Γιατί έπαψε η αυτονομία να είναι σημαντική στα ηλεκτρικά;
Διαβάστηκε από 22016 αναγνώστες - 8/3/2021
Ο φόβος των οδηγών μήπως... ξεμείνουν από ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί το μεγαλύτερο χάντικαπ στην αγορά ενός e-car. Η κατάσταση, όμως, αλλάζει και η αυτονομία θεωρείται ολοένα και λιγότερο σημαντική.
Οι τελευταίες εγγραφές e-cars αλλά και plug-in hybrid μοντέλων επιβεβαιώνουν την σταδιακή προσαρμογή του αγοραστικού κοινού στις σύγχρονες απαιτήσεις της ηλεκτρικής κινητικότητας. Ακόμη και η ελληνική αγορά με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» βαδίζει αργά αλλά σταθερά προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Μία πρόσφατη έρευνα στον τομέα της ηλεκτροκινητικότητας από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας E.ON έδειξε πως το 64% των ερωτηθέντων είναι περισσότερο εξοικειωμένο με την αγορά ενός EV. Πριν από λίγο καιρό, το κλίμα στο κοινό ήταν σαφώς πιο επιφυλακτικό, τουλάχιστον όσον αφορά την Γερμανία, που θεωρείται και πρωτοπόρος χώρα στον κόσμο της αυτοκίνησης, μία αγορά που κινεί τα νήματα και τις εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Η κατάσταση άλλαξε αρκετά, με τις κρατικές επιδοτήσεις που δίνονται στον κόσμο (όπως συνέβη και στην Ελλάδα), μέσω των οποίων διασφαλίζεται ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να θεωρηθεί συμφέρουσα επιλογή.
Από πού προερχόταν, όμως η καχυποψία και ο σκεπτικισμός; Σίγουρα, ένα ζήτημα που απασχολεί τους αγοραστές είναι η αυτονομία του αυτοκινήτου τους. Σε ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο ανεφοδιασμός είναι απλή διαδικασία που εκτελείται άμεσα σε ένα πρατήριο καυσίμων από τα πολλά που συναντούμε σε δρόμους εντός και εκτός αστικού περιβάλλοντος. Αντιθέτως, πολλοί οδηγοί εκτιμούν πως στα παρόντα e-cars οι μπαταρίες δεν επαρκούν για να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες κινητικότητας και φοβούνται μήπως... ξεμείνουν από ηλεκτρική ενέργεια. Οι αναλυτές της JATO Dynamics (πάροχος business intelligence στον τομέ της αυτοκίνησης) αξιολόγησαν τα δεδομένα από το 2016 και κατέληξαν σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα. Πρώτα από όλα, η εμβέλεια των καθαρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε σε έναν μέσο όρο εύρους 377 χιλιομέτρων το 2019. Έκτοτε, υπήρξε μείωση της αυτονομίας, παρά την διαρκώς αυξανόμενη γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων. Επί του παρόντος, υπάρχει μέσος όρος εμβέλειας στα 352 χιλιόμετρα. Μολονότι οι μπαταρίες δεν έχουν γίνει μικρότερες όσον αφορά την χωρητικότητά τους, η κυκλοφορία μικρού μεγέθους μεσαίας αυτονομίας μοντέλων (200-400 χιλιόμετρα) όπως τα Honda E και Mini Cooper SE συμβάλλει στην μείωση του μέσου όρου εύρους.
Επιπρόσθετα, ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα προσδιορίζουν την αυτονομία τους με βάση μετρήσεις WLTP, πράγμα που σημαίνει ότι η τιμή τους είναι ελαφρώς χαμηλότερη συγκριτικά με τον παλαιό τρόπο μέτρησης NEDC. Πριν από τέσσερα χρόνια, τα μισά από τα διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούσαν να καλύψουν απόσταση μικρότερη των 200 χιλιομέτρων με μία φόρτιση και μόνο το 11% είχε εμβέλεια άνω των 400 χιλιομέτρων. Το 2017 σημειώθηκε άνοδος των μοντέλων με μεγαλύτερη εμβέλεια, ενώ τον τελευταίο χρόνο τα αυτοκίνητα με αυτονομία 200-400 χιλιόμετρα για πρώτη φορά εκπροσωπούν πάνω από το 50% της συνολικής γκάμας e-cars. Παράλληλα, ενισχυμένη εμβέλεια άνω των 400 χιλιομέτρων εξασφαλίζει πλέον το 28% του συνόλου των EV.
Φυσικά, τα περιθώρια βελτίωσης είναι τεράστια και αξιοποιούνται στο έπακρο. Λιγότερο από το 15% των παρόντων μοντέλων έχουν αυτονομία κάτω από 200 χλμ, με την βελτίωση να είναι αισθητή. Ενδεικτική περίπτωση το Renault Zoe, το ευρωπαϊκό best-seller στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 2016 είχε μέσο όρο αυτονομίας στα 240 χιλιόμετρα, νούμερο που σχεδόν διπλασιάστηκε στην τρέχουσα έκδοσή του με σχεδόν 400 χιλιόμετρα εμβέλειας. Αντίστοιχα, στο Tesla Model S η αυτονομία έχει αυξηθεί με την πάροδο των χρόνων από 480 σε 650 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο.
Παρόμοια εξέλιξη εντοπίζουμε και στα plug-in hybrid μοντέλα, μόνο που στην προκειμένη η εμβέλειααυξάνεται με πιο αργούς ρυθμούς. Αυτοκίνητα όπως η BMW X5 45e ή η Mercedes GLE 350de μπορούν να κινηθούν πάνω από 80 χιλιόμετρα σε καθαρά ηλεκτρική λειτουργία. Από τις αρχές του 2022, τα plug-in στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να καλύπτουν περισσότερα από 60 χιλιόμετρα καθαρά ηλεκτρικά, διαφορετικά δεν θα αναγνωρίζονται πλέον ως επιδοτούμενα οχήματα. Επί του παρόντος, αρκεί ηλεκτρική αυτονομία τουλάχιστον 40 χιλιομέτρων.
Στο άμεσο μέλλον το επιχείρημα της μειωμένης αυτονομίας θα χάσει την «ισχύ» του. Τόσο η εμβέλεια όσο και η γκάμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται σταθερά. Επιπλέον, ο αυξανόμενος αριθμός σταθμών φόρτισης διασφαλίζει ότι δύσκολα θα... ξεμείνουμε στην μέση του πουθενά.