημένη φθορά και υπερθέρμανση. Έτσι, δεν βρίσκεστε μακριά από μια ακριβή ζημιά του κιβωτίου ταχυτήτων...
Ας δούμε μαζί παρακάτω, πότε πρέπει να την αλλάξεις, πόσο θα σου στοιχίσει.