Η αλλαγή βαλβολίνης -σε αντίθεση με την αλλαγή λαδιού κινητήρα- είναι απαραίτητη μόνο λίγες φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του αυτοκινήτου. Αν ο κατασκευαστής δεν προβλέπει ένα σχετικό διάστημα, που είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, η πρώτη αλλαγή θα πρέπει να γίνει μετά από περίπου 80.000 με 100.000 χιλιόμετρα ή μεταξύ 6 και 8 ετών. Εδώ, ωστόσο, η κατάσταση εξαρτάται επίσης κατά πολύ από το εκάστοτε μοντέλο, αλλά και το στιλ οδήγησης: ένα σπορτίφ οδηγικό στιλ θέτει μεγαλύτερες απαιτήσεις στο κιβώτιο, αυξάνει, λοιπόν, ανάλογα τη φθορά και έτσι κάνει τη βαλβολίνη να «γερνά» ταχύτερα. Το ίδιο ισχύει και για τις σύντομες διαδρομές, οι οποίες είναι πιο απαιτητικές με το σύστημα μετάδοσης εξαιτίας των πιο συχνών αλλαγών σχέσεων.
Ορισμένα κιβώτια ταχυτήτων μπορούν εύκολα να καλύψουν 120.000 χιλιόμετρα με την ίδια βαλβολίνη, ενώ, αντίθετα, άλλες βρωμίζουν εντελώς μετά από μόλις 60.000 χιλιόμετρα. Επομένως, πρέπει να παρακολουθείτε τη βαλβολίνη και, αν είναι απαραίτητο, να ρωτήσετε συγκεκριμένα για την κατάσταση της στο επόμενο service. Γιατί, στο πλαίσιο της επιθεώρησης, το κιβώτιο ταχυτήτων ελέγχεται ούτως ή άλλως για τη στεγανότητα και την ποσότητα πλήρωσης βαλβολίνης. Αν, μάλιστα, αισθάνεστε σημάδια κατά πολύ χρησιμοποιημένης βαλβολίνης, σας συνιστούμε να την αντικαταστήσετε γρήγορα. Σημαντικό: Μετά από μία επισκευή του κιβωτίου ταχυτήτων, η βαλβολίνη πρέπει πάντα να αλλάζεται ακόμα και μετά από περίπου 5.000 χιλιόμετρα. Επειδή η τριβή είναι μεγαλύτερη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και υπάρχουν πολλά υπολείμματα στη βαλβολίνη. Ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο.
Πώς προχωράτε στην αλλαγή βαλβολίνης;
Κατά την αλλαγή βαλβολίνης γίνεται διάκριση μεταξύ της απλής αλλαγής της και ενός πλυσίματος/καθαρισμού του κιβωτίου ταχυτήτων. Για την αλλαγή βαλβολίνης, αυτή αποστραγγίζεται μέσω του πώματος αποστράγγισης και στη συνέχεια προστίθεται νέα ποσότητα. Σε ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων αυτή η διαδικασία είναι συνήθως επαρκής. Ωστόσο, στα αυτόματα συστήματα μετάδοσης παραμένει συχνά μια μεγάλη ποσότητα παλιάς βαλβολίνης και υπολειμμάτων, που βρίσκονται στο φίλτρο ή στο ψυγείο λαδιού ακόμη. Αν απλώς συμπληρωθεί μια νέα ποσότητα βαλβολίνης, τότε θα έχει αφαιρεθεί μόνο ένα μέρος των υπολειμμάτων. Γι αυτόν το λόγο, η μετάδοση συνήθως «ξεπλένεται» στην περίπτωση των αυτόματων συστημάτων. Η παλιά βαλβολίνη αντλείται από το ίδιο το κιβώτιο ταχυτήτων, ώστε να αφαιρεθεί όσο το δυνατόν περισσότερο από αυτήν. Στη συνέχεια, η φρέσκια βαλβολίνη και τα πρόσθετα καθαρισμού ξεπλένονται μέσω του κιβωτίου, ενόσω ο κινητήρας λειτουργεί. Για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα έως ότου δεν υπάρχουν άλλα υπολείμματα στη ρέουσα βαλβολίνη. Στη συνέχεια προστίθεται κι άλλη βαλβολίνη. Η έκπλυση του κιβωτίου ταχυτήτων καθιστά την αλλαγή της πραγματικά αποτελεσματική - αν και, επίσης, δαπανηρή.
Αλλάξτε μόνοι σας βαλβολίνη
Η αλλαγή λαδιού δεν είναι κάτι δύσκολο για όσους ασχολούνται περισσότερο οι ίδιοι με το αυτοκίνητό τους. Τα έμπειρα... κατσαβίδια μπορούν να το κάνουν μόνα τους. Είναι κατά κανόνα πιο εύκολο στην περίπτωση ενός χειροκίνητου κιβωτίου παρά ενός αυτόματου. Το τελευταίο απαιτεί πάντα έναν ειδικό. Το πλύσιμο είναι επίσης πιο αποτελεσματικό στα χειροκίνητα συστήματα μετάδοσης, αλλά μια καθαρή αλλαγή βαλβολίνης εδώ αξίζει επίσης. Διαφορετικά, πρέπει να συμβουλευτείτε τις οδηγίες λειτουργίας του οχήματος για τη συγκεκριμένη διαδικασία, επειδή εκεί περιγράφεται ποιος τύπος πρέπει να χρησιμοποιηθεί, αλλά και πού βρίσκονται το πώμα αποστράγγισης και το πώμα πλήρωσης. Αν χρησιμοποιείσετε λάθος τύπο βαλβολίνης, το κιβώτιο ταχυτήτων ίσως υποστεί ζημιά στη χειρότερη περίπτωση!
Το αυτοκίνητο πρέπει να έχει ζεσταθεί προτού αποστραγγίσετε την παλιά βαλβολίνη. Επίσης, είναι καλό να αλλάξετε από μία φορά ακόμη όλες τις σχέσεις. Με δεδομένο ότι η τάπα αποστράγγισης είναι συνήθως δύσκολα προσβάσιμη, το αυτοκίνητο πρέπει να οδηγείται σε ανυψωτική ράμπα. Τα πώματα αποστράγγισης και πλήρωσης ξεβιδώνονται και η βαλβολίνη αποστραγγίζεται, όπως όταν αλλάζετε το λάδι του κινητήρα. Σημαντικό: Το χρησιμοποιημένο λάδι πρέπει να συλλέγεται και να απορρίπτεται σωστά (ανήκει στα επικίνδυνα για την υγεία «ειδικά απόβλητα»!). Το βύσμα αποστράγγισης και το πώμα πλήρωσης πρέπει να αντικατασταθούν μετά από την αλλαγή, καθώς σε αυτά συσσωρεύονται υπολείμματα βρώμικης βαλβολίνης και τα παλιά δείγματα ενδέχεται να μην σφραγίζονται πλέον σωστά. Στη συνέχεια συμπληρώνεται η νέα βαλβολίνη. Αυτό συνήθως απαιτεί ειδικά εργαλεία για ψεκασμό (σύριγγα ή σωλήνα πλήρωσης).
Πόσο κοστίζει μια αλλαγή βαλβολίνης;
Μια απλή αλλαγή βαλβολίνης -δηλαδή αποστράγγιση και επαναπλήρωση- κοστίζει συνήθως σε ένα συνεργείο περίπου 200 ευρώ (Γερμανία). Αν την αλλάξετε μόνοι σας, θα επιβαρυνθείτε μόνο με τα υλικά έξοδα, τα οποία λογικά δε θα ξεπεράσουν τα 100 ευρώ. Το ξεπλύσιμο του κιβωτίου ταχυτήτων είναι σημαντικά πιο ακριβό λόγω της μεγαλύτερης προσπάθειας και της υψηλής ζήτησης της βαλβολίνης. Εύκολα, λοιπόν, μπορεί να φτάσει το τελικό ποσό και στα τέσσερα ψηφία. Ωστόσο, πρέπει να λάβετε υπόψη ότι, εν τέλει, η όλη υπόθεση είναι ακόμα πιο φθηνή σε σχέση με ένα νέο -ολόκληρο- κιβώτιο ταχυτήτων.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ λαδιού κινητήρα και βαλβολίνης;
Σε αντίθεση με τη βαλβολίνη, το λάδι του κινητήρα εκτίθεται σε πολύ υψηλά θερμικά φορτία. Κατά συνέπεια, πρέπει να είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό στη θερμότητα. Η βαλβολίνη, ωστόσο, είναι λιγότερο εκτεθειμένη σε υψηλές θερμοκρασίες. Η θερμοκρασία λειτουργίας της είναι συνήθως περίπου 80 βαθμοί Κελσίου. Επιπλέον, η βαλβολίνη είναι πιο λεπτόρευστη και δε φθείρεται τόσο γρήγορα όσο το λάδι κινητήρα. Η βαλβολίνη ταξινομείται επίσης σε κατηγορίες SAE, αλλά έχει διαφορετικό ιξώδες σε σχέση με το λάδι κινητήρα. Για παράδειγμα, μια συνηθισμένη προδιαγραφή είναι η "75W90". Επιπλέον, οι βαλβολίνες ταξινομούνται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα σε επίπεδα απόδοσης, στις λεγόμενες κατηγορίες GL ("gear lubricant") 1-5. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα θα συναντήσετε μόνο τις κατηγορίες GL-4 και GL-5.
Οι απαιτήσεις για βαλβολίνες σε αυτόματα συστήματα μετάδοσης είναι ακόμα υψηλότερες σε σχέση με αυτές στα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων. Σε τελική ανάλυση, η βαλβολίνη δεν πρέπει εδώ να λιπαίνει μόνο τα γρανάζια, αλλά και άλλα υδραυλικά εξαρτήματα για την αλλαγή σχέσεων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούνται εδώ ειδικά υγρά, τα λεγόμενα και ATF ("Automatic Transmission Fluids"). Οι κατασκευαστές κιβωτίων ταχυτήτων καθορίζουν εδώ τις δικές τους προδιαγραφές. Γι αυτό, είναι ακόμα πιο σημαντικό να χρησιμοποιείτε μόνο λάδια εγκεκριμένα από τον κατασκευαστή. Διαφορετικά, διακινδυνεύετε σοβαρές ζημιές.
Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει
Copyright © 2024 - autoagora.gr